Kuvaus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 koulut velvoitetaan opettamaan oppilaille tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen pitää olla suunniteltua ja johdonmukaista. Tunnetaitojen opettaminen korostuu kaikissa seitsemässä laaja-alaisen oppimisen osa-alueessa.
Tunteiden säätelyn avulla pyritään edistämään oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä ja hyvinvointia, sekä tukemaan laaja-alaista oppimista, joka tähtää lasten ja nuorten ihmisenä kasvamiseen, ja heidän vahvuuksiensa, itsearvostuksensa ja erityislaatuisuutensa tunnistamiseen.
Opetushallitus on päivittänyt niitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden lukuja, jotka koskevat koulujen toimintakulttuuria em. tavoitteiden osalta. Päivitykset vastaavat perusopetuslain 26. pykälän muutosta, joka on tullut voimaan 1.8.2023.
Lausunto asian ratkaisemiseksi, johtava rehtori Timo Mäkelä:
Hämeenkyrön kunnan opetussuunnitelmaa täydennetään ja täsmennetään 1.8.2024 alkaen siltä osin, että kouluissa aloitetaan ensi syksynä tunne-, vuorovaikutus- ja turvataitojen opetus. Opetus painottuu alakouluissa uskonnon/elämänkatsomustiedon, äidinkielen ja ympäristöopin oppiaineisiin ja yläkoulussa terveystiedon ja uskonnon/elämänkatsomustiedon oppiainaisiin.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Kimmo Levänen, sivistysjohtaja, kimmo.levanen@hameenkyro.fi
Lautakunta päättää johtavan rehtorin lausunnon mukaisesti.