Kunnanhallitus, kokous 11.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 66 Valtuustoaloite 3/2023; Konikallion tuulivoimahankkeen toteuttamista edeltävien selvitysten sekä ympäristöluvan vaatiminen

HMKDno-2023-196

Valmistelija

  • Leena Lahtinen, kaavoituspäällikkö, leena.lahtinen@hameenkyro.fi

Kuvaus

Valtuuston kokouksessa 24.4.2023 Perussuomalaisten valtuustoryhmä (aloitteen 1. allekirjoittaja valtuutettu Janne Mäkinen) jätti seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen:

"Kuten mainitsimme edellisessä valtuustoaloitteessamme, joka koski selvitystyön aloittamista kunnan maa-alueiden kaavoittamiseksi aurinkovoimaloiden käyttöön, katsomme, että Konikalliolle suunnitellun tuulivoimahankkeen hyödyt ja haitat tulee selvittää seikkaperäisesti ennen hankkeen eteenpäin viemistä. Selvityksen tulee olla selkeä, ymmärrettävä, realistinen ja kattava. Näistä vastuu kuuluu viranhaltijalle ja esittelijälle. Ja mikä tärkeintä, selvityksen tulee olla ennenkaikkea puolueeton.

Myös kuntalaisille tulee asiakokonaisuus tuoda nähtäväksi sellaisella aikataululla, että siihen ehtii kiireettä ottaa kantaa niin halutessaan. Tällä hetkellä esimerkiksi havainnekuvat ja -videot eivät puolueettomasti vastaa todellista tilannetta visuaalisuuden osalta, ei valoisan eikä pimeän vuorokauden ajalta. Alueen luontoarvot, myös pohjavesien sekä maisemienkin osalta, tulee huomioida ja ennen hankkeen toteuttamista edellyttää sille ympäristölupa, koska sen toiminnasta ei saa aiheutua terveyshaittaa eikä merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Syvälle maaperään upotetut teräs- ja betonirakenteet on näkymättömiin jääviä, joskaan ei millään tavalla vähäpätöisiä riskejä, kun kyse on pohjavesialueen reunaan rajoittuvasta alueesta.

Hankkeen eteenpäin vieminen, saati hyväksyminen, olisikin vähintään kyseenalaista kunnassamme, joka kuntastrategiassaan markkinoi itseään Pirkanmaan vehreänä helmenä, jossa on upeat luonnon kansallismaisemat ja osana kuntamarkkinointia haluaa lisätä Hämeenkyrön kauniin luonnon ja ainutlaatuisten kansallismaisemien tunnettavuutta kotimaassa ja kansainvälisesti. Myös matkailijoiden ja muuttajien houkuttelu idyllisen ja edullisen elämän äärelle on kuntastrategiaamme kirjattu.

Mikäli kuitenkin jostain syystä tuulivoimahanke toteutuu Konikalliolla, tulevaisuudessa sen päätyttyä maisemointi ja muu alueiden ennallistaminen tulee varmistaa siinäkin tapauksessa, että toimijalla ei siihen edellytyksiä enää olisikaan. Mikäli tätä ei huomioida, laskun maksaa kuntalaiset ja kustannukset ovat niin Hämeenkyrön kuin Ikaalistenkin kuntien talouksissa huomattavat. Todettakoon, että myös Ikaalisten Perussuomalaiset ovat jättäneet samansisältöisen valtuustoaloitteen 3.4. 2023

Edellä mainitun perusteella esitämme, että Hämeenkyrön kunta edellyttää realistista, kattavaa ja ennenkaikkea puolueetonta selvitystä Konikallion tuulivoimahankkeesta, järjestää kuntalaisille osoitetun kuulemistilaisuuden (mahdollisesti useammankin) ja tulee vaatimaan ympäristölupaa ennen hankkeen eteenpäin viemistä tai sen hyväksymistä.

Hämeenkyrössä 24.4. 2023
Hämeenkyrön Perussuomalaisten valtuustoryhmän puolesta Janne Mäkinen, valtuutettu (PS)
"

 

Lausunto asian ratkaisemiseksi, kaavoituspäällikkö Leena Lahtinen:

Konikallion tuulipuiston yleiskaavoituksen yhteydessä laaditaan selvitykset alueiden olosuhteista ja arvioidaan vaikutukset laajalta alueelta sen hyödyt ja haitat arvioiden. Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (YVA-menettely) on säädetty YVA-lailla ja -asetuksella. YVA-menettelyä sovelletaan hankkeisiin ja niiden muutoksiin, joilla on todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia. Tuulivoimahankkeet vaativat YVA-lain mukaisen menettelyn soveltamista aina, kun yksittäisten laitosten lukumäärä on vähintään 10 tai kokonaisteho vähintään 45 megawattia. Hankkeen yhteydessä tehtävän ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) tarkoituksena on varmistaa, että hankkeen ympäristövaikutukset selvitetään riittävällä tarkkuudella silloin, kun hanke todennäköisesti aiheuttaa haitallisia ympäristövaikutuksia.

YVA-menettelyn aikana arvioidaan esimerkiksi tuulivoiman vaikutuksia luontoon, luonnonvaroihin, rakennettuun ympäristöön, ihmisiin sekä maisemaan. YVA-prosessissa hankkeiden ympäristövaikutukset saadaan kartoitettua kattavasti. Hankkeen YVA-menettely on käynnistetty YVA-lain 8 §:n mukaisella ennakkoneuvottelulla 15.12.2021. Ympäristövaikutusten arviointiohjelma oli nähtävillä 9.2.-11.3.2022 ja YVA-ohjelmasta on annettu 11.4.2022 yhteysviranomaisen lausunto. Hankkeessa yhteysviranomaisena toimii Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY), joka ohjaa ja valvoo YVA-menettelyä. Kaavaa laaditaan rinnakkain YVA-lain mukaisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn kanssa. Tavoitteena on, että ympäristövaikutusten yhteysviranomainen, Pirkanmaan ELY-keskus asettaa hankkeen YVA-selostuksen nähtäville 21.2.-5.4.2024 ja sitä myös esitellään tuolloin. YVA-aineistoon voi tutustua ELY-keskuksen osoitteessa www.ympäristö.fi nimellä Ilmatar Energia Oy:n Konikallion tuulivoimahanke, Ikaalinen ja Hämeenkyrö. ELY-keskus tulee antamaan loppupäätelmän YVA-menettelyssä.

Konikallion tuulipuiston suunnittelualue koskee Hämeenkyrön sekä Ikaalisten alueita. Kuntien välinen yhteistyö korostuu hankkeessa ja kokonaisvaikutusten arviointi tehdään laaja-alaisesti. Kaavan ja YVA-prosessin yhteydessä hankkeen eri vaikutukset arvioidaan asiantuntijaselvitysten perusteella lainsäädännön edellyttämällä riittävällä tavalla. Alueen selvitysten laadinta on aloitettu vuonna 2021 ja selvityksiä on täydennetty vuosien 2022-2023 aikana. Tuulivoimahankkeiden yhteydessä tehtävän ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tarkoituksenakin on varmistaa, että hankkeen ympäristövaikutukset selvitetään riittävällä tarkkuudella silloin, kun hanke todennäköisesti aiheuttaa merkittäviä ympäristövaikutuksia. On siis kiistatonta, että tuulivoimalla on vaikutusta ympäristöönsä. YVA-menettelyssä Hämeenkyrön ja Ikaalisten alueille sijoittuvasta Konikallion tuulivoimapuistosta tarkastellaan nollavaihtoehtoa (ei voimaloita) ja kahta toteutusvaihtoehtoa VE1 enintään 15 ja VE2 11 voimalaa. Hankkeen yhteydessä laaditaan kohteen ominaispiirteet huomioiden kattavat selvitykset, joissa tutkitaan tuulivoiman vaikutuksia esimerkiksi luontoon, ympäristöön, maisemaan sekä ihmisten elinoloihin ja toimintaan.

Osayleiskaavoituksen yhteydessä arvioidaan MRL 9 §:n ja MRA 1 §:n mukaisesti kaavan toteuttamisen aiheuttamia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia ympäristöön. Kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus. Tuulivoimahankkeissa merkittäväksi tunnistettuja vaikutuksia ovat erityisesti melu- ja välkevaikutukset, linnustovaikutukset sekä maisemavaikutukset. Vaikutusten arvioinnissa huomioidaan myös yhteisvaikutukset muiden tuulivoimahankkeiden kanssa.

Lähtökohtaisesti tuulivoimahankkeet eivät tarvitse ympäristölupaa. Lupa voidaan tarvita, mikäli lähistöllä on esimerkiksi asutusta, jolle tuulivoimalasta aiheutuu naapuruussuhdelaissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta välke- tai meluvaikutusten seurauksena (§ 17). Yleisesti tuulivoimalat on pyritty sijoittamaan sellaiselle etäisyydelle asutuksesta, että ne eivät tarvitsisi ympäristölupaa näin myös Konikallion aluetta suunnitellessa. Lähimmät loma- tai asuinrakennukset sijaitsevat alustavien suunnitelmien mukaan noin 1,5 kilometrin etäisyydellä voimaloista ja meluvaikutuksia niihin arvioidaan melumallinnusten avulla.

Konikallion tuulivoimapuiston osayleiskaava alue sijoittuu koillisnurkastaan Ikaalisissa Vatulanharjun pohjavesialueelle. Kaavassa kaikki voimalat sijaitsevat pohjavesialueen ulkopuolella. Hankkeen osalta on valmistunut erillisselvitys pohjavesivaikutuksista Vatulanharjun pohjavesialueisiin. Vaikutuksia arvioidessa kiinnitetään kattavasti huomiota pohjavesiin ja on tutkittu pohjavesiolosuhteita mm. maatutkauksen avulla. Huomioitava on, että tällä hetkellä Konikallion hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyprosessi on kesken ja kokonaisvaikutuksia pohjavesille ja sekä vesihuollolle tarkastellaan YVA-aineiston valmistuttua. Liittyen Ympäristönsuojelulain 17 §:ssä on määrättyyn pohjaveden pilaamiskieltoon kaava-alueen tuleva rakentaminen tai voimalakäyttö eivät saa vaarantaa läheisten pohjavesialueiden vedenlaatua. Pohjaveden pilaamiskiellosta toiminnan harjoittaja ei voi vapautua ympäristöluvalla.

Tuulivoiman terveydellisiä vaikutuksia on käsitelty esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön vuonna 2017 laatimassa julkaisussa Tuulivoimaloiden tuottaman äänen vaikutukset terveyteen, jonka mukaan tieteellistä näyttöä tuulivoimaloiden kuultavan äänen vaikutuksista esimerkiksi sairauksien esiintymiseen ei ole. Vuonna 2022 laaditun tutkimuksen perusteella tuulivoimahankkeiden käyttöönotolla ei löydetty yhteyttä asuinkiinteistöjen tai lomakiinteistöjen hintakehitykseen (Tuulivoima -vaikutus kiinteistöjen hintoihin, Taloustutkimus, FCG, 2022). Tuulivoimasta aiheutuvat vaikutukset ovat hyvin paikkasidonnaisia, eivätkä kaikki toisaalla koetut vaikutukset ole välttämättä olennaisia toisessa sijainnissa.

Tuulivoimaloiden ja muiden rakenteiden purkamisesta vastaa tuulipuiston omistaja. Kaavassa tullaan antamaan määräys ennallistamisesta seuraavasti: Tuulivoimaloiden käytön päätyttyä tuulivoimatoimijan on purettava voimalat rakennusvalvonnan määräämässä kohtuullisessa ajassa ja rakennuspaikka ympäristöineen on ennallistettava suunnitelman mukaisesti.

Osallisten tiedotus ja osallistaminen

Kaavoitus on käynnistetty kunnanhallituksen päätöksellä ja kaavan valmistuttua hyväksymisestä päätöksen tekee kunnanvaltuusto. Viranhaltijat toteuttavat kunnan luottamuselinten päätöksiä kunnan kaavoituksessa. Kaavoitusprosessia ohjaa maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL) ja kunnan kaavoituksessa osallisia, kuntalaisia ja viranomaistahoja kuullaan ja tiedotetaan sen mukaisesti. Tiedottamista tehdään kuulutuksin paikallislehdessä ja kunnan ilmoitustaululla sekä nettisivuilla. Suunnittelualueen maanomistajia tiedotetaan kirjeitse.Tuulivoimapuiston kaavoituksessa korostuu laaja-alainen kuuleminen niin kaavoituksen kuin YVA-menettelyn osalta. Kaava-aineisto tuodaan julkisesti nähtäville osallistumis- ja arviointisuunnitelma-vaiheessa, kaavan valmisteluvaiheessa luonnosaineistona ja edelleen kaavaehdotusvaiheessa. Aineistot ovat nähtävillä sekä kunnanvirastolla että kunnan internet-sivuilla. Hankkeesta järjestetään kunnissa myös eri kaavavaiheissa yleisötilaisuuksia sekä kaavasta että ympäristövaikutusten arvioinnista. Kuntalaisilla on mahdollisuus antaa palautetta eri kaavavaiheissa nähtävilläolojen aikana ja YVA-menettelyssä  ELY-keskuksen tiedottamina aikoina. Kaavahankkeeseen voi tutustua kunnan nettisivuilla tai ottamalla yhteyttä kunnan kaavoituksen henkilöstöön. YVA-menettelyyn liittyen hankkeessa toimii myös avoin seurantaryhmä ja on toteutettu asukaskysely.

Tuulivoimahankkeen suhde eräisiin strategioihin

Tuulivoimarakentaminen nähdään yleisesti osana kansallista ilmasto- ja energiapolitiikkaa. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi riippuvuutta fossiilisista polttoaineista halutaan vähentää ja siten edistää hiilineutraaliutta. Maailmanpoliittinen tilanne on nostanut esille myös kansallisen huoltovarmuuden, jossa energiaomavaraisuuden merkitys korostuu. Konikallion tuulivoimahanke vahvistaa kokonaisturvallisuutta energiantuotannon ja sähkönsiirtoinfrastruktuurin lisäämisen kautta. Hanke edistää osaltaan Pirkanmaan ilmasto- ja energiastrategian sekä Pirkanmaan maakuntaohjelman mukaisia tavoitteita.

Hämeenkyrön kuntastrategian 2030 vakaa ja verraton (kv 20.2.2023) yksi esitetty päämäärä on Kestävyys- ja talousvastuun tiedostava kunta ja siihen liittyen avaintavoitteena on esitetty, että alueen kestävyystavoitteet edistyvät käytännössä osana elinvoiman vahvistamista. Toimenpiteenä vuosille 2023-2024 on esitetty että osallistumme Agenda 2030 -tavoitteiden toteuttamiseen. Agenda 2030 on kestävän kehityksen globaali toimintaohjelma, jonka yksi tavoite on edullisen ja puhtaan energiantuotannon lisääminen. Tuulivoimapuiston kaavoitus toteuttaa tätä tavoitetta. Tuulivoimapuiston toteutumisella voidaan arvioida olevan positiivisia aluetaloudellisia vaikutuksia ja se lisää kunnallis-, kiinteistö- ja yhteisöverotuloja.

Päätelmä

Käynnistetyn YVA-lain 4§ mukaisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn avulla pyritään välttämään ja ehkäisemään hankkeen ympäristövaikutuksia, edistetään ympäristövaikutusten yhtenäistä huomioon ottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä samalla lisätään kansalaisten tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia. Hankkeeseen liittyvä laaja-alainen ympäristövaikutusten arviointimenettely suoritetaan moniammatillisen työryhmän toimesta ja Pirkanmaan ELY-keskus toimii hankkeessa yhteysviranomaisena.

Konikallion tuulivoimapuiston yleiskaavoitus sekä selvitykset toteutetaan laaja-alaisesti ja laaditaan maankäyttö- ja rakentamislakia noudattaen asiantuntijatyönä kunnan valvomana ja ohjaamana. Hankkeen aikana kunnan kaavoitus järjestää nähtävilläolot ja kuulemis- ja yleisötilaisuuksia, joilla varmistetaan MRL:n mukaisesti osallistumismahdollisuus.

Ympäristöluvasta päätöksen tekevät lupaviranomaiset, aluehallintovirastot tai kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset. Lähtökohtaisesti tuulivoimalat eivät tarvitse ympäristölupaa. Kunnanhallitus on 28.8.2023§188 päätöksessään todennut, että näkee ympäristöluvan tarpeelliseksi. Perusteet luvalle eivät ole selvillä, koska vaikutusten arvioinnit eivät ole valmiit YVA-menettelyn ollessa vielä kesken.Ympäristölupaa voidaan vaatia hankkeen edetessä, mikäli se osoittautuu tarpeelliseksi selvitysten ja YVA-menettelyn valmistuttua.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Johanna Rannanjärvi, kunnanjohtaja, johanna.rannanjarvi@hameenkyro.fi

Hallitus esittää valtuustolle, että se

  1. saa tiedokseen hallituksen selostuksen ja toteamuksen, että aloite ei aiheuta toimenpiteitä perustelunaan YVA-lain 4§ mukaisen menettelyn keskeneräisyys ja kaavoituksen eteneminen maankäyttö- ja rakennuslain sekä hallituksen aiempien päätösten mukaisesti.
  2. aloite todetaan loppuunkäsitellyksi

Päätös

Hyväksyttiin. 

Tiedoksi

valtuuston listalle

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)