Elinympäristölautakunnan lupajaosto, kokous 3.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 63 Äkönmaan ampumaradan hulevesien tarkkailusuunnitelman hyväksyminen

HMKDno-2022-224

Valmistelija

  • Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry:n ampumarata-alueen hulevesien tarkkailua koskevan suunnitelman muutos.

Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry:n edustaja otti 9.6.2025 sähköpostitse yhteyttä Hämeenkyrön kunnan vs. ympäristötarkastajaan ehdottaen muutosta Äkönmaan ampumarata-alueen hulevesien tarkkailuun. Ehdotuksen mukaan vuosittaisista näytteistä luovuttaisiin, ja näytteenotto toteutettaisiin PH Ympäristötekniikka Oy:n 8.3.2022 laatiman hulevesisuunnitelman mukaisesti joka toinen vuosi. PHYT Oy on lähettänyt Äkönmaan toimenpidesuunnitelman Hämeenkyrön kuntaan 8.3.2022 ympäristöviranomaiselle.

PHYT Oy:n toimenpidesuunnitelman kohdassa 4 ampumaradan ympäristövaikutuksia esitetään tarkkailtavaksi pohjoispuolella sijaitsevasta lähteestä sekä sen läheisyydessä olevasta ojasta. Lähteestä ja ojasta otetaan näytteet kahden (2) vuoden välein, ja niistä tutkitaan pH, sähkönjohtavuus ja raskasmetallit.

Hulevesien tarkkailua on toteutettu vuosittain nyt kolmen (3) vuoden ajan.

Vuonna 2023-2025 otetuissa näytteissä (lähde L1, ojapiste O1 ja ojapiste O1B) tutkittujen raskasmetallien pitoisuudet alittivat selvästi sekä pohjavesien ympäristölaatunormit että talousvesikäytön enimmäispitoisuudet. Näytteenoton tulokset olivat seuraavanlaisia:

  • Vuonna 2023
    • Lähde L1: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, arseeni, liukoinen < 0,1 ug/l, kadmium, liukoinen < 0,08 ug/l, koboltti, liukoinen < 0,4 ug/l, kromi, liukoinen < 1 ug/l, kupari, liukoinen < 0,8 ug/l, lyijy, liukoinen < 0,1 ug/l, nikkeli, liukoinen < 0,5 ug/l, sinkki, liukoinen 1,0 ug/l, vanadiini, liukoinen 0,18 ug/l ja elohopea, liukoinen < 0,005 ug/l, pH 6,1, sähkönjohtavuus 6,3 mS/m
       
    • Ojapiste O1: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, arseeni, liukoinen 0,50 ug/l, kadmium, liukoinen < 0,08 ug/l, koboltti, liukoinen < 0,4 ug/l, kromi, liukoinen < 1 ug/l, kupari, liukoinen 1,7 ug/l, lyijy, liukoinen 0,25 ug/l, nikkeli, liukoinen 0,92 ug/l, sinkki, liukoinen 1,0 ug/l, vanadiini, liukoinen 0,85 ug/l, kalsium liukoinen 6,6 ug/l, biosaatava lyijy 0,03 ug/l ja elohopea, liukoinen < 0,005 ug/l
       
    • Ojapiste O1B: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, kupari, liukoinen 3,3 ug/l ja lyijy, liukoinen < 0,1 ug/l
       
    • KVVY:n lausunto vuoden 2023 tuloksista: Laskuojan tai ampumaradan alapuolisen lähteen veden laadussa ei ollut todettavissa ampumaradan vaikutuksia. Raskasmetallipitoisuudet olivat kaikilla kolmella havaintopaikalla alhaisia ja vertailuarvoina käytettäviä ympäristölaatunormeja ja yksityisen kaivovesikäytön normeja alhasempia.
       
  • Vuonna 2024
    • Lähde L1: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, arseeni, liukoinen 0,11 ug/l, kadmium, liukoinen < 0,08 ug/l, koboltti, liukoinen < 0,4 ug/l, kromi, liukoinen < 0,8 ug/l, kupari, liukoinen < 0,8 ug/l, lyijy, liukoinen 0,13 ug/l, nikkeli, liukoinen < 0,5 ug/l, sinkki, liukoinen < 1 ug/l, vanadiini, liukoinen < 0,25 ug/l ja elohopea, liukoinen < 0,005 ug/l, pH 6,0, sähkönjohtavuus 5,8 mS/m -> Lähdeveden raskasmetallipitoisuudet ovat alhaisia, eikä ampumaradan vaikutuksia ole veden laadussa havaittavissa.
       
    • Ojapiste O1: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, arseeni, liukoinen 0,32 ug/l, kadmium, liukoinen < 0,08 ug/l, koboltti, liukoinen < 0,4 ug/l, kromi, liukoinen < 1 ug/l, kupari, liukoinen 1,8 ug/l, lyijy, liukoinen 0,18 ug/l, nikkeli, liukoinen 0,94 ug/l, sinkki, liukoinen 1,5 ug/l, vanadiini, liukoinen 0,60 ug/l, kalsium liukoinen 3,5 ug/l, biosaatava lyijy 0,02 ug/l ja elohopea, liukoinen < 0,005 ug/l, pH 6,7, sähkönjohtavuus 4,8 mS/m -> Ojaveden raskasmetallipitoisuudet ovat luonnontasolla, eikä ampumaratatoiminnan vaikutuksia ole veden laadussa havaittavissa. Biosaatavan lyijyn pitoisuus on selvästi pintavesille asetettua ympäristölaatunormin enimmäispitoisuutta alhaisempi.
       
    • Ojapiste O1B: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, kupari, liukoinen 1,6 ug/l ja lyijy, liukoinen < 0,12 ug/l -> Ojaveden raskasmetallipitoisuudet ovat tutkituilta osin luonnontasolla, eikä ampumaradan valumavesien vaikutuksia ole havaittavissa.
       
  • Vuonna 2025
    • Lähde L1: antimoni, liukoinen 0,4 ug/l, kupari, liukoinen 1,2 ug/l ja lyijy, liukoinen 0,23 ug/l -> tutkittujen raskasmetallien osalta pohjavesien ympäristölaatunormin ja talousvesikäytön enimmäispitoisuudet alittuivat selkeällä marginaalilla
       
    • Ojapiste O1: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, kupari, liukoinen 1,6 ug/l ja lyijy, liukoinen < 0,1 ug/l -> Liukoiset raskasmetallipitoisuudet olivat tutkituilta osin erittäin alhaiset. Ampumaradan vaikutuksia ei ollut todettavissa.
       
    • Ojapiste O1B: antimoni, liukoinen < 0,3 ug/l, kupari, liukoinen 1,2 ug/l ja lyijy, liukoinen < 0,17 ug/l -> Liukoiset raskasmetallipitoisuudet olivat tutkituilta osin erittäin alhaiset, eikä ampumaradan vaikutuksia ollut todettavissa.

 

Lisäksi vuonna 2025 otettiin ampumaradan viivytysaltaasta sekä viivytysaltaan tarkkailukaivosta näytteet. Viivästysaltaaseen ei tullut eikä siitä lähtenyt havaittavaa virtaamaa. Veden raskasmetallipitoisuudet olivat pääosin alhaiset. Liukoisen lyijyn pitoisuus oli luonnontasosta hieman koholla, mutta biologisesti saatavan lyijyn pitoisuus alitti selvästi luonnonvesien ympäristölaatunormin enimmäispitoisuudet. Selviä ampumatoiminnan vaikutuksia veden laadussa ei ollut todettavissa. Viivästysaltaan tarkkailukaivosta ei tapahtunut veden virtausta maastoon. Veden raskasmetallipitoisuudet olivat tutkituilta osin alhaisia. Biologisesti saatavan lyijyn ja liukoisen lyijyn pitoisuudet alittivat selvästi luonnonvesien ympäristölaatunormien enimmäispitoisuudet. Ampumatoiminnan vaikutuksia veden laadussa ei ollut todettavissa.

 

Liitteet

Vesinäytteiden tulosraportit 2023, 2024 ja 2025

PHYT Oy toimenpidesuunnitelma

 

Oheismateriaalit

Esitys tarkkailusuunnitelman muuttamiseksi, toimitettu 9.6.2025

Oheismateriaali sisältää henkilötietoja, joten sitä ei julkaista kunnan verkkosivuilla.

 

Viittaus päätöksentekoon

Hallintosääntö 113 §: Lupajaosto päättää ratkaisuvaltaansa kuuluvat liitteessä mainitut erityislainsäädännön asiat ja luvat.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunnan lupajaosto hyväksyy esityksen koskien Äkönmaan ampumarata-alueen hulevesien tarkkailusuunnitelmaa.

Ampumaradan ympäristövaikutuksia tulee tutkia kahden vuoden välein ampumaradan pohjoispuolella olevasta lähteestä (piste Lähde L1) ja lähteen lähellä olevasta ojasta (pisteet Ojapiste O1 ja Ojapiste O1B). Sekä lähteestä että ojasta tulee tutkia akkreditoidun laboratorion toimesta pH, sähkönjohtavuus ja raskasmetallit liukoisina pitoisuuksina (antimoni, kupari, lyijy). Näytteenoton tulokset tulee toimittaa ympäristönsuojeluviranomaiselle tiedoksi tulosten saavuttua.

Mikäli näytteenottojen perusteella voidaan havaita selkeitä ampumaradan vaikutuksia, voi ympäristönsuojeluviranomainen määrätä toiminnanharjoittajan tihentämään näytteenottoväliä tai ottamaan uusintanäytteet.

 

Päätöksen perustelut

Koska vuosittain otetut vesinäytteet ovat olleet pääosin puhtaita eikä ampumaradan vaikutuksia ole todettu lähiympäristössä, näytteenottoväliä voidaan harventaa kahden (2) vuoden välein tapahtuvaksi. Mikäli näytteenoton perusteella voidaan havaita ampumaradan vaikutuksia alueen vesiin, voidaan näytteenottoa tihentämällä seurata tilannetta ja tarvittaessa reagoida tarpeeksi nopeasti ampumaradan vaikutuksiin.

Seuraava näytteenotto alueella on vuonna 2027.

 

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 8 §, 62 §, 65 §, 66 §, 140 §

Valtioneuvoston asetus vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista (1022/2006) 7 §

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

 

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla tai muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

 

Valitusviranomainen

Vaasan hallinto-oikeus

Postiosoite: PL 204, 65101 Vaasa

Käyntiosoite: Korsholmanpuistikko 43, 4. krs

Puhelin: kirjaamo 029 56 42780

Faksi: 029 56 42760

Sähköposti: vaasa.hao@oikeus.fi

Virka-aika: 8.00 - 16.15

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika ja sen alkaminen

Valitus on tehtävä kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän (7) päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena (3) päivänä viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valituskirjelmän sisältö ja liitteet

Valitus tehdään kirjallisesti. Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta

- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero sekä mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan valittajalle toimittaa

- miltä osin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

 

Valituskirjelmä on valittajan, laillisen edustajan, asiamiehen tai valituskirjelmän muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Valituskirjelmässä on mainittava myös allekirjoittajan ammatti, asuinkunta, postiosoite ja puhelinnumero, jos valituskirjelmän allekirjoittaja on muu kuin valittaja.  

 

Valituskirjelmään on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valitukseen valtakirja sen mukaan kuin hallintokäyttölain 21 §:ssä säädetään.

 

Valituskirjelmän toimittaminen

Valitusasiakirjat on toimitettava Vaasan hallinto-oikeuteen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Valitusasiakirjat toimitetaan aina omalla vastuulla. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus voi periä muutoksenhakuasian käsittelystä tuomioistuinmaksulain 2 §:n (1455/2015) mukaisen oikeudenkäyntimaksun.