Kuvaus
Hämeenkyrön kunnan ympäristönsuojeluun laitettiin Äkönmaan kyläyhdistyksen puolesta sähköpostitse vireille vaatimus Äkönmaan ampumaradan toiminnan keskeyttämiseksi 27.9.2025 kunnes ympäristöluvan mukainen mallinnettu melumittaus on tehty ja suoritettu meluntorjuntatoimenpiteet, jolloin melusaaste ei vaurioita ympäristöä. Vaatimusta on perusteltu seuraavasti: lauantaina 27.9. noin kello 12-15 välisenä aikana ammuttiin Äkönmaan ampumaradalla iso kaliiberisilla aseilla kymmeniä laukaisuja, jotka aiheuttavat impulssmelua ja joka on erityisen haitallinen terveydelle. Äkönmaan ampumaradan haitta-alueella asuu pieniä lapsia, joille ampumaradan impulssimelu aiheuttaa erityisen suuren terveysriskin ja pelkotiloja aikuisväestön ohella. Vaatimuksen yhteydessä toimitettiin tiedoksi käsimittarilla tehdyt melumittaukset, joiden mukaan melu oli naapurikiinteistöillä 67-89 desibelin välillä, ympäristöluvan rajan ollessa 65/60 desibeliä. Lisäksi sisällä lähikiinteistössä desibelit ylittivät 35 desibelirajan lähes jokaisella laukaisulla.
Vaatimus toiminnan keskeyttämisestä toistettiin 9.10.2025, jossa vaadittiin Äkönmaan ampumaradan toiminnan välitöntä keskeyttämistä siihen asti, kunnes
- puolueeton, kaikilla radalla käytetyillä kaliibereilla ja matkoilla suoritettu melumittaus on tehty
- melun ehkäisytoimenpiteet on suoritettu ja melun todettu olevan alle laissa säädettyjen desibelirajojen.
Vaatimusta on perusteltu seuraavasti: "9.10.2025 n. Klo 12.45 alkaen. Jälleen ampumamelu ylittää desibelirajat, jotka Äkönmaan ympäristöluvassa ja ympäristönsuojelulaissa on asetettu ulko- ja sisätiloissa (65/60dB Ulkona ja 35/30dB sisätiloissa). Äkönmaan ampumaradalla on ammuttu kymmeniä laukauksia isokaliiberisillä aseilla ja desibelit ovat 83-94 välillä ulkona, sisätiloissa jokainen laukaus ylittää 35 desibeliä. Impulssimelu on erityisen haitallinen ihmisten, niin aikuisten, mutta varsinkin lasten, terveydelle ja hyvinvoinnille sekä haitta yritystoiminnalle."
Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry.:lle (myöhemmin toiminnanharjoittaja) varattiin sähköpostitse mahdollisuus jättää vastine meluilmoituksista ja vaatimuksista toiminnan välittömästä keskeyttämisestä 27.10.2025. Toiminnanharjoittaja pyysi 30.10.2025 tarkentavia lisätietoja meluilmoituksiin 27.9.2025 ja 9.10.2025. Lisätietoja pyydettiin muun muassa seuraavista asioista:
- kuka on suorittanut mittaukset
- tiedot mittauslaiteesta , merkki, malli, mistä hankittu ja milloin ja missä laite on kalibroitu.
- karttaan merkityt mittauspisteet ja etäisyydet väitettyihin melunlähteisiin 6
- tiedot sääolosuhteista , lämpötila ja tuulen suunta mittaushetkellä.
- tarkka mitattujen laukausten kokonaismäärä,
- mitattujen laukausten määrä eri mittauspisteissä ja dB- arvot per mittaustapahtuma.
- tiedot lähikiinteistöstä jossa on mitattu sisätiloissa.
- selvitys mitä ovat nämä ”isokaliiberiset aseet”, miten ne on määritelty ja mihin tämä ”tieto” perustuu.
Vireillepanijalle toimitettiin toiminnanharjoittajan lisätietokysymykset s'hköpostitse 31.10.2025 ja vireillepanija vastasi lisätietokysymyksiin 12.11.2025 seuraavasti: "Olemme tehneet meluilmoituksen, emme mallinnettua melumittausta. Mallinnetun ja puolueettoman melumittauksen tulee ympäristönsuojelulain ja ympäristöluvan mukaisesti Hämeenkyrön kunnan vaatia toiminnanharjoittajalta."
Toiminnanharjoittaja jätti vastineen meluilmoituksiin ja vaatimuksiin toiminnan keskeyttämisestä 23.11.2025. Vastineessa todetaan muun muassa seuraavaa:
"Kuluneiden viimeisen neljän vuoden aikana (2021-2025 )on Hämeenkyrön kunnan ympäristöviranomaiselle ja -tarkastajille toimitettu mittava määrä vastineita, selvityksiä, dokumentteja , ulkopuolisten ja riippumattomien tahojen toimittamia vesinäyte-, melu-, ja muita mittaustuloksia, joiden perusteella voidaan yksiselitteisesti todeta ampumaradan toiminnan olevan lain ja asetusten mukaista."
"Kuluneiden viimeisen neljän vuoden aikana (2021-2025 )on Hämeenkyrön kunnan ympäristöviranomaiselle ja -tarkastajille toimitettu mittava määrä vastineita, selvityksiä, dokumentteja , ulkopuolisten ja riippumattomien tahojen toimittamia vesinäyte-, melu-, ja muita mittaustuloksia, joiden perusteella voidaan yksiselitteisesti todeta ampumaradan toiminnan olevan lain ja asetusten mukaista."
"- - Ampumaradan läheisyydellä ei ole todettu vaikutuksia korsikasvien kasvuun tai laatuun."
"- - kansalaisia jotka ovat tietoisesti päättäneet muuttaa ampumaradan naapurustoon ja ovat siitä lähtien järjestelmällisesti tehtailleet ampumarataan kohdistuvia valituksia vaihtelevilla perusteilla, joille ei löydy todellista pohjaa eikä uskottavia näytetai mittaustuloksia."
"Muita lähialueen asukkaita radan toiminta ei ole häirinnyt 60 vuoteen."
"Valittaja vaatii tällä kertaa ampumaradan toiminnan keskeytystä perustuen valittajien kotikutoisiin mittauksiin epämääräisillä välineillä, joiden alkuperää, laatua tai kelpoisuutta he eivät useista pyynnöistä ole suostuneet kertomaan tai todentamaan edes kunnan ympäristötarkastajalle. Valittajien mittaustulokset poikkeavat liioitellusti ja huomattavasti dB-arvoista jotka on todennettu ulkopuolisen riippumattoman ammattilaisen välineillä, Ympäristöministeriön ohjeistuksen mukaisesti."
"HKMY Ry on pyytänyt saada nähtäväksi tietoja liittyen valittajien mittausmenetelmiin, laitteistoon, mittauksen suorittajaan ja moniin muihin olennaisiin tekijöihin jotka antaisivat viitteen mittausten luotettavuudesta. Näitä tietoja on pyydetty ainakin kahdesti, mutta tietoja ei ole luovutettu asianosaiselle HKMY RY:lle. Mikäli sellaiset on toimitettu kunnan ympäristöviranomaiselle, ne olisi tullut välittää myös asianosaiselle."
"HKMY Ry:n ulkopuolisella puolueettomalla toimijalla teettämät mittaukset ja -pöytäkirjat osoittavat että valittajien kotikutoiset mittausmenetelmät puuteellisella dokumentoinnilla eivät ole vertailukelpoiset ammatillisen kokemuksen, välineiden, pöytäkirjojen ja muiden luotettavuuteen vaikuttavien parametrien osalta."
"Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys Ry on tilannut kustannuksellaan kahdesti Äkönmaan ampumaradan meluvaikutuksiin liittyen dB-mittaukset ja melumallinnuksen 2019 ja täydentävät mittaukset ympäristötarkastajan vaatimuksesta 2025. Molemmat mittaukset on toteuttanut ulkopuolinen ja puolueeton ammattilainen jonka ammattitaitoon tukeutuvat myös Ympäristöministeriö ja erittäin vaativissa kohteissa myös puolustusvoimat."
"Voidaan siis todeta että valittajan vaatimusten mukaisesti Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistystys Ry on tilannut Mallinnetun ja puolueettoman melumittauksen ympäristönsuojelulain ja ympäristöluvan mukaisesti."
"Toteutettu mallinnus on suoritettu hyväksytysti Hämeenkyrön kunnan ympäristöviranomaisen määrittelemällä tavalla 2019. Kunnan Ympäristötarkastaja tai ympäristölautakunta ei ole mallinnuksen saatuaan ilmoittanut puutteita tai epäkohtia mallinnukseen tai mittauksiin liittyen."
"Seuranta ja täydentävä mittaus on toteutettu uudelleen Elokuussa 2025 ulkopuolisen ja puolueettoman toimijan toteuttamana. 2025 mittaustulokset eivät poikkea 2019 mittaustuloksista. Ampumaradan toiminnan maluvaikutukset ovat jääneet alle Valtioneuvoston 1997 asettamien dB-rajojen."
"Äkönmaan ampumaradan toiminta ei ylitä nykyisen Valtioneuvoston asetuksen Vnp 53/1997 dB-rajoja. Äkönmaan ampumaradan toiminta on ampumarataluvan, lainvoimaisen ympäristöluvan ja ampumaratoja koskevien lakien ja asetusten mukaista. Ampumaradan toiminnan keskeyttämiselle ei ole lainmukaista, eikä muutakaan perustetta."
Toiminnanharjoittaja toimitti 26.8.2025 kunnan ympäristönsuojeluun Äkönmaalla 14.8.2025 suoritettujen melumittausten tulokset (TMI Rauno Pääkkönen lausunto 25.8.2025). Melumittaukset suoritettiin neljällä pisteellä, jotka olivat tien risteys sekä kolme läheisintä kiinteistöä (Holma, Lähteenmäki ja Riihioja). Mittaukset suoritettiin kiväärillä Tikka .308 LSA-55, patruunat Sako 8 g Full Jacket. Kaikki patruunat olivat kaupallisia. Mittausten aikana ammuttiin 75 m kivääriradan kopista ilman vaimenninta, 75 m kiväärikopista vaimentimella, 75 m kiväärikopin vierestä vaimentimella sekä 100 m kiväärikopista vaimentimella. Tulosten perusteella mittauspisteellä tien risteyksessä laukausten keskiarvo vaihteli välillä 62-65 dB, mittauspisteessä Holma laukausten keskiarvo oli kaikissa ammunnoissa 58 dB, mittauspisteessä Lähteenmäki laukausten keskiarvo vaihteli välillä 60-68 ja mittauspisteessä Riihioja laukausten keskiarvo vaihteli välillä 58-60. Ainoastaan yhdessä mittauspisteessä, kiinteistöllä Lähteenmäki, 75 m kivääriradan kopista ilman vaimenninta ammuttujen laukausten keskiarvo ylitti Valtioneuvoston päätöksen 53 /1997 ohjearvon 65 dB asumiseen käytettävällä alueella. Keskiarvo oli 68 dB. Tulosten tarkastelussa on arvioitu, että ohjearvon ylitys voi johtua auton ohiajoista.
Oheismateriaalina
Vaatimus toiminnan keskeyttämisestä 29.9.2025
Vaatimus toiminnan keskeyttämisestä 9.10.2025
Vastinepyyntö 27.10.2025 sekä vastine 23.11.2025 (samassa tiedostossa)
Vireillepanijalta pyydetyt lisätiedot 31.10.2025 sekä vastaus lisätietopyyntöihin 12.11.2025 (samassa tiedostossa)
Oheismateriaalit sisältävät henkilötietoja, joten niitä ei julkaista kunnan verkkosivuilla.
Hallintosäännön 113 § mukaan elinympäristölautakunnan lupajaosto päättää ratkaisuvaltaansa kuuluvat liitteessä mainitut erityislainsäädännön asiat ja luvat.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi
Hämeenkyrön elinympäristölautakunnan lupajaosto hylkää vaatimukset, jotka koskevat Äkönmaan ampumaradan toiminnan keskeyttämistä.
Päätöksen perustelut
Ympäristönsuojelulain 181 §:n perusteella valvontaviranomaisen on keskeytettävä ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttava toiminta siltä osin kuin se on välttämätöntä terveyden tai ympäristön suojelemiseksi, jos siitä aiheutuu välitöntä vaaraa ihmisten terveydelle tai siitä uhkaa aiheutua välittömiä ja huomattavia haittavaikutuksia ympäristölle, ja jos toiminnanharjoittaja ei itse ole ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin.
Ympäristönsuojelulain hallituksen esityksessä (HE 214/2013) on tarkennettu toiminnan keskeyttämistä koskevaa 181 §:ää. HE todetaan, että "ympäristön pilaantumisen tai terveyden vaara johtaisi keskeyttämiseen, jos odotettavissa oleva seuraus olisi välitön ja vakava. Ympäristölle aiheutuvien haittojen olisi oltava huomattavia, jotta keskeyttämiseen voitaisiin tämän säännöksen nojalla ryhtyä. Toiminnan lainvastaisuus ei olisi tämän pykälän soveltamisen edellytyksenä. Toiminnan keskeyttäminen on poikkeuksellinen toimenpide, joka voisi tulla kysymykseen vain harvoin. Suhteellisuusperiaatteen mukaisesti koko toimintaa ei voitaisi keskeyttää, jos keskeyttäminen olisi rajattavissa haittoja aiheuttavaan toiminnan osaan. Toisaalta viranomaisen ei tarvitsisi jäädä odottamaan toiminnanharjoittajan toimenpiteitä, jos terveyshaitta tai ympäristön pilaantumisen uhka olisi niin välitön ja vakava, että viivytys olisi yleisen edun vastainen."
Vaatimuksen perusteluissa on tuotu esille käsidesibelimittarilla mitatut desibelit, jotka ovat olleet ilmoitusten mukaan 67-94 naapurikiinteistön piha-alueella ja sisällä jokainen tai lähes jokainen laukaus on ylittänyt 35 dB. Vaatimusten yhteydessä eikä niitä pyydettäessä ole toimitettu olennaisia tietoja melumittauksista. Tämän vuoksi ei ole voitu arvioida mittausten luotettavuutta eikä sitä, miten meluilmoituksessa tuotuja desibelilukuja tulee arvioida suhteessa ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista annetussa Valtioneuvoston päätöksessä (Vnp 53/1997) annettuihin painotettuna enimmäistasona impulssiaikavakiolla (L AImax) määritettyihin melun ohjearvoihin.
Toiminnanharjoittajalle on toimitettu 5.2.2025 kehotus, jonka kohdassa 2 kehotetaan yhdistystä teettämään ulkopuolisella asiantuntijalla melumittaukset lähimmissä häiriintyvissä kohteissa kivääriammunnan osalta 29.8.2025 mennessä ja haulikkoammunnan osalta viipymättä ratojen käyttöönoton jälkeen. Kivääriammunnan osalta melumittausten raportti tulee toimittaa ympäristönsuojeluviranomaiselle 30.9.2025 mennessä ja haulikkoammunnan osalta viipymättä melumittausten tekemisen jälkeen.
Toiminnanharjoittajan toimittaman melumittausten tulosten (TMI Rauno Pääkkönen lausunto 25.8.2025) perusteella ampumaradan ammuntamelu ei ylitä Vnp 53/1997 mukaisia ohjearvoja kuin yhdessä tapauksessa.
Edellä esitettyjen seikkojen vuoksi katsotaan, ettei vaatimusten perusteluissa olla riittävästi tuotu esiin sellaisia seikkoja, joiden perusteella toiminta tulisi 181 §:n nojalla keskeyttää.
Vireillepanijoiden kirjeissä on lisäksi tuotu esille desibeliylitykset sisätiloissa. Hämeenkyrön kunnan hallintosäännössä 113 §:ssä on määritelty, että "sen lisäksi, mitä muualla on säädetty tai määrätty, elinympäristölautakunnan lupajaosto toimii kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetun lain 5 §:n mukaisena kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena." Elinympäristölautakunnan toimivaltaan ei kuulu käsitellä sisätilojen melutuloksia tai ottaa kantaa ympäristöterveydellisiin asioihin, kuten terveyden suojeluun. Näiltä osin tulee olla yhteydessä ympäristöterveys Pirtevaan.
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 181 §, 186 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Valtioneuvoston päätös ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53 /1997)
Hallituksen esitys eduskunnalle ympäristönsuojelulaiksi ja laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE 214/2013)