Elinympäristölautakunta, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 132 Hämeenkyrön kunnan lausunto; Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032

HMKDno-2023-504

Valmistelija

  • Jari Luoma, yhdyskuntatekniikan päällikkö, jari.luoma@hameenkyro.fi

Kuvaus

Väylävirasto pyytää 22.12.2023 mennessä Hämeenkyrön kunnan lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032.

Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, jonka kautta erilaiset vaikutukset ja tieto tulee näkyväksi.
Väylävirasto pyytää tarkastelemaan investointiohjelman luonnosta erityisesti seuraavien kysymysten kautta:

1.   Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?

2.   Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

3.   Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?

4.   Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?

5.   Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina?

6.   Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

Väylävirasto pyytää toimittamaan lausunnot Lausuntopalvelun kautta, www.lausuntopalvelu.fi.
 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunta antaa seuraavan lausunnon luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032.

1. Valmisteluperiaatteet on kuvattu monipuolisesti. Investointiohjelma on tasapainoinen ja ottaa huomioon erilaiset tarpeet ja edistää kestävää kehitystä. Toivomme ohjelman voivan vähentää ruuhkia, onnettomuuksia ja että se parantaa liikenneturvallisuutta.

2. Vastaako liikenne 12 suunnitelman tavoitteita? Käytettävissä oleva rahoituskehys on niin niukka, että tavoitteiden saavuttaminen tulee olemaan vaikeaa. Rahoitustarpeet ovat suuremmat kuin resurssit.

3. Onko mahdollista muuttaa raamin puitteissa?Tärkeintä on, että hankkeet käsitellään kokonaisuuksina, vaikka ne koostuisivat pienemmistä osahankkeista. Tämä on otettu huomioon esim.
    Maantiehankkeet A1 korissa VT3 kohde 21 Rokkakosken risteys. Siinä on hyvin huomioitu maininta Hämeenkyrönväylän jatke. Nyt on tärkeintä huolehtia, että tällaiset kirjaukset otetaan huomioon myös valtion budjetin rahoitettavissa hankkeissa eli esim. em. kohteen on myös saatava rahoitus 2024.
    Hankekokonaosuudet on syytä saada osahankkeineen valmiiksi, jotta hyvä vaikuttavuus toteutuu.

4. Kun hankkeita suunnitellaan ja ohjelmoidaan keskeisiä periaatteita investointiohjeman mukaan ovat:

Elinkeinoelämän kuljetustarpeet
Alueiden saavutettavuus rataverkolla
Ruuhkautuneimmat osuudet
Kaupunkiseutujen tarpeet

Tärkeää olisi huomata, ettei katvealueita synny. Nuo neljä periaatetta saattavat koskea liikenneväylää, jolla ei ole rataverkkoa, joka ei kuulu kaupunkiseutuun (mutta voi kuulua kehyskuntiin) ja jonka ruuhkautuneisuus nousee korkealle lähinnä ruuhka-aikoina. Sillon tällaisen osuuden tarpeet eivät aina nouse esiin, vaikka se olisi maakuntakaavassa liikenteellinen solmukohta.

Tärkeää olisi tunnistaa myös kasvukäytävien kuljetus- ja pendelöintitarpeet sillä ne yleensä ovat laajempia kuin eri kaupunkiseutujen omat tarpeet. Näissä ylimaakunnallisissa tarkasteluissa tulisi mukaan liittää myös raskaan liikenteen levähdyspaikkojen ja sähkölatausmahdollisuuksien suunnittelu.
Maakaasuputken varrella sijaitsevana kuntana Hämeenkyrö nostaa esiin myös vetyyn perustuvan raskaan liikenteen suunnittelun mahdollisuudet.
Näille kaikille olisi tarvetta VT3:lle valmistuneen Hämeenkyrönväylän yhteydessä.

Ajantasaisen liikennedatan saaminen tulisi varmistaa. Hämeenkyrönväylä on valmistunut 2023 mutta liikennesuoritteen mittaamispisteet eivät tietääksemme ole muuttuuneet sen mukaisesti.
Olisi erittäin tärkeää nähdä myös kunnassa miten liikennesuoritteet toteutuvat uudella väylällä ja miten ne ovat muuttuneet entisellä, valtatienä lakanneella osuudella.
Nyt automaattista mittaamisjärjestelmää ei ole toteutettu. Hämeenkyrön kunta olisi kiinnostunut tilanteen kehittämisestä Traficomin kanssa.

5. Resursseja kannattaa keskittää nykyisen infran parempaan kunnossapitoon ja hoitoon.

6. Kokonaisuudessaan kannattaa varmistaa, että investointiohjelma on tasapainoinen, ottaa huomioon erilaiset tarpeet ja edistää myös kuntien kestävää kehitystä.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Väylävirasto

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)