Elinympäristölautakunta, kokous 2.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 39 Hämeenkyrön kunnallisteknisten lisätöiden puitejärjestely

HMKDno-2024-130

Valmistelija

  • Ari Vaahtera, maanrakennusmestari, ari.vaahtera@hameenkyro.fi

Kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy:n hankintajuristipalvelut pyysi Hämeenkyrön kunnan toimeksiannosta tarjouksia kunnallisteknisten lisätöiden puitejärjestelyyn toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen neljän (4) vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta.

Hankinnan kohteena ovat Hämeenkyrön kunnan elinympäristöpalveluiden omana työnä suorittamien töitä täydentämiseksi tehtävät kunnallistekniset työt. Puitejärjestelyn sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 12.01.2024 ja hankinta-asiakirjat olivat saatavissa Tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Hankinta on jaettu kuuteen (6) osa-alueeseen seuraavasti:

Osa-alue 1 Tienhoitotyöt

Osa-alue 2 Liikennemerkkityöt

Osa-alue 3 Kiveystyöt

Osa-alue 4 Päällysteiden huoltotyöt

Osa-alue 5 Puisto-, puistometsä- ja vihertyöt

Osa-alue 6 Kunnallistekniset yleiset lisätyöt

Osa-alueiden sisällä on useampia erilaisia kunnallisteknisiä työlajeja.
 

Tarjouksen jättivät määräaikaan 12.02.2024 klo 12:00 mennessä seuraavat viisitoista (15) tarjoajaa:

·        FEC OY (3261161-5)

·        Hietaniemi Infra Oy (2911527-4)

·        Hostman Oy (2649353-6)

·        Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)

·        Kuljetus A.Härmä Oy (1522200-1)

·        Pimara Maanrakennus Oy (3317621-3)

·        Pirkan Kaivuu ja Kuljetus Oy (3284118-9)

·        Rakennusliike Väätäinen Oy (2664741-9)

·        Sauso Oy (1997817-2)

·        SMP Infra Oy (2211147-3)

·        SP Konetyö Oy (3013619-5)

·        Tmi Tuomo Palomäki (2004404-3)

·        Turtolan Kaivin Oy (0933206-0)

·        VK-Tekniikka OY (2800588-2)

·        Yrjölän Kaivin Oy (3266079-1)
 

Oheismateriaalina olevasta tarjousvertailusta selviää, mihin työlajeihin tarjoajat jättivät tarjouksensa.
 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 104 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. FEC Oy:tä, Kuljetus A. Härmä Oy:tä, Pirkan Kaivuu ja Kuljetus Oy:tä ja Tmi Tuomo Palomäkeä pyydettiin täsmentämään tarjouksia tiettyjen työlajien osalta poikkeuksellisen alhaisen tarjoushinnan vuoksi.

FEC Oy suljettiin pois tarjouskilpailusta ”Soratien kulutuskerroksen pölynsidonta liuossuolauksella, CaCl, 32 %” ja ”Soratien kevyt pölynsidonta CaCl,16 %” osalta.

Pirkan Kaivuu ja Kuljetus Oy suljettiin pois tarjouskilpailusta ”Nurmikoiden paikkaus (kylvönurmi)” osalta.

Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaiset ja täyttivät tarjousmenettelyn ehdot.


Tarjousten vertailu

Päätöksenteon perusteena hyväksyttyjen tarjousten osalta on kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous.

Vertailtava hinta on tarjouksella ilmoitettu yksikköhinta.

Jokainen työlaji vertaillaan erikseen ja jokaiseen työlajiin valitaan viisi (5) sopimuskumppania. Mikäli työlajiin tulee vähemmän kuin viisi tarjousta, sopimuskumppaneita valitaan vähemmän.

Valittujen tarjoajien vertailuhinnat työlajeittain löytyvät tämän päätöksen liitteestä ”Liite 1 Tarjousvertailu”. Liitteeseen on merkitty vihreällä viisi halvinta tarjoushintaa työlajeittain. Liitteeseen on myös merkitty tarjoukset, jotka on suljettu pois tarjouskilpailusta.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 150 000 euroa. Hankintasopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta.


Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen yritysten soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Yritykset täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on hyväksytysti tarkastettu.


Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii sopimuskaudella tilaajan puolelta maanrakennusmestari Ari Vaahtera

Hallintosääntö §85

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Kunnallisteknisten lisätöiden puitejärjestelyn sopimuskumppaneiksi toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi valitaan työlajeittain liitteeseen ” Liite 1 Tarjousvertailu” vihreällä merkityt yritykset.

Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen neljän (4) vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta.

Puitejärjestelyyn valitaan työlajeittain sopimuskumppaneiksi liitteessä ”Liite 1 Tarjousvertailu” vihreällä merkityt yritykset.

Hankintapäätös on Hämeenkyrön kuntaa sitova vasta, kun hankintasopimukset on allekirjoitettu.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hämeenkyrön kunnan työryhmä, Päivi Peltonen/ Tuomi Logistiikka, hankintapalvelut@tuomi.fi, tarjoajat

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki) annetun lain mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon (1).

I OIKAISUOHJE

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–134 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, elleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Osoite:

Hämeenkyrön kunta

Härkikuja 7

39100 Hämeenkyrö

Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi

Kirjekuoren päälle tai sähköpostin aihekenttään pyydetään kirjoittamaan ”Hämeenkyrön kunnan asiantuntijapalveluiden puitejärjestely”

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai hankintalain 51 §:ssä tarkoitettua dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1) asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai

2) siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät 1.1.2016 voimaan tulleen tuomioistuinmaksulain (1455/2015) mukaan. Uusia maksuja peritään 1.1.2019 jälkeen vireille tulevista asioista.

Riita-asian, muutoksenhakuasian ja muun lainkäyttöasian käsittelystä peritään markkinaoikeudessa oikeudenkäyntimaksua 2.050 euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 euroa.

Yksityishenkilön oikeudenkäyntimaksu markkinaoikeudessa on 510 euroa.

Hankinta-asioissa peritään 2.050, 4.100 tai 6.140 euron sijasta 500 euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Markkinaoikeudessa hakemuksesta vireille tulevista muista kuin markkinaoikeudellisista asioista peritään vuoden 2019 alusta lukien hakemusmaksua 260 euroa.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai 51 §:ssä tarkoitettua dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5

00520 Helsinki

puh. 029 56 43300

fax 029 56 43314

sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

(1) Kansallisen kynnysarvon suuruus on:

1) 60 000 euroa tavarahankinnoissa, palveluhankinnoissa ja suunnittelukilpailuissa, jollei 3—4 kohdassa toisin säädetä;

2) 150 000 euroa rakennusurakoissa;

3) 400 000 euroa hankintalain liitteen E 1—4 kohdassa tarkoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja koskevissa hankinnoissa;

4) 300 000 euroa hankintalain liitteen E 5—15 kohdassa tarkoitettuja muita erityisiä palveluja koskevissa hankinnoissa;

5) 500 000 euroa käyttöoikeussopimuksissa.