Kunnanhallitus, kokous 3.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 206 Sote-kiinteistöyhtiön perustaminen 2025

HMKDno-2025-33

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi

Kuvaus

Tausta

Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta alkaen. Sote- ja pela-toimitilat jäivät kuitenkin kuntien omistukseen ja kunnat ovat velvollisia vuokraamaan tiloja hyvinvointialueille ns. voimaanpanolain (616/2021) 22 §:n mukaisen siirtymäkauden ajan vuoden 2025 loppuun saakka, ellei hyvinvointialue käytä vuoden jatko-optiotaan. 

Siirtymäkauden jälkeen kuntien on arvioitava vuokraustoimintaansa kuntalain (410/2015) 126 §:n yhtiöittämisvelvollisuuden näkökulmasta. Toimitilojen vuokraaminen on lähtökohtaisesti markkinoilla tapahtuvaa toimintaa, joka on yhtiöittämisvelvollisuuden piirissä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuun siirryttyä pois kuntien vastuulta.

Yhtiö perustetaan alkukeväästä 2025 yhtiön hallinnollisen ja muun valmistelun mahdollistamiseksi. Yhtiön varsinainen toiminta alkaa 1.1.2026.

Pirhalle vuokratut tilat

Uuteen yhtiöön siirrettävät tilat

  • terveyskeskus
  • kotihoitokeskus
  • Kurjenmäkikoti
  • Siljankoti


Ei siirretä yhtiöön

  • työpajan tila, sijaitsee Ki Oy Hämeenkyrön Teollisuustalon tiloissa, yhtiö laitetaan myyntiin 
  • Kivimäentien päivätoiminta, talo laitetaan myyntiin
  • Heinijärven, Mahnalan, Yhteiskoulun, Monitoimikeskus Sillan ja Liikuntahalli Kosken Sykkeen terveydenhoitajan tilat, ei tarvitse yhtiöittää, sillä vain niin pieni osa kokonaisuudesta on vuokrattavaa tilaa
  • Kotorinteen tilat, ei tarvitse muutosta, sillä vain niin pieni osa kokonaisuudesta on vuokrattavaa tilaa. Jos tulkintaan tulee muutos, niin kunta jättää vuokraamatta säätiöltä Pirhalle vuokratut tilat ja Pirha vuokraa ne suoraan säätiöltä
  • Paloasemakiinteistö. Kiinteistö on leasingrahoituskohde. Kun sopimukseen ei tehdä muutoksia, niin kohdetta ei tarvitse yhtiöittää. Jos yhtiöittämisvelvoite tulee myöhemmin, niin tämän voi siirtää yhtiöön.

 

Yhtiöitettävät toimitilat

Kuntalain 126 §:n mukaisesti kunnan hoitaessa tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus). Toimitilojen vuokraustoiminnan luonne ratkaisee sen kohtelun yhtiöittämisvelvollisuuden näkökulmasta.  Uuteen yhtiöön siirretään vain sellaiset toimitilat, joissa toteutetaan sellaista vuokraustoimintaa, jota voidaan katsoa tehtävän kilpailutilanteessa markkinoilla.

Pirkanmaan hyvinvointialueen päätökset hyvinvointialueen tulevasta palveluverkosta, toimipisteistä ja mahdollisen optiovuoden käyttöönotosta ovat vielä vahvistamatta. Mikäli joidenkin kohteiden vuokraustoiminta ei jatkuisi, tulee yhtiöittämisvelvollisuuden soveltuminen arvioitavaksi uudelleen. Vastaavasti listaukseen sisältyy kohteita, joihin on saatu Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) rahoitusta ja joita siten koskevat erilliset ARA-rajoitteet (mm. vuokraustoiminnan eriyttäminen ja omakustannusperiaate). Valmistelun kuluessa varmistetaan ARA-kohteiden siirrettävyys sekä haetaan ennen luovutusta ARA:n hyväksyntä kohteen luovutukselle ja neuvotellan mm. Kuntarahoituksen kanssa. ARA-kohteiden siirrettävyyttä saattaa myöhemmin olla tarpeen arvioida uudelleen yhtiöittämisen näkökulmasta. Ara-vuokraustoiminta eriytetään yhtiön kirjanpidossa. ARA-kohteiden vuokran määrittämisessä on otettava huomioon jatkossakin omakustannusperiaate.

Perustettavan yhtiön luonne ja liiketoiminta

Perustettava sote- ja pela-toimitilojen vuokrausta toteuttava yhtiö on Hämeenkyrön kunnan 100 % omistama kilpailuilla markkinoilla toimiva tytäryhtiö. Yhtiön toimiessa markkinoilla yhtiö kantaa taloudellisen riskin toiminnastaan. Kunnan ja yhtiön välisissä toimissa ja yhtiöittämistä koskevassa tarkemmassa päätöksenteossa huomioon otettavaksi tulevat mm. kilpailuneutraliteetti- ja valtiontukilainsäädäntö.

Yhtiöittämisen toteuttaminen

Yhtiön perustamisen valmistelutyössä on päädytty seuraaviin keskeisiin yhtiön perustamista koskeviin vaiheisiin ja etenemissuunnitelmaan:

  1. Yhtiö perustetaan tämän päätöksen mukaisesti alkukeväästä 2025 allekirjoittamalla perustamissopimus 
     
  2. Perustamissopimuksen allekirjoittamisen jälkeen laitetaan yhtiön perustamista koskeva hakemus vireille Patentti- ja rekisterihallitukselle. Yhtiön nimeksi on suunniteltu Hämeenkyrön Kontu Oy tai Hämeenkyrön Kuntakiinteistöt Oy riippuen rekisteriviranomaisen kannasta eri nimivaihtoehtojen erottumisen suhteen.
     
  3. Toimitilojen siirrosta yhtiöön apporttiluovutuksin päätetään syksyllä 2025 ja se sisältää seuraavat toimenpiteet:
  • Yhtiökokouksen päätös osakeannista ja samalla hyväksytään vastikkeeksi apporttiluovutus.
  • Hämeenkyrön kunnanhallituksen päätöksenteko apporttiluovutukseen liittyen.
  • Apporttisopimuksen allekirjoitus.
     
  1.  Yhtiö aloittaa varsinaisen toimintansa 1.1.2026.


Luonnokset yhtiön perustamissopimuksesta ja yhtiöjärjestyksestä ovat liitteinä.

Varainsiirtoverolakiin on lisätty määräaikainen verovapaussäännös, joka koskee tiettyjä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyviä toimitilojen yhtiöittämisiä. Varainsiirtoverolain 43 a §:n mukaisesti sote- ja pela-kiinteistöjen varainsiirtoveroneutraali yhtiöittäminen edellyttää, että kunta viimeistään vuoden 2030 loppuun mennessä luovuttaa yksin tai yhdessä toisen kunnan tai kuntayhtymän kanssa omistamalleen osakeyhtiölle sen osakkeita vastaan kiinteistön (ns. apporttiluovutuksena). Säännös myös vaatii, että kyseessä on voimaanpanolain mukaisesti hyvinvointialueelle vuokrattuna oleva kiinteistö, joka on pääasiallisesti ollut soten tai pelan käytössä 31.12.2022. Luovutuksesta ei siten tarvitse maksaa varainsiirtoveroa, kun siihen soveltuu varainsiirtoverolain 43 a §:n verovapaussäännös. Luovutus on yhtiöoikeudellisesti toteutettava apporttiluovutuksena.

Hämeenkyrön kunnan käsityksen mukaan yhtiöön siirrettävät kohteet ovat yhtiöitettävissä kirjanpitoarvoin ilman varainsiirtoverokustannusta.

Yhtiöittämiseen liittyvät henkilöstövaikutukset

Yhtiöön ei siirretä henkilöstöä.

Taloudelliset vaikutukset Hämeenkyrön kuntaan

Alustavien tietojen mukaan yhtiöittämisen laskennallinen vaikutus Hämeenkyrön kunnan vuosikatteeseen on vuoden 2023 toteumien perusteella noin -1,8 milj.euroa ja tilikauden tulokseen noin -0,8 milj. euroa. Yhtiön  laskennalliseksi  alkukassatarpeeksi on tässä vaiheessa arvioitu noin 1 kuukauden kustannuksia vastaava taso (arviolta noin 65 000 euroa).

Tarkemmat laskelmat voidaan tehdä vasta vuoden 2025 aikana, jolloin esimerkiksi vuokrat ja muut laskelmissa käytetyt oletukset vahvistuvat.

Toimivalta

Hallintosäännön 97 §  mukaan kunnanhallitus ratkaisee asiat, joissa päätetään yhtiön perustamisesta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Johanna Rannanjärvi, kunnanjohtaja, johanna.rannanjarvi@hameenkyro.fi

Hallitus: 

  1. perustaa vuokraustoimintaa harjoittavan Hämeenkyrön kunnan kokonaan omistaman osakeyhtiön sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen toimitiloja koskevan markkinaehtoisen vuokraustoiminnan eriyttämiseksi; 

  1. oikeuttaa kunnanjohtaja Johanna Rannanjärven allekirjoittamaan yhtiötä koskevan perustamissopimuksen ja tekemään perustamisasiakirjoihin teknisluonteiset muutokset sekä päättämään muista yhtiön perustamisen yksityiskohdista.  Mahdolliset muutokset tuodaan tiedoksi hallitukselle. 

Päätös

Hyväksyttiin. 

Valmistelija

  • Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi

Kuvaus

Tausta

Hämeenkyrön kunnanhallitus on 3.2.2025 (§ 29) kokouksessaan käsitellyt sote- ja pelastustoimen toimitilojen vuokraustoimintaan liittyvää yhtiöittämisvelvollisuuttaan ja päättänyt perustaa tätä varten Hämeenkyrön kunnan 100 % omistaman tytäryhtiön Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:n. Yhtiö harjoittaa markkinaehtoista vuokraustoimintaa sekä valtion tukemien kohteiden vuokraustoimintaa. Markkinaehtoisen toiminnan ja valtion tukemien kohteiden vuokraustoiminnan erottamiseksi yhtiö eriyttää kirjanpidossaan aravalaissa sekä muissa asuntolainsäädäntöön sisältyvissä säädöksissä tarkoitetun toiminnan.

Kunta palkkasi asiantuntijan valmistelemaan yhtiön perustamiseen liittyvät asiakirjat ja apporttiluovutuksen suuruuteen liittyvät laskelmat.  

Hallituksen tulee nyt hyväksyä toimitilojen vuokraustoimintaa koskevan siirron yhtiöoikeudellinen toteuttaminen sekä päättää muista yhtiöittämiseen liittyvistä toimenpiteistä.

Yhtiöitettävät kohteet

Yhtiöön siirrettävät toimitilat ja muut omaisuuserät on kuvattu apporttisopimuksessa ja sen liitteissä (liite 2).

Kuntalain 130.2 § mukaan kunnan luovuttaessa tai antaessa vuokralle vähintään kymmeneksi vuodeksi omistamansa kiinteistön ilman 1 momentin mukaista tarjouskilpailua, puolueettoman arvioijan on arvioitava kiinteistön markkina-arvo tai markkinaperusteinen vuokrataso. Rakennusten arvon markkinaehtoisuus on varmistettu kunnan hankkimilla ulkopuolisen arvioitsijan käyvän arvon lausunnoilla. Lausunnot on esitetty kokouksen oheismateriaalissa.

Osaa siirrettävistä kohteista (Kurjenmäkikoti ja Siljankoti) on rahoitettu pitkäaikaisella korkotukilainalla, jolloin kohteiden luovutusta rajoittaa valtion tukemaan asuntorakentamiseen liittyvä asuntolainsäädäntö. Nämä kohteet voidaan luovuttaa vain Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen (jatkossa ”Varke”) nimeämälle luovutuksensaajalle. Näiden kohteiden osalta on saatu Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen hyväksyminen ja luovutuksensaajaksi on nimetty Hämeenkyrön Vuokratilat Oy (Varken päätökset 2.9.2025 ARA-05.01.00-2025-18 ja ARA-05.01.00-2025-19).

Tässä yhteydessä Varke on myös vahvistanut luovutuskorvauksen. Luovutuskorvaus perustuu kiinteistöjä luovutettaessa lainansaajan omarahoitusosuuteen. Hämeenkyrön Vuokratilat Oy ottaa vastatakseen kohteisiin kohdistuvat korkotukilainat. Luovutuskorvaus on kohteen korkein sallittu luovutushinta. Varken päätökset ovat rakennusten käyvän arvon liitteen osana. 

Yhtiöittämisen toteuttaminen

1.    Suunnattu osakeanti

Hämeenkyrön Vuokratilat Oy ja Hämeenkyrön kunta sopivat vuokraustoiminnan yhtiöittämisestä, jossa Hämeenkyrön kunta luovuttaa yhtiölle sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen toimitilojen vuokraukseen liittyvän toimintansa, ja vastikkeena vuokraustoiminnan luovutuksesta Hämeenkyrön Vuokratilat Oy antaa kunnalle uusia osakkeitaan. Luovutuksen taustalla on kunnan lakisääteinen velvollisuus yhtiöittää sen markkinaehtoinen toiminta erilliseen yhtiöön. Hämeenkyrön Vuokratilat Oy jatkaa sille 1.1.2026 klo 00:01 siirtyvää sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen toimitilojen vuokraustoimintaa.

Hämeenkyrön kunta tekee Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:n ainoana osakkeenomistajana yhtiökokousta pitämättä osakkeenomistajan päätöksen osakeannista Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:n hallituksen päätösehdotuksen mukaisesti.

2.    Apporttisiirrosta päättäminen

Osakeannissa osakkeista maksettava merkintähinta on muiden kuin valtion tukemien vuokrauskohteiden osalta vuokraustoiminnasta koostuvan apporttiomaisuuden siirtoajankohtana apporttiomaisuuteen kohdistuvien varojen ja velkojen käypien arvojen erotus (nettoapportti). Valtion tukemien kohteiden osalta arvo perustuu Varken vahvistamaan luovutuskorvaukseen. Osana apporttiomaisuutta siirretään myös alkukassaa vastaava määrä kassavaroja oheismateriaalissa esitettyjen laskelmien mukaisesti.

Yhtiön hallitus vahvistaa apporttiomaisuuden siirtoajankohdan käyvän arvon Hämeenkyrön kunnan siirtoajankohdalle laadittavan taseen valmistuttua. Tavoitteena on, että nettoapportin arvo ja siten toteutunut merkintähinta vahvistetaan viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa siirtohetkestä lukien.

Apporttisiirrosta sovitaan tarkemmin apporttisopimuksessa ja sen liitteissä (liite 2). Apporttisiirron toteutusajankohta on 1.1.2026 klo 00.01.

Vastikkeena vuokraustoiminnan siirrosta Hämeenkyrön kunta saa Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:n osakeannissa apporttiomaisuuden arvoa vastaavan määrän osakkeita, 9 900 kappaletta.

Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:öön tehtävä apporttisijoitus valtiontukisääntelyn näkökulmasta

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Jotta voidaan määrittää, onko kunnan sijoitus valtiontukea, on markkinataloustoimijaperiaatteen mukaan tarpeen arvioida, olisiko vastaavan kokoinen ja tavanomaisissa markkinatalouden olosuhteissa toimiva yksityinen sijoittaja tehnyt kyseisen sijoituksen samoissa olosuhteissa.

Markkinaehtoisten kohteiden osalta kunnan tulee arvioida, onko sijoituksesta saatava tuotto-odotus riittävä suhteessa sijoitukseen liittyvään riskiin. Yhtiöittämiseen liittyvät laskelmat on kuvattu tarkemmin kokouksen oheismateriaalissa. Tavanomainen odotettu tuotto (tai investointien pääomakustannukset) voidaan määritellä keskimääräisenä odotettuna tuottona, jonka markkinat edellyttävät sijoituksesta yleisesti hyväksyttyjen kriteerien, erityisesti investointiriskin, perusteella, ottaen huomioon yrityksen taloudellisen aseman ja alan, alueen tai maan erityispiirteet. Laajalti hyväksytty menetelmä, jolla (vuotuinen) sijoituksen tuotto voidaan määrittää, on sisäisen korkokannan laskeminen. Sijoituspäätöksen arviointiperustana voidaan käyttää myös nettonykyarvoa, jonka tulos vastaa useimmissa tapauksissa sisäistä korkokantaa. Kunnan käsitys on, että näiltä osin apporttisijoituksen tuotto on verrattavissa tavanomaiseen odotettuun markkinatuottoon, joten sijoitukseen ei sisälly valtiontukea.

Valtion tukemien kohteiden osalta järjestelyssä ja luovutuksessa noudatetaan valtion tukeman asuntorakentamisen asuntolainsäädäntöä ja Varken ohjeistusta. Kohteiden luovutuskorvaus on Varken vahvistama korkein sallittu luovutushinta. 

Maanvuokra

Maa-alueet, joilla yhtiöitettävään vuokraustoimintaan liittyvät rakennukset sijaitsevat, vuokrataan Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:lle. Maanvuokrasopimusten luonnokset ovat päätöksen liitteenä 3.

Kuntalain 130.2 § mukaan kunnan luovuttaessa tai antaessa vuokralle vähintään kymmeneksi vuodeksi omistamansa kiinteistön ilman 1 momentin mukaista tarjouskilpailua, puolueettoman arvioijan on arvioitava kiinteistön markkina-arvo tai markkinaperusteinen vuokrataso.

Maa-alueiden vuokrien markkinaehtoisuus on varmistettu ulkopuolisen arvioitsijan lausunnoilla. Lausunnot on esitetty kokouksen oheismateriaalissa.

Valtion tukemien kohteiden osalta maa-alueiden vuokra määräytyy valtion asuntotuotantoa koskevien säännösten mukaan.

Maa-alueiden vuokraaminen liittyy kunnan yhtiöittämisvelvollisuuden toteuttamiseen ja yhtiöittämisjärjestelyyn.

Varainsiirtovero

Varainsiirtoverolain 43 a §:n mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen toimitilojen varainsiirtoveroneutraali yhtiöittäminen edellyttää, että kunta viimeistään vuoden 2030 loppuun mennessä luovuttaa toimitilat yksin tai yhdessä toisen kunnan tai kuntayhtymän kanssa omistamalleen osakeyhtiölle sen osakkeita vastaan (ns. apporttiluovutuksena). Säännös edellyttää myös, että kyseessä on ns. voimaanpanolain mukaisesti hyvinvointialueelle vuokrattuna oleva kiinteistö, joka on pääasiallisesti ollut sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä 31.12.2022. Luovutuksesta ei siten tarvitse maksaa varainsiirtoveroa, kun siihen soveltuu varainsiirtoverolain 43 a §:n määräaikainen verovapaussäännös.

Kunnan käsitys on, että edellä kuvatut edellytykset täyttyvät ja nyt toteutettavista yhtiöittämisistä ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa.

Yhtiöittämiseen liittyvät henkilöstövaikutukset:

Yhtiöön ei siirry henkilöstöä.

Taloudelliset vaikutukset

 

Luovutusjärjestelyn seurauksena kunnan tuloslaskelmasta poistuu

  • vuokratuloja noin 1,8 milj. euroa
  • käyttötalouden kuluja noin 0,7 milj.euroa.
  • rahoituskuluja, siirtyvien lainojen  korkokulut 90 000 e
  • poistot noin 926 000 euroa

Taseesta poistuu

  • siirtyvät lainat noin 3,4 milj. euroa
  • luovutettujen kiinteistöjen luovutushetken tasearvot

Luovutusjärjestely on apporttiluovutus ja sen toteuttamisessa ei käytetä rahaa. Edellä kerrottujen taseen järjestelyerien seurauksena kunnan tuloslaskelmaan vuodelle 2026 muodostuu kertaluonteinen satunnainen tuotto noin 3,5 milj. euroa.

Tämä satunnainen tuotto ei ole rahaa. Satunnainen tuotto mahdollistaa kuitenkin kunnan tehdä myöhemmin erikseen päätettäessä esimerkiksi investointivarausta ja tarvittavia arvonalentumiskirjauksia käyttöomaisuuteen. Edelleen satunnaisen tuoton aiheuttamaa tilikauden ylijäämä voidaan käyttää taseeseen kertyneen alijäämän kattamiseen. Koska satunnainen tuotto ei ole rahavirta vaan kirjanpidollinen järjestelyerä, satunnainen tuotto eliminoidaan konsernitilinpäätöksessä eikä se jää konsernin tulokseen ylijäämäksi tai konsernin kertyneeseen yli/alijäämään konsernitaseessa. 

Vaikutusten ennakkoarviointi ja riskiarvio

Yhtiön perustamisesta ei ole tehty vaikutusten ennakkoarviointia, sillä vaikka se päätöksen suuruuden ja merkittävyyden vuoksi olisi tehtävä, niin tässä tapauksessa yhtiöittäminen on pakko tehdä, jotta tilat saadaan vuokrattua hyvinvointialueelle. Vaikutusten arviointia ei ole siis tarpeen tehdä, koska käytännössä ei ole vaihtoehtoja. 

Riskiarvio on oheismateriaalina. 

Toimivalta päätöksenteossa

Hämeenkyrön kunnanhallitus päättää kunnan hallintosäännön (1.3.2025) 97 §:n mukaisesti kiinteän omaisuuden myymisestä ja vuokraamisesta yli 10 vuoden ajaksi, osakkeiden ostamisesta ja yhtiökokousedustajan nimeämistä ja toimintaohjeen antamisesta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Johanna Rannanjärvi, kunnanjohtaja, johanna.rannanjarvi@hameenkyro.fi

Hallitus 

  1. tekee Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:n osakkeenomistajan yksimielisen päätöksen maksullisesta osakeannista liitteen 1 mukaisin ehdoin,
     
  2. luovuttaa liitteenä 2 olevassa apporttisopimuksessa esitetyt sosiaali- ja terveydenhuollon toimitilat ja muut omaisuuserät vastikkeena Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:n maksullisessa osakeannissa sille annettavista uusista osakkeista ja hyväksyy liitteenä 2 olevan Hämeenkyrön kunnan ja Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:n välisen apporttisopimusluonnoksen liitteineen,
     

  3. oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään tarvittaessa apporttisopimukseen ja sen liitteisiin tarvittavat tarkennukset tai korjaukset, mikäli korjauksia tulee, ne tuodaan tiedoksi hallitukselle
     

  4. vuokraa liitteessä 3 esitetyissä maanvuokrasopimuksissa tarkoitetut maa-alueet Hämeenkyrön Vuokratilat Oy:lle ja hyväksyy maanvuokrasopimukset,
     

  5. oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään tarvittessa maanvuokrasopimuksiin ja niiden liitteisiin tarvittavat tarkennukset ja korjaukset, mikäli korjauksia tulee, ne tuodaan tiedoksi hallitukselle
     

  6. toteaa, että hallintosäännön 23 § nojalla kunnanjohtaja allekirjoittaa hallituksen päättämät sopimukset ja sitoumukset

Päätös

Hyväksyttiin. 

Tiedoksi

KPMG, Hämeenkyrön Vuokratilat Oy

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:
-    se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
-    kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on toimitettava Hämeenkyrön kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä, kello 15.00 mennessä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hämeenkyrön  kunnan kunnanhallitus.

Postiosoite:  Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelinnumero:  03 - 565 23000          

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hämeenkyrön kunnan kirjaamosta kirjaamon aukioloaikana ma-pe klo 9.00 - 15.00.
Hämeenkyrön kunta
Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelin: (03) 565 23000