Elinympäristölautakunta, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 121 Oikaisuvaatimus; Kadunpitopäätös, Hämeenkyrönväylän hallinnolliset muutokset

HMKDno-2024-403

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jari Luoma, yhdyskuntatekniikan päällikkö, jari.luoma@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hämeenkyrönväylän tiesuunnitelmassa (tiesuunnitelman hyväksymispäätös 3194/0720/2011, 27.5.2016) on määritelty teitä joissa vastuu tien omistuksesta, hoidosta ja ylläpidosta siirtyy valtiolta Hämeenkyrön kunnalle. 
Kyseiset tiealueet ovat voimassa olevalla asemakaavalla ja -muutoksella osoitettu kaduksi. Maantie 13133:n (Kylmäojantie) loppuosa noin 500 m jää vielä pois kadunpitopäätöksestä, koska sitä ei ole vielä kaavamuutoksella osoitettu kaduksi.
Kadunpitopäätös tehdään liitteissä esitettyjen alueiden mukaisesti (alueet on korostettu keltaisella värillä yleiskartassa).
Maankäyttö- ja rakennuslain 86a §:n mukaan maantie, joka on asemakaavassa osoitettu kaduksi, muuttuu kunnan tekemällä kadunpitopäätöksellä kaduksi. Maantie lakkaa kadunpitopäätöksen tultua voimaan ja maantien tiealue siirtyy samalla kunnan omistukseen.

Kunnossa- ja puhtaanapitovelvollisuus siirtyy kunnalle kadunpitopäätöksen myötä.

Hämeenkyrön kunnan hallintosäännön mukaisesti elinympäristölautakunta päättää MRL:n 86a § mukaisista kadunpitopäätöksistä.

Kadunpidon järjestäminen kuuluu pääosin kunnalle. Kiinteistölle kuuluvista kadunpitoon liittyvistä velvollisuuksista säädetään kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa-​ ja puhtaanapidosta annetussa laissa 669/1978 (kunnossapitolaki).

Tontinomistajan velvollisuutena on:
-​ Pitää tontin kohdalla oleva jalkakäytävä käyttökelpoisena poistamalla jalankulkua haittaava lumi ja jää sekä huolehtia liukkauden torjunnasta jalkakäytävällä.
-​ Tarvittaessa poistaa jalkakäytävälle tai sen vierelle kertyneet lumivallit sekä pitää jalkakäytävän viereinen katuoja ja sadevesikouru vapaana lumesta ja jäästä.
-​ Pitää kunnossa tontille johtava kulkutie.
-​ Pitää katu puhtaana tontin rajasta kadun keskiviivaan saakka. Katualueeseen kuuluvan enintään 3 metrin etäisyydelle tontin rajasta ulottuvan,​ tonttiin välittömästi rajoittuvan viherkaistan ja ojan alueella roskien poistaminen,​ muu puhtaanapito ja kasvillisuuden siistinä pitäminen.
-​ Ilmoittaa kunnalle tai poliisille havaitsemistaan liikennettä vaarantavista kuopista ja muista vastaavista puutteista sekä ryhtyä väliaikaisiin toimiin liikenteen varoittamiseksi sillä alueella,​ jonka tontinomistaja on velvollinen pitämään puhtaana.
-​ Kunnossapitolaissa tarkoitetut velvollisuudet alkavat,​ kun katu tai kadun osa tyydyttää asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön tarpeen ja sitä koskeva kunnan päätös (kadunpitopäätös) on tehty.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunta päättää tehdä kadunpitopäätöksen oheismateriaalina esitetyistä tiealueista (Ahrolantie, osa Kylmänojantietä, Ristamäentie, osa Valtakatua ja osa Häijääntietä) voimassa olevan asemakaavan katualueen mukaisesti.
Tästä päätöksestä ja siihen perustuvasta kadunpitovelvollisuuden alkamisesta ilmoitetaan kadun tai sen osan varrella sijaitsevien kiinteistöjen omistajille tai haltijoille siten kuin kuntalain 139 §:ssä säädetään.

Kiinteistönomistajien velvollisuutena on tiedottaa päätöksestä mahdollisia vuokralaisiaan.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jari Luoma, yhdyskuntatekniikan päällikkö, jari.luoma@hameenkyro.fi

Kuvaus

Elinympäristölautakunnalle on 7.11.2024 saapunut oikaisuvaatimus koskien 08.10.2024 tehtyä kadunpitopäätöstä §96.

"Perustelut vaatimukselle:

1. Päätöksessä kerrotaan, että katujen kunnossa ja puhtaanapitovelvollisuus siirtyy kunnalle kadunpitopäätöksen myötä ja että kadunpidon järjestäminen kuuluu pääosin kunnalle, mutta samalla mainitaan, että jalkakäytävien osalta vastuu onkin tontinomistajalla, kuten asia on kunnossapitolakiin 669/1978 kirjattu. Päätöksestä ei kuitenkaan käy millään tavalla ilmi se tontinomistajien näkökulmasta kaikkein olennaisin tieto, eli mikä muuttuu nykytilasta? Aikooko kunta järjestää kadunpidon jatkossa myös jalkakäytävien osalta? Miltä osin kunta aikoo järjestää kadunpidon ja miltä osin kunta aikoo jättää sen järjestämättä? Tähän on saatava selkeä linjaus ja erillinen kirjaus päätökseen. Nykyisellä sisällöllä päätöstä ei voida hyväksyä.

2. Päätöksestä ei selviä, mikä tarkalleen ottaen minkäkin kiinteistön ja tontin osalta muuttuu. Päätöksen vaikutusalueet ovat laajat ja liitekartta printatussa muodossaan epäselvä. Vaikutusten yksityiskohtainen selvittäminen on jätetty tontinomistajien vastuulle ja jokaisen henkilökohtaisen lakitekstin tulkintataidon varaan. Tällainen päätöksenteko ja tiedottaminen ei voi olla hyvän hallintotavan mukaista toimintaa, joten päätös pitää oikaista hyvän hallintotavan vastaisena.

3. Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) §4 (15.7.2005/547) mukaan kunnossapitovastuullisen määräytyminen riippuu siitä, onko kyseessä jalkakäytävä vai pyörätie tai rakenteellisesti toisistaan erottamaton jalankulku- ja pyörätie. Päätöksessä tulee ottaa kantaa myös siihen, aikooko kunta järjestää kadunpidon näille jotenkin toisistaan poikkeavalla tavalla, vai kohdella kaiken tyyppisiä päätöksen vaikutuspiirissä olevia katuja samanarvoisesti riippumatta väylien statuksesta.

4. Päätöksen oikaisuvaatimusohje asettaa nykyisellä muotoilulla tontinomistajat eriarvoiseen asemaan riippuen asuinkunnasta, joten päätös pitää oikaista myös oikaisuvaatimusohjeen osalta lain vastaisena."

Yhdyskuntatekniikan päällikkö Jari Luoma, vastauksia perusteluihin.

1. Kunnan ja kiinteistöjen välinen vastuujakotaulukko on esitetty kunnan kotisivuilla kohdassa Asuminen ja elinympäristö / Kadut,tiet ja yleiset alueet / Kunnossa- ja puhtaanapito.

2. Suurin muutos on, että ko. tiet siirtyvät valtion omistuksesta kunnan omistukseen.

3. Kunnossapitorajat  selviävät parhaiten vastuujakotaulukosta. Kunta kunnossapitää kaikkia katujaan ko. taulukon mukaisesti.

4. Oikaisuvaatimusohje ja pykälä 96 ovat samat kuin monissa muissakin kunnissa käytetty. 

Päätöksen kohteena olleet tiet ovat nyt olleet kunnan kunnossapidon piirissä jo kaksi kuukautta eli kuntalaisilla on ollut hyvä mahdollisuus vertailla käytännössä mikä on muuttunut siitä kun tiet olivat valtion hoidossa. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunta esittää oikaisuvaatimuksen perusteluihin yhdyskuntatekniikan päällikön kirjaamat vastaukset
ja hylkää oikaisuvaatimuksen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, yhdyskuntatekniikan päällikkö

Muutoksenhaku

Valituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Valitusaika
Valitus on tehtävä kirjallisesti kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän (7) päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen (3) päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin tuomioistuimessa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä ja sen toimittaminen
Valituskirjelmään on liitettävä valituksen kohteena oleva päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä saantitodistus tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • valittajan nimi, ammatti, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
  • päätös, johon haetaan muutosta
  • muutos, joka päätökseen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
     

Valitukseen tulee liittää seuraavat asiakirjat:

  • päätös, johon haetaan muutosta valitusosoituksineen (alkuperäinen tai kopio)
  • tieto siitä, milloin päätös on annettu tiedoksi
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa
  • asiamiehen on liitettävä valitukseen valtakirja

Valituskirjelmä on valittajan tai kirjelmän muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Jos ainoastaan laatija on allekirjoittanut valituskirjelmän, siinä on mainittava myös laatijan nimi, ammatti, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ovat käytettävissä valitusajan viimeisenä päivänä ennen kello 16.15. Myöhästynyt valitus jätetään aina tutkimatta.

Valitusviranomainen
Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
puh: 029 56 42210
faxi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeus perii asian käsittelystä oikeudenkäyntimaksua (tuomioistuinmaksulaki 1455/2015).