Elinympäristölautakunta, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 122 Rakennusvalvonnan taksan päivitys 2024

HMKDno-2024-479

Valmistelija

  • Hannu Suoniemi, rakennustarkastaja, hannu.suoniemi@hameenkyro.fi

Kuvaus

Rakennusvalvonnan taksa on uudistettava rakenteellisesti, koska lainsäädäntö muuttuu. Maankäyttö- ja rakennuslaki jakautuu rakentamislaiksi sekä alueidenkäyttölaiksi 1.1.2025. Lakiuudistuksen edellyttämät muutokset rakennusvalvonnan taksaan tulee saattaa voimaan 1.1.2025. Taksan laatiminen tässä vaiheessa on kuitenkin haasteellista, koska rakentamislakiin on esitetty muutoksia, joiden käsittely eduskunnassa on joulukuussa 2024. Mahdolliset muutoksilla rakentamislakiin saattaa olla vaikutuksia taksaa. Esityksessä on kuitenkin pyritty huomiomaan mahdolliset muutokset ja jos osa taksan kohdista ei lakimuutosten yhteydessä toteutuisikaan, kyseiset kohdat jäävät soveltamatta. Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu, rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta sekä tietomallimuotoinen rakentamislupa tulevat voimaan 1. tammikuuta 2026 alkaen rakentamislain muutosesityksen perusteella, eikä näitä muutoksia ole huomioitu nyt päätettävässä taksassa. Edellä mainitut muutokset huomioidaan vasta vuoden 2026 taksassa, kun uudet määräykset tulevat voimaan.

Rakentamislaista poistuu rakennus- ja toimenpideluvat ja ne korvataan yhdellä lupamuodolla eli rakentamislupana ja myös ilmoitusmenettelystä luovutaan. Rakentamislain 42 §:ssä on määritelty rakentamisluvan edellytykset. Pieneten rakennusten ja rakennelmien rakennushankkeiden lupavelvoitteet vähenevät merkittävästi. Tämän johdosta taksanmukaiset tulot tulovat pienenemään. Rakennusvalvonnan toiminta ja viranomaistominnan järjestäminen perustuu lupamaksuista saataviin tuloihin. Tulojen tulisi kattaa rakennusvalvonnan menot.

Rakentamislupa koostuu sijoittamis- ja toteuttamisen lupaharkinnasta, joka voidaan hakea yhdellä rakentamisluvalla, kuten tähänkin asti maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa rakennusluvassa. Rakentamislain mukaan luvanhakija voi jatkossa, niin halutessaan, hakea lupaa kahdessa osassa eli erillisinä sijoittamis- ja toteuttamislupina. Erillisen luvan tuoma lisätyömäärä viranomaistyössä on huomioitu taksan maksuissa. Rakentamislain mukaan rakennusvalvontaviranomainen päättää jatkossa myös sijoittamisluvista suunnittelutarvealueilla osana rakentamislupaa, jonka työn osuus on huomioitu maksussa.

Termeinä määräaikaisen ja tilapäisen rakennuksen luvat muuttuvat väliaikaisen rakennuksen rakentamisluviksi tulevassa rakentamislaissa. Yleisörakennelmat ovat olleet luvanvaraisia, mutta rakentamislaissa luvanvaraisuutta on täsmennetty. Rakennelmat, joita voi käyttää yhtä aikaa vähintään 5 henkilöä edellyttävät lain mukaan lupaa. Rakentamislain muutosesityksessä on mahdollisesti tulossa luvanvaraisuuteen aikaraja eli vain yli 2 kuukautta paikallaan pysytettäviin rakennelmiin tulee hakea rakentamislupa.

Uusiutuvien energiahankkeiden lupamaksut on määritelty tehojen mukaisiin maksuluokkiin. Taksaan on tullut uutena puhtaan siirtymän sijoittamisluvat ja toteuttamisluvat. Alueet muodostuvat useista eri rakennelmista tai teknisistä laitteista ja vaatii siksi normaalia laajempaa viranomaismenettelyä kaupunki- ja maisemakuvan sekä turvallisuuteen- ja terveellisyyteen liittyvien seikkojen arvioimiseksi. Yhdyskuntateknisten laitteiden ja johtojen sijoittamispäätökset hinnoitellaan kiinteistökohtaisella maksulla siten, että maksun ylärajasta kuitenkin säädetään, koska päätöksissä lupaharkinta perusteluineen ja kuulemisineen tehdään kiinteistökohtaisesti.

Rakentamisluvanvaraisiin hankkeisiin tulee lisäksi uusia viranomaistehtäviä, kuten sattumanvaraiset viranomaiskatselmukset, lupahakemuksiin liitettävät rakennustuoteluettelot ja purkumateriaaliselosteet. Myös rakennetun ympäristön jatkuvan valvonnan osuus tulee kasvamaan, kun ennakollista lupamenettelyä ei kaikissa rakentamishankkeissa enää jatkossa ole. Odotettavissa on, että myös neuvontapyynnöt tulevat uuden lain myötä viranomaistyössä kasvamaan. Yleistä viranomaisneuvontaa tulee antaa maksutta. Lausunnot tai muu selvittelyä vaativa työ on kuitenkin taksan mukaisesti maksullista. Huomioitavaa kuitenkin on, että viranomaisen palveluun ei kuulu toimia rakennushankkeeseen ryhtyvän suunnittelijana tai rakennustyön laadun valvojana.

Rakennusjärjestyksessä päätetään kohteiden luvanvaraisuudesta. Rakennusjärjestys on tavoitteena saattaa voimaan vuoden 2025 aikana. Taksaa ei sovelleta sellaiseen kohteeseen, joka on rakennusjärjestyksessä päätetään vapauttaa luvanvaraisuudesta.

Rakentamislaki 79 §: "Luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun. Jos toimenpide jää kokonaan tai osittain suorittamatta, maksu on hakemuksesta perusteettomilta osin palautettava. Jos tarkastus- tai valvontatehtävät johtuvat luvattomasta tai luvan vastaisesta rakentamisesta taikka siitä, että luvanhakija tai toimintaan velvollinen on laiminlyönyt hänelle kuuluvan tehtävän, voidaan periä suoritetuista toimista kunnalle aiheutuneet kulut."

Hallintosäännön 112 § kohdan mukaan elinympäristölautakunnan ratkaisuvaltaan kuuluu päättää toimialansa taksoista ja maksuperusteista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunta hyväksyy rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä sekä muista tehtävistä suoritettavat maksut vuodelle 2025 liitteen mukaisesti ja määrää, että hyväksytty rakennusvalvonnan taksa tulee voimaan 1.1.2025 mahdollisista oikaisuvaatimuksista huolimatta.

Nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain aikana vireille tulleet luvat laskutetaan nykyisten voimassaolevien taksojen mukaan.

Päätös

Hyväksytään teknisellä muutoksella kohteiden 2.1.1 - 2.1.3, että  maksu rakennuskohdetta kohden peritään 30 % korotettuna, mikäli rakennuspaikka sijoittuu suunnittelutarvealueelle ja  poistettavaksi 2.2 kohteen yksikköhinnasta pinta-alan yksikkö.

 

Tiedoksi

Rakennustarkastaja Suoniemi, toimistosihteeri Vataja, toimistosihteeri Kivioja

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:
-    se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
-    kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on toimitettava Hämeenkyrön kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä, kello 15.00 mennessä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista
sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä,
joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä,
yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hämeenkyrön  kunnan elinympäristölautakunta.

Postiosoite: Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelinnumero:  03 - 565 23000