Elinympäristölautakunnan lupajaosto, kokous 11.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Lausumapyyntö oikeudenkäyntikuluvaatimuksen ja -laskun johdosta; Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry

HMKDno-2022-224

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Noora Kalliomäki, ympäristötarkastaja, noora.kalliomaki@hameenkyro.fi

Kuvaus

Äkönmaan ampumaradalle on v. 2016 myönnetty ympäristölupa, jonka lupaehdot ovat jäänyt toteutumatta.  Vaikka vuonna 2019 on ympäristölautakunnan päätöksellä lupaehtoja muutettu hakijalle edullisemmiksi, ei ehtoja ei ole pystytty noudattamaan. Alueella on pidetty useita katselmuksia ja viranhaltijat ovat ohjeistaneet asiassa.

Ympäristönsuojeluviranomainen on tullut tilanteeseen, jossa lupaehtoja muuttamalla lupaa ei voida korjata lainmukaiseksi. Toiminnanharjoittaja ei ole täyttänyt lupamääräyksiä eikä valvontaviranomaisen kirjallisista kehotuksista huolimatta ryhtynyt toimimaan luvan mukaisesti valvontaviranomaisen esittämässä ajassa. Lisäksi ympäristölupaan sisältyvä haulikkorata ulottuu naapurimaalle eikä seura ole ostanut maa-aluetta tai siivonnut ratoja luvan edellyttämällä tavalla (luoti-, hauli- ja kiekkojätteen poisto).  Taustavallia ei olla massanvaihdolla uusittu taustavallin uudistuksen yhteydessä luvan edellyttämällä tavalla. Melun seurantaa tai meluntorjuntatoimenpiteitä ei olla tehty luvan edellyttämällä tavalla.

Äkönmaan ampumarataa koskeva ympäristölupa tulee peruuttaa YSL 93 §:n mukaisesti.

Ympäristöluvan peruuttaminen

YSL 93 §:n mukaan lupaviranomainen voi valvontaviranomaisen aloitteesta peruuttaa luvan, jos:

1) hakija on antanut virheellisiä tietoja, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet luvan myöntämisen edellytyksiin 

2) lupamääräyksiä on valvontaviranomaisen kirjallisesta huomautuksesta huolimatta toistuvasti rikottu siten, että toiminnasta voi aiheutua luvan myöntämisen edellytysten vastainen seuraus 

3) toiminnan jatkamisen edellytyksiä ei saada täytetyksi lupaa muuttamalla.

Lupamääräyksiä on valvontaviranomaisen kirjallisista huomautuksista huolimatta toistuvasti rikottu, eikä toiminnan jatkamisen edellytyksiä saada muutetuksi lupaa muuttamalla. Lisäksi toiminnanharjoittajan taloudellisesta tilanteesta on annettu valvontaviranomaiselle erisuuntaisia tietoja, eikä tosiasiallista mahdollisuutta toiminnan harjoittamiseen luvan mukaisesti voida viranomaisen toimesta arvioida.

Luvassa on asetettu toiminnanharjoittajalle mm. seuraavia ehtoja:


Toiminnanharjoittajan on ylläpidettävä ja edistettävä ampumaradan toimintaa niin, että toiminnasta aiheutuva melu, päästöt maaperään ja pohjaveteen tai muu syy eivät aiheuta joko välittömästi tai välillisesti vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle tai muuta ympäristön vahingollista muuttumista, ympäristön roskaantumista tai yleistä viihtyvyyden alenemista. Toiminnanharjoittajan on selvitettävä toiminnan ympäristövaikutukset ja ryhdyttävä toimiin haittojen ehkäisemiseksi tai poistamiseksi.

 4
Ampumarata-alue on merkittävä selvästi maastoon varoitustauluilla tai muulla tavoin. Ulkopuolisten pääsy ampumarata-alueelle on puomein, aitaamalla tms. estettävä. Ampumaradan käyttöajoista on tiedotettava ampumarata-alueella kyltillä siten, että asukkaat ja ampumaradan käyttäjät ovat niistä tietoisia. 

7
Yhdistyksen tulee mittauttaa ampumaradan melutasot lähimmissä häiriintyvissä kohteissa meluntorjuntatoimien jälkeen sekä toteutettava toiminnan melumallinnus vuoden sisällä päätöksen lainvoimaisuudesta. Tulokset on toimitettava lupaviranomaiselle, joka erikseen hyväksyy toiminnan edellyttämästä meluseurannasta.  

 8
Ampumaradalle tulee laatia kaikkia ampumapaikkoja koskeva suojaus- ja kunnostussuunnitelma aikatauluineen, mitä noudattamalla luotien ja haulien sekä myös muiden ampumatoiminnassa käytettyjen tarvikkeiden sisältämien haitallisten aineiden kuormitus rata-alueiden maaperään sekä pinta- ja pohjaveteen pystyttäisiin minimoimaan. Suunnitelman tulee sisältää selvitys myös haulikkoammunnasta aiheutuneiden haittojen leviämisestä ympäristöön. Suunnitelma tulee laatia viimeistään 31.10.2016 mennessä. Suojaus- ja kunnostussuunnitelma tulee esittää lupaviranomaiselle hyväksyttäväksi.

 10
Ampumaradalla haulikolla ammuttaessa on huolehdittava siitä, että haulit eivät leviä ampumaratakiinteistön ulkopuolelle. Lisäksi haulikkoammunnassa on lyijyhaulien käytöstä luovuttava viimeistään vuoden 2016 loppuun mennessä.

 12 
Luotiradoilla tulee käyttää ko. ammunnalle soveltuvia penkkamateriaaleja, joista luodit ovat määräajoin seulottavissa. Kun taustavallien uudistus tai parannustöitä tehdään, tulee taustavalleista poistaa luodit joko massanvaihdolla tai seulomalla. Luodit tulee myös jatkossa poistaa aina kun taustavalleja uudistetaan tai parannetaan. Luotien poistosta tulee ilmoittaa lupaviranomaiselle.

 13                  
Sade- ja sulamisvesien imeytyminen luotiaseratojen taustavalleihin tulee suojarakenteiden minimoida. Vallialueet tulee pitää mahdollisimman kuivana ulkopuolisista hulevesistä johtamisjärjestelyin.

 20
Toiminnan loputtua ampumarata-alue on kunnostettava. Viimeistään kuusi kuukautta ennen toiminnan lopettamista on esitettävä suunnitelma maaperän- ja pohjavesiensuojelua, maisemointia sekä jätehuoltoa koskevista ampumaradan toiminnan lopettamiseen liittyvistä toimista. Toiminnan lopettamissuunnitelma on esitettävä myös yksittäisen radan lopettamisesta.

 
Toiminnanharjoittajalle on annettu neuvontaa, ja huomautettu aiemmin suullisilla ja kirjallisilla huomautuksilla ja kehotuksilla:

·       katselmuksia on ollut ampumaradalla kesällä 2017, jossa on käyty läpi alueen korkeuserot ja ulkopuolisten ja saastuneiden vesien käsittelyn edistämistä (lupaehdot 12 ja 13)

·        16.8.2018 käynnillä on kerrottu hulevesijärjestelmän laadun vaatimukset ja rakentamisen aikataulu ja melumallinnukseen liittyvästä vaatimuksesta (lupaehdot 7 ja 13) .

·       ympäristölautakunta on käsitellyt asiaa 18.6.2019 § 35 (vaatimus toteuttaa melumallinnus, vaatimus hyväksyttää suunnitelma melun seurannasta lupaviranomaisella, ohjeistus hulevesijärjestelmän toteuttamisesta/lupaehdot 7 ja 13)

·       viimeisin kirjallinen kehotus on lähetetty toiminnanharjoittajalle 22.6.2022. Kehotus on koskenut hulevesijärjestelmän rakentamista sekä haulikkoratojen siivoamista kiekkojen osalta (lupaehdot kohta 8 ja 10).

 

Luvan peruuttamisen edellytykset täyttyvät seuraavin perustein:

Virheelliset tiedot, jotka ovat vaikuttaneet luvan myöntämisen edellytyksiin

Lupapäätöksen yleisissä perusteluissa on todettu, että mikäli toiminta aiheuttaa haittaa ympäristöön, on yhdistyksen ryhdyttävä toimiin haittojen ehkäisemiseksi tai poistamiseksi. Yhdistyksen on tullut noudattaa tätä taloudellisesta tilanteestaan huolimatta. Toiminta on voitu aloittaa annetuilla tiedoilla ja sitä voidaan jatkaa vain lupamääräysten mukaisesti.

·       Kun viime kesänä 06/2022 on lähetetty kehotus toiminnanharjoittajalle, on toiminnanharjoittaja ilmoittanut valvontaviranomaiselle, ettei heillä ole varaa tehdä vaadittua saastuneiden vesien hulevesijärjestelmää vaaditussa aikataulussa.

·       yhdistys on itse kirjallisessa pyynnössään 7.12.2018 pyytänyt lausuntoa valvontaviranomaiselta luvan toimien riittävyydestä ja vedonnut taloudellisiin perusteisiin

·       Lupamääräyksen 7 mukaista melumallinnusta ei yhdistyksellä ole ollut varaa toteuttaa. Melumittaus on hyväksytty 18.6.2019 § 35 ympäristölautakunnan kokouksessa, sillä ehdolla, että seura toimittaa melun seurantasuunnitelman kunnalle. Seurantasuunnitelmaa ei ole toimitettu.

·       Yhdistyksen toiminta kohdistuu haulikkoradan osalta alueelle, joka ei ole yhdistyksen hallinnassa. Yhdistyksellä ei ole ollut varaa ostaa/lunastaa haulikkoradan maata itselleen.

 

Toiminnan jatkamisen edellytyksiä ei saada täytetyksi lupaa muuttamalla

Melua ja maaperän pilaantumisen ehkäisemistä koskevat lupamääräykset ovat myönnetyn ympäristöluvan olennaisimpia ehtoja. Koska yhdistyksellä ei ole ollut luvan myöntämisen jälkeen (v. 2016) taloudellista mahdollisuutta toteuttaa vaadittuja toimenpiteitä, ei toiminnan harjoittamiseen lupaehtojen mukaisesti ole v. 2023 edellytyksiä. Tilanne ei muutu toiseksi lupaehtoja muuttamalla.

Lupamääräyksiä on valvontaviranomaisen kirjallisesta huomautuksesta huolimatta toistuvasti rikottu siten, että toiminnasta voi aiheutua luvan myöntämisen edellytysten vastainen seuraus

Äkönmaan ampumaradan alue sijaitsee korkealla mäellä kylän keskellä. Alueelta virtaa vettä 10 ha alueelle ja vedet laskevat luonnonsuojelualueiden läpi kohti Rokkakosken jokea ja lopulta Sarkkilan järven Natura -alueeseen.

Kiekkojen siivoamisvelvoite ja sitä koskevan suojaus- ja kunnostussuunnitelman tekeminen koskee lupamääräyksen mukaan kaikkia ampumapaikkoja ja myös haulien siivoamista. Suojaus- ja kunnostussuunnitelmaa tulee noudattaa radan ollessa toiminnassa.

 Lupamääräyksen kohdan 8 pohjana on käytetty PIRELY/2376/2015 lausuntoa ja Ympäristöterveyden lausuntoa PER 413/2015. Suojaus- ja kunnostussuunnitelman tarkoitus on ennaltaehkäistä maaperän ja pinta- ja pohjaveden saastuminen siten, että haitallisten aineiden kuormitus pystytään minimoimaan. Toiminnasta ei saa aiheutua pohjaveden tai talousvesikaivojen pilaantumista. Haulit ja luodit tulee säännöllisesti kerätä, jotta ne eivät pääse pilaamaan pohjavettä.

·       Toiminnanharjoittaja ei ole ryhtynyt lupamääräyksen kohtien 8 ja 13 mukaisiin toimiin kehotuksista huolimatta (muistio 16.8.2018, 18.6.2019 § 35 ja kehotuskirje 22.6.2022).  

·       Kivääriradan taustavallista luoteja ei ole poistettu massanvaihdolla taustavalleja uudistettaessa.

·       Lupamääräyksen kohdan 7 mukaisiin haulikkoradan meluntorjuntatoimiin ja kohdan 10 mukaiseen haulien leviämisen estämiseen ei olla myöskään ryhdytty haulikkoratojen osalta.

·       Lupamääräys 4 mukaiset toimet tehtiin vasta kun valvontaviranomainen oli yhteydessä poliisiin alueen turvallisuuteen liittyen viime keväänä 2022. Alueen asukkaat olivat huolissaan alueen turvallisuudesta.

·       HKMY ei ryhtynyt siivoamaan haulikkoradan kiekkoja kehotteesta huolimatta (Kehote 22.8.2022), sillä seura katsoo, että radan toiminta vielä jatkuu. Alueella on kaksi haulikkorataa, joista toinen on varmistettu näytteillä,
        että haulit ja kiekot ovat tippuneet muiden maille, eli rataa ei voida käyttää. Toiminnan harjoittaminen edellyttäisi korkeita maavalleja. Ratojen lopettaminen tulee eteen ratojen kohdalta, mistä haulit ja kiekot lentävät muiden maille.

·       Lupamääräyksen 20 mukaan, yksikin rata tulee kunnostaa sen toiminnan loppuessa (kun haulit ja kiekot tippuvat muiden maille) lopettamissuunnitelman mukaisesti. Rataa ei voida enää käyttää, koska meluarvot ylittyvät ja haulit ja kiekot    tippuvat naapurikiinteistölle.

Koska edellä mainittuja lupamääräyksiä ei ole noudatettu eikä vaadittua hulevesijärjestelmää ja ulkopuolisten vesien ohjausta likaisien vesien huuhteluvaikutuksen estämiseksi ei ole kehotuksista huolimatta vaaditunlaisena toteutettu, ei vastaavanlaisessa tilanteessa uuden ympäristöluvan myöntäminen olisi mahdollista. Ilman luvassa vaadittua hulevesijärjestelmää ja kaikkia ampumapaikkoja koskevaa ennaltaehkäisevää suojaus- ja kunnostussuunnitelmaa ei voida varmistua ympäristönsuojelulain mukaisesti, ettei pohjaveden tai maaperän pilaantumisen vaaraa ole.

Vaikka ampumarata ei sijaitse pohjavesialueella, alueen vesivirtaukset laskevat ampumaradalta Metsälain 10 § nojalla suojattuun erityisen tärkeään elinympäristöön. Lisäksi veden virtaussuunnassa alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee rauhoitettuja lähteitä sekä ns. Riihiojan lehdot. Alueella on tehty Haitta-aineiden hallinnan tarpeen arviointi (2016, Ramboll) Raportin pisteytyksen tuloksena saatiin päästöpotentiaalille 6 pistettä, mikä tarkoittaa kohtalaista päästöpotentiaalin merkittävyyttä (5-8 pistettä). Pintavesiriskille saatiin 9 pistettä, mikä tarkoittaa kohtalaista pintavesiriskin merkittävyyttä (9-14 pistettä) ja pohjavesiriskille saatiin 6 pistettä, mikä tarkoittaa pientä pohjavesiriskin merkittävyyttä (0-9 pistettä). Alueella on otettu myös Taratestin (2017) toimesta näytteitä, nämä näytteet olivat samassa linjassa Rambollin näytteiden kanssa. Koko alueesta ei ole otettu näytteitä, mutta nämä ovat suuntaa antavia tuloksia.

Valvontaviranomainen ei voi näin ollen varmistua siitä, että ampumaradan toiminnasta käytettävissä olevien tietojen perusteella ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta muun tärkeän pohjaveden käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta naapureille. Toistaiseksi voimassaoleva ympäristölupa ei merkitse pysyvää oikeutta toiminnan harjoittamiseen.

Ampumaradan hulevesien virtauksesta johtuvaa riskiä ei voida ehkäistä muilla toimenpiteillä.  Toiminnanharjoittaja on ilmoittanut, ettei hulevesijärjestelmää voida toteuttaa taloudellisista syistä eikä lupamääräysten muuttaminen muuta vallitsevaa tilannetta. Viranomaisen asettama aika lupamääräysten täyttämiseksi on ylitetty.


Asianosaisen kuuleminen

Toiminnanharjoittajaa on kuultu ennen tämän päätöksen tekemistä hallintolain 34 §:n edellyttämällä tavalla. Toiminnanharjoittaja on jättänyt kirjallisen lausumansa 24.3.2023, jossa todetaan, että HKMY on käsityksensä mukaan täyttänyt kaikki luonnoksessa viitatut ympäristöluvan ehdot.

HKMY toteaa, että seura on teettänyt suojaus- ja kunnostussuunnitelman määräaikaan mennessä. HKMY seura toteaa, että ympäristölautakunta on 18.6.2019 hyväksynyt ko. Rambollin, 2016 kunnostussuunnitelman, missä on todettu 10-15 vuoden toteuttamisaika lupamääräysten toimenpiteiden suorittamiseen.

Valvontaviranomaisen käsityksen mukaan lautakunta ei ole 18.6.2019 ottanut toteuttamisaikatauluun luvasta poikkeavaa kantaa. Ottaen huomioon, että katselmuksessa 16.8.2018, jonka muistio on lähetetty läsnäolleille sähköpostitse, on sanottu, että toimenpiteet tulisi tehdä mahdollisimman pian ja että suunnitelma aikataulusta tulee toimittaa lupaviranomaiselle, ei toiminnanharjoittaja ole voinut jäädä käsitykseen, että toteuttamisaikaa olisi jäljellä useita vuosia, puhumattakaan kymmenestä vuodesta.

Valvontaviranomaisen kirjallisessa lausumassa ei ole todettu toiminnanharjoittajan esittämän mukaisesti 10-15- vuoden toteuttamisaikaa vaikka mainitusta Rambollin v. 2016 suunnitelmasta on lausumassa mainintoja toteuttamisen teknisistä ehdoista. Kirjallisessa lausumassa todetaan hulevesien käsittely ja valumavesien ohjaus tärkeäksi ja edellytetään rata-alueen huuhteluvaikutuksen ehkäisyä.

HKMY katsoo, että sillä on aikaa saattaa suunnitelman mukaiset hulevesityöt valmiiksi 2032 mennessä.  HKMY toteaa, että ei ole edes voinut laiminlyödä lupaehtoja hulevesien osalta, mikäli se teettää suunnitelman mukaiset toimet vuoteen 2032 mennessä.

HKMY toteaa, että päätösluonnoksessa on esitetty väite, että HKMY:llä ei olisi varaa tehdä vaadittua hulevesijärjestelmää vaaditussa ajassa ja viittaa useaan otteeseen, että sillä on 10-15 vuotta aikaa tehdä toimenpiteet eli vuoteen 2032 vuoteen saakka. HKMY toteaa, että ampumaradalta johdettavat vedet eivät aiheuta pilaantumista millekään elinympäristölle.

Kunta on saanut useamman valituksen naapureilta lupaehtojen noudattamattomuudesta ja naapurit ja maanomistajat ovat olleet huolissaan, kun saastunut vesi laskee poispäin ampumaradalta saastuttaen alapuolisia vesiä. Seura on useaan kertaan todennut, että sillä ei ole varaa tehdä vaaditussa ajassa lupamääräyksissä määritettyjä toimenpiteitä, eikä taloudellisten mahdollisuuksien parantuminen yhdistyksen esittämässä aikataulussa täytä luvan vaatimuksia.

Päätösehdotus

Esittelijä

Noora Kalliomäki, ympäristötarkastaja, noora.kalliomaki@hameenkyro.fi

Äkönmaan ampumaradalle myönnetty ympäristölupa tulee YSL § 93 mukaisesti edellä mainituista syistä peruuttaa. Toiminta radalla tulee lopettaa 22.6.2023 mennessä, koska alueella tulee aloitettavaksi hulevesijärjestelmän rakentaminen ja lopettamistoimenpiteet.

Radan lopettaminen tulee edetä seuraavasti:

1)      Ampumaradan hulevesien huuhteluvaikutus tulee estää.

Ulkopuolisten hulevesien ohjaus on tehtävä niin että vesi ei valu ampumarata-alueelle.

2)      Saastuneille vesille osoitettu hulevesijärjestelmä tulee toteuttaa kolmivaiheisella järjestelmällä sorapesän kautta rengaskaivon läpi, jonka toimivuutta tehostetaan esim. aktiivihiilisuodattimella ja pajukolla.

Saastuneiden vesien hulevesijärjestelmän toteuttaminen vaatii sopimista naapurikiinteistöjen kanssa: Riihioja 108-416-13-11, Lähteenmäki 108-416-12-7, Myllyhaka 108-416-12-3 (muistio 16.8.2018). 

3)      Ennen hulevesijärjestelmän rakentamista tulee teettää riskienhallinta-arvio, ulkopuolisen konsultin toimesta.

 

Pilaantunut maaperä tulee poistaa hulevesijärjestelmän alta ja tämä on tehtävä mahdollisimman kuivana kautena. Hulevesijärjestelmän rakentamisessa tulee noudattaa ELY -keskuksen antaman lausunnon mukaisia ohjeita (9.12.2022, Esittelijä Emmi Pajunen) sekä ympäristöluvan määräys kohta 9.

Saastuneiden vesien hulevesijärjestelmä ja puhtaiden vesien ohjaus ampumaradan ohitse tulee olla valmiina 30.8.2023 mennessä. Valvontaviranomainen tulee tarkastukselle 31.8.2023 klo. 13.00.

Ampumaradan maan osalta tulee teettää lopettamissuunnitelma koskien kaikkia Äkönmaan ampumaratoja. Suunnitelman tulee sisältää alueen kunnostustarve maaperän- ja pohjavesiensuojeluun, maisemointiin sekä jätehuoltoon liittyen (lupamääräykset kohdat 9, 19 ja 20). Suunnitelman teettämiselle annetaan aikaa vuoden 2023 loppuun asti. Kunnostustyöt tulevat olla valmiina 30.8.2024 mennessä.

Jakelu: Kirje lähetetään seuran puheenjohtajalle ja ratavastaavalle.

 

Pykälän käsittelyn aikana, etäyhteydellä oli mukana lakimies Susanna Ijäs. Hän poistui kokuksesta ennen päätöksen tekoa.

 

Asian käsittely

Keskustelun kuluessa tehtiin kaksi muutosesitys:

1. Pauliina Mansikkamäki esitti, että päätösesitys tulee hylätä perusteena päätösesityksen perusteettomuus ja toissijaisesti puutteellinen asian esittely.

Muutettua päätösehdotusta ei kannatettu.

2. Iivari Hyvönen esitti, että ympäristöluvan määräpäivä asetetaan 30.09.2024. Toiminta saa jatkua normaalisti siihen asti, kunnes lupaehdot täyttyvät viimeistään 30.09.2024, jonka jälkeen voi jatkua.
Haulikkoammunta keskeytetään kunnes ympäristöluvan vaatimukset täyttyvät.
Ympäristötarkastaja tekee välitarkistukset viimeistään 31.10.2023 ja 30.09.2024.

Jarmo Kalliola kannatti esitystä.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja totesi, että on tehty yksi lautakunnan esityksestä poikkeva kannatettu esitys. 

Elinympäristölautakunnan lupajaosto hyväksyi puheenjohtajan äänestystapaesityksen: pohjaesitys on Jaa ja Hyvösen esitys Ei.

Pohjaesitys sai yhden äänen ja Hyvösen esitys sai neljä ääntä.

Äänestykset:

Jaa: Linnainmaa​​​​
​​Ei: Mansikkamäki, Hyvönen, Kalliola, Nieminen

 

 

Päätös

Ympäristöluvan määräpäiväksi asetetaan 30.09.2024. Toiminta saa jatkua normaalisti siihen asti, kunnes lupaehdot täyttyvät viimeistään 30.09.2024, jonka jälkeen toimita saa jatkua.

Haulikkoammunta keskeytetään kunnes ympäristöluvan vaatimukset täyttyvät.

Ympäristötarkastaja tekee välitarkistukset viimeistään 31.10.2023 ja 30.09.2024.

Elinympäristölautakunnan lupajaosto hyväksyi esityksen äänestyksen jälkeen äänin 1-4.

Eriävä mielipide

 

Noora Kalliomäki, ympäristötarkastaja jätti eriävän mielipiteen. 

Valmistelija

Noora Kalliomäki, ympäristötarkastaja, noora.kalliomaki@hameenkyro.fi

Kuvaus

Elinympäristölautakunnan lupajaosto keskeyttää ympäristöluvan toiminnan toistaiseksi YSL § 181 perusteella vesinäytteenottotulosten tultua julki eilen 9.8.2023 klo 17.08. Näytteet otettiin ojista ja kahdesta lähteestä ampumaradan vaikutusalueelta. Perusteena toiminnan keskeyttämiselle (YSL § 181) on juuri valmistuneen mittauksen tulokset, joiden mukaan kahdesta ojasta on mitattu korkeat liukoisuusarvot. Ojat laskevat 10 ha valuma-alueelta ampumarata-alueen läpi muiden maanomistajien maille, luonnonsuojelualueisiin (Metsälain § 10 nojalla) ja lähteisiin. Näytteenottoa tullaan jatkamaan vuoden ajan. Pitoisuusarvot ojassa ovat 17 ug/l ja 36 ug/l kun raja-arvo on 14 ug/l. Näytteenotto suoritettiin rankkasateella, kun oli ojissa hyvin vettä. Asiaan on välttämätöntä reagoida nopeasti, koska vesinäytteiden tulokset ylittävät osittain yli kolminkertaisesti sallitun rajan. Toiminta tulee keskeyttää välittömästi. Toiminnanharjoittajaa ei ole asian kiireellisyyden vuoksi kuultu ennen päätöksentekoa, mutta heitä tullaan kuulemaan välittömästi päätöksenteon jälkeen keskeyttämisen perusteista. Asiaa käsitellään uudelleen mahdollisimman pian, mutta kuitenkin viimeistään luvan peruuttamista koskevan asian käsittelyn yhteydessä.


Elinympäristölautakunnan lupajaosto lisäksi esittää olosuhteiden muutoksen johdosta ympäristöluvan peruuttamista koskevan esityksen palauttamista takaisin valmisteluun. Perusteena ympäristöluvan peruuttamiselle ovat aiemmassa peruuttamisesityksessä mainittujen lisäksi uudet vesinäytteenottotulokset, käynti radalla 7.6.2023 edellisen kokouksen 23.5.2023 jälkeen, missä tehtiin havaintoja alueen epäsiisteydestä sekä huomattiin alueen raja-aitojen rikkoutuneen pitkältä matkalta. Lisäksi ympäristönsuojeluviranomainen on saanut ilmoitukset ampumisesta ympäristöluvan sallimien toiminta-aikojen ulkopuolella. Lupaehtojen rikkominen on jatkunut edelleen. Toiminnanharjoittajaa tullaan kuulemaan uusista ilmi tulleista seikoista mahdollisimman pian.  

Päätösehdotus

Esittelijä

Noora Kalliomäki, ympäristötarkastaja, noora.kalliomaki@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunnan lupajaosto keskeyttää ympäristöluvan toiminnan YSL § 181 perusteella. Vesinäytteiden tulosten perusteella ampumaratatoiminnasta uhkaa aiheutua välittömiä ja huomattavia haittavaikutuksia ympäristölle, eikä toiminnanharjoittaja ole ryhtynyt itse riittäviin toimenpiteisiin. Toiminta tulee keskeyttää välittömästi. Lisäksi ympäristöluvan peruuttamista koskeva asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että toiminnanharjoittajaa kuullaan aiemman lupajaoston päätöksen (23.5.2023) jälkeen ilmi tulleista seikoista.  

 

Päätös

Hyväksyttiin.

Lupajosto tarkisti tämän pykälän kokouksessa.

Ennen pykälän käsittelyä, keskusteltiin lupajaoston jäsenen Pauliina Mansikkamäen jääviydestä tämän pykälän käsittelyyn. Puheenjohtaja kysyi Mansikkamäeltä onko hän omasta mielestään jäävi käsittelemään tätä pykälää. Mansikkamäen mielestä hän ei ole jäävi, koska mitään sellaista seikkaa ei ole joka tekisi hänestä jäävin käsittelemään tätä pykälää. Puheenjohtaja totesi että lupajaoston pitää keskustella asiasta. Mansikkamäki poistui kokouksesta keskustelun ajaksi. Keskustelun päätteeksi lupajaosto totesi yksimielisesti, että se katsoo jäsenen puolueettomuuden vaarantuneen voimakkaan kokouksissa esille tulleen asenteellisuuden ja hänen asiasta tehdyn valituksen johdosta (hallintolaki §28:7).

 

 

Esteellisyys

Pauliina Mansikkamäki

Valmistelija

Janika Kanto, ympäristötarkastaja, janika.kanto@hameenkyro.fi

Kuvaus

Vaasan hallinto-oikeus on lähettänyt Hämeenkyrön elinympäristölautakunnan lupajaostolle lausuntopyynnön 24.11.2023. 

Vaasan hallinto-oikeus on varannut tilaisuuden 24.11.2023 päivätyllä lausuntopyynnöllä Hämeenkyrön elinympäristölautakunnan lupajaostolle antaa lausunto päätöksestä 10.8.2023 § 54 (LISÄPYKÄLÄ: Äkönmaan ampumarata; Ympäristöluvan mukaisen toiminnan keskeyttäminen) tehtyihin valituksiin. Lausunto on pyydetty viimeistään 22.12.2023. Lausunnon antamiselle on pyydetty lisäaikaa. Lisäaikaa on saatu 15.2.2024 asti

Päätösehdotus

Esittelijä

Janika Kanto, ympäristötarkastaja, janika.kanto@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunnan lupajaosto antaa asiasta oheismateriaalina olevan lausunnon liitteineen. 

Pykälä tarkistetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksytty.

Tämä pykälä tarkistettu kokouksessa.

 

Valmistelija

Janika Kanto, ympäristötarkastaja, janika.kanto@hameenkyro.fi

Kuvaus

Elinympäristölautakunnan  lupajaoston päätökseen 10.8.2023 § 54 on tullut oikaisuvaatimus 21.8.2023 Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys Ry:ltä. Metsästysyhdistys on jättänyt päätöksestä myös valituksen Vaasan hallinto-oikeuteen, josta on tullut lausuntopyyntö elinympäristölautakunnan lupajaostolle 24.11.2023. 

Päätöksen muutoksenhakuohje on ollut hallintovalitus Vaasan hallinto-oikeuteen. Asia ei voi olla samanaikaisesti vireillä kahdella viranomaisella, eikä lupajaosto voi ratkaista muutoksenhakua. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Janika Kanto, ympäristötarkastaja, janika.kanto@hameenkyro.fi

Oikaisuvaatimus siirretään Vaasan hallinto-oikeudelle. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Sari Hietala-Karlsson, toimistopäällikkö, sari.hietala-karlsson@hameenkyro.fi

Kuvaus

Vaasan hallinto-oikeudelle on toimitettu Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry:n oikeudenkäyntikuluvaatimus ja -lasku erittelyineen. Hallinto-oikeus varaa Hämeenkyrön kunnalle tilaisuuden lausua oikeudenkäyntikuluvaatimuksen johdosta. Vastaus pyydetään toimittamaan viimeistään 10.12.2024 Vaasan hallinto-oikeuteen. Kunta on pyytänyt lausuntoon lisäaikaa 13.12. saakka. Vastaamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista. 

Esitetty oikeudenkäyntikuluvaatimus on 7.269,89 euroa (sis. alv 25,5 %).

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janika Kanto, ympäristötarkastaja, janika.kanto@hameenkyro.fi

Hämeenkyrön kunnan lupajaosto katsoo, että tässä asiassa ei ole perusteita tuomita, koska laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa §95 Oikeudenkäyntikulujen korvausvelvollisuus totetaa, että:

"Oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan.

Korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle."

Vaadittu korvausvaade on kohtuuton ja mikäli Vaasan hallinto-oikeus vastoin Hämeenkyrön kunnan lausuntoa päätyy tuomitsemaan tässä asiassa oikeudenkäyntikuluja, Hämeenkyrön kunta katsoo, että oikeudenkäyntikulujen summa on kohtuuttoman suuri ja toivoo sitä kohtuullistettavan, verrattuna vastaavanlaisiin päätöksiin.

Pykälä tarkistetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Pauliina Mansikkamäki poistuu kokouksesta perustuen lupajaoston aiempaan päätökseen jäävätä Mansikkamäki asian käsittelystä.

 

 

 

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)