Sivistyslautakunta, kokous 14.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 84 Perusopetuksen opetussuunnitelman päivittäminen. Sitouttava kouluyhteisötyö

HMKDno-2021-294

Valmistelija

  • Timo Mäkelä, rehtori, johtava rehtori, timo.makela@hameenkyro.fi

Kuvaus

Muutosmääräys
Opetushallitus on antanut 1.3.2023 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutosmääräyksen koskien sitouttavaa kouluyhteisötyötä. Päivitykset vastaavat perusopetuslain 26.pykälän muutosta, joka tulee voimaan 1.8.2023.

Sitouttavan kouluyhteisötyön tavoitteena on lisätä oppilaan hyvinvointia kouluyhteisössä sekä ennaltaehkäistä ja vähentää koulupoissaoloja.

Jatkossa opetuksen järjestäjillä on velvoite kuvata paikallisessa opetussuunnitelmassa toimintamalli siitä, miten oppilaiden poissaoloja ehkäistään, seurataan ja miten niihin puututaan. Paikallisessa toimintamallissa korostuu oppilaiden poissaolojen suunnitelmallinen ehkäiseminen monin eri keinoin sekä varhainen puuttuminen poissaoloihin. Myös poissaoloihin puuttumiseen liittyvä työnjako ja vastuut kuvataan opetussuunnitelmassa.

Opetuksen järjestäjien tulee päivittää paikalliset opetussuunnitelmat muutosten mukaisesti siten, että ne ovat käytössä elokuun 2023 alussa.

Opetushallitus on määräyksellä OPH-532-2023 päättänyt muutoksista Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukuihin:

4.2 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet

5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä

5.6 Paikallisesti päätettävät asiat

8.1 Paikallisesti päätettävät asiat ja opetuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma

Hallintosäännön § 107 mukaan Sivistyslautakunta hyväksyy kuntakohtaiset opetussuunnitelmat.

 Lausunto asian ratkaisemiseksi, johtava rehtori Timo Mäkelä:

Opetuksen järjestäjä päivittää paikalliset opetussuunnitelmat siten, että ne vastaavat Perusopetuslain 26.pykälän muutosta ja ovat käytössä 1.8.2023.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kimmo Levänen, sivistysjohtaja, kimmo.levanen@hameenkyro.fi

Sivistyslautakunta päättää johtavan rehtorin lausunnon mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.