Kuvaus
Rakennustarkastaja on myöntänyt purkamisluvan virkailijantalolle 27.9.2023 (125 §). ELY-keskus on tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jonka elinympäristölautakunnan lupajaosto on hylännyt. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on varannut purkamisluvan hakijalle tilaisuuden esittää käsityksensä valituksesta ja lupajaoston lausunnosta.
Taustaa
Purkulupa-aineistossa on ollut mukana mm. elinympäristöjohtajan ja kaavoituksen lausunnot ja niissä on kattavasti kuvattu tutkittua tietoa ja kunnan näkemystä virkalijatalon purkamisen perusteista kunnan strategian ja tahtotilan mukaisesti.
Virkailijantalo on asetettu käyttökieltoon helmikuussa 2024. Rakennuksen kunnon, tehtyjen tutkimusten, asukaskyselyn ja aistinvaraisten havaintojen perusteella kohde on todettu riskiksi turvallisuudelle ja terveydelle. Rakennus on tutkitusti mikrobivaurioitunut. Perusteet rakennuksen asettamisesta käyttökieltoon löytyvät työturvallisuuslaista, valtioneuvoston asetuksesta työpaikkojen turvallisuus- ja terveysvaatimuksista sekä terveydensuojelulaista. Kunnan tilapalvelupäällikkö irtisanoi viimeiset vuokra-asukkaat rakennuksesta syksyyn 2022 mennessä.
Pääosin alkuperäisessä (v. 1955) kunnossa olevan rakennuksen rakenneavausten kautta saatujen tietojen perusteella korjaustarve olisi laaja ja käsittäisi mm. suunnittelu-, valvonta- ja yleiskustannusten lisäksi piha-alueen peruskunnostuksen (sis. salaojitus, seinien veden- ja lämmöneristys, maanpinnan muotoilu), ala-, väli- ja yläpohjien ja maanvastaisten rakenteiden sekä julkisivun uusimisen asbestitöineen, ovien ja ikkunoiden uusimisen, parvekkeiden ja ulkoportaiden korjaamisen sekä LVIS-järjestelmien uusimisen kokonaisuudessaan. Laaja-alaisten ongelmien korjaaminen tulisi maksamaan arviolta uuden rakennuksen verran. Korjausrakentaminen on tyypillisesti kalliimpaa kuin uudisrakentaminen.
Talouden sopeuttamiseen liittyen kunnassa omalle palvelutuotannolle tarpeettomiin rakennuksiin ei investoida, vaan niistä pyritään pääsemään eroon. Kunto- ja säästösyistä talosta on katkaistu vesi- ja energiahuollon toimitukset. Kunnan tilinpäätöksessä 2023 tullaan kohde alaskirjaamaan sen huonokuntoisuuden vuoksi.
Käsitys ELY-keskuksen valituksesta:
ELY-keskus pitää purkamislupaa maankäyttö- ja rakennuslain 139 § 1 momentin vastaisena. Lain kohta kuuluu: Purkamisluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista.
Emme näe, että toimimme lain vastaisesti. Voimassa oleva asemakaava sallii purkamisen ja kunnan omalle kaavoitukselle ei ole haittaa rakennuksen purkamisesta. Jatkamme yhdenmukaisesti edelleen kunnan tahtotilan noudattamista siinä, että asemakaavaa päivitettäessä ei ole tarkoituskaan päättää suojella rakennusta, joka on tutkitusti merkittävä riski sekä terveydellisesti että taloudellisesti. Kaavoituksen mahdollistava uudisrakentaminen ja aluekehittäminen tulee sekä kunnioittamaan ja säilyttämään RKY-alueen arvoja ja ominaispiirteitä että myös tukemaan kunnan elinvoimaa, viihtyisyyttä, uudistumista ja imagoa kunnasta, joka haluaa palvella nykyisiä ja houkutella uusia asukkaita ja yrityksiä kuntaan. Purkaminen saattaa heikentää hetkellisesti kyseisen keskustarakentamisen arvoa mutta tarkoituksena ei ole museoida yhtä kunnan keskeisimmistä kehittämisaluista, vaan luoda historiaa kunnioittavaa uutta vaalittavaa omaisuutta 50-100 vuodeksi. Alueella on siten monia arvoja, joista kulttuuriympäristön vaaliminen on yksi. Näin ollen rakennuksen suojeleminen ei tule olemaan kaavoituksen loppuratkaisuesitys, vaan purkamiselle on olemassa pakottavat syyt.
Käsitys elinympäristölautakunnan lupajaoston lausunnosta:
Lupajaosto on päättänyt 6.11.2023 (63 §) esityksen mukaisesti, että Rakennustarkastajan päätöksessä on otettu huomioon maakuntamuseon lausunto. Esitetty maakuntamuseon oikaisuvaatimus ei tuo uutta näkökantaa rakennuksen historiaan ja kulttuuriarvojen säilyttämiseen miksi rakennustarkastajan päätös purkuluvan myönteisestä päätöksestä pitäisi kumota rakennuslain MRL 139 § vastaisena kun voimassaoleva asemakaava purkamisen sallii ja kunnan omalle kaavoitukselle ei ole haittaa tämän rakennuksen purkamisesta:
Rakennustarkastajan ehdotus Pirkanmaan maakuntamuseon oikaisuvaatimukseen on että rakennustarkastajan tekemää päätöstä 27.9.2023 §125, 23-0112-P ei kumota ja rakennus voidaan purkaa alkuperäisen luvan ehtojen mukaan.
Näin ollen lupajaosto on omalla ratkaisuvallallaan tukenut ja vahvistanut edellä mainittujen perusteiden vuoksi yksimielisesti kunnan tahtotilaa pitää purkulupa voimassa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi
Elinympäristölautakunta antaa edellä kerrotun näkemyksensä hallinto-oikeudelle virkailijatalon purkamisesta.