Valmistelija
Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi
Liisa Neronen, talous- ja hallintopäällikkö, liisa.neronen@hameenkyro.fi
Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi
Kuvaus
Kuntastrategia
Vakaa ja verraton -kuntastrategiassa yhtenä painopistealueena on toimiva ympäristö elämiselle. Päämäärä tarkoittaa mm. toimivaa liikkumisympäristöä ja työssäkäynnin matkaketjuja. Tämän toteuttamiseksi osallistumme toimivien joukkoliikenneyhteyksien kehittämiseen Tampereelle sekä sen bussien ja ratikan syöttöliikenteeseen sekä tavoittelemme uusia joukkoliikenteen tukimuotoja. Avaintavoitteena on vahvistaa joukkoliikenteen palvelutason kasvuedellytyksiä.
Joukkoliikenteen kehittäminen erityisesti työssäkäynnin matkaketjujen osalta on strategian mukainen toimi.
Joukkoliikennekysely
Kunta teki huhtikuussa 2023 kyselyn joukkoliikenteen käytöstä. Kyselyyn saatiin 146 vastausta. Kyselyn perusteella Hämeenkyrö-lippu on käytössä vain pienellä osalla eikä sitä tunneta tarpeeksi hyvin. Kyselyn perusteella Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käyttöaikaa tulisi pidentää ja sen hintaa pidettiin liian kalliina. Kyselyn yhteenveto on liitteenä.
Alennuskampanja
Länsilinjat Oy toteutti kesällä alennuslippukampanjan iltavuorojen osalle. Kampanjassa nettitarjouslippuja oli myynnissä vuoroparille 19.15 Tre-Kyröskoski & 20.05 Kyröskoski - Tre. Kampanja on voimassa lokakuun loppuun asti. Liikennöitsijän mukaan vuoron käytön trendi on ollut positiivinen.
Hämeenkyrö-lippu
Hämeenkyrö-lippu on tehty alunperin tukemaan työssä, koulussa tai harrastuksessa säännöllisesti käyvää henkilöä ja mahdollistamaan asuminen Hämeenkyrössä vaikka arjen oma toiminta tapahtuu osin Tampereella.
Jos käyttöaika olisi pidempi, niin silloin tuettaisiin myös satunnaisempia huvimatkoja eikä tämä ole ollut alunperin tarkoitus. Satunnainen ja useille kuukausille jakautuva käyttö lisää vuorojen käyttöastetta vain vähäisessä määrin.
Hämeenkyrö-lippu on 30 matkaa. Alla olevassa taulukossa on laskettu, montako matkaa viikossa olisi eri pituiset lipun käyttöjaksot.
Lipun voimassaolo |
lippuja per kuukausi |
lippuja per viikko |
2 kk eli nykyinen |
15 |
noin 4 |
3 kk |
10 |
noin 2,5 |
6 kk |
5 |
noin 1 |
12 kk |
2,5 |
joka toinen viikko eli kerran kuussa meno-paluu |
Hämeenkyrö-lipun kulut kunnalle ovat olleet
Vuosi |
Menot |
2019 |
32 800 |
2020 |
28 700 |
2021 |
19 400 |
2022 |
25 500 |
Edellä luetelluissa vuosissa on koronavuodet, joilloin matkustaminen oli tavallista vähäisempää.
Vuodelle 2024 varataan Hämeenkyrö-lippuun 40 000 euroa. Odotuksena on, että Hämeenkyrö-lippua ja nuorisolippua ostetaan aiempia vuosia enemmän.
Yhteenveto kuukausittaisesta Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käytöstä on liitteenä.
Kysymyksiä
Kysymyksinä aloitteeseen vastaamisessa heräsi mm.
- onko kunnan tehtävänä tukea kaikkea halpaa liikkumista
- onko halvat bussilippujen hinnat vetovoimatekijänä niin iso, että se on siihen käyttyjen eurojen arvoinen
- strategian mukaisesti kunnassa on monipuolinen harrastustoiminta, ei ole tavoitteen mukaista ohjata harrastusta muihin kuntiin
- strategiassa mainitut uudet tavat tukea joukkoliikennettä tarkoittanee jotain uutta keinoa
- strategiassa on mainittu joukkoliikenteen palvelutason kasvuedellytysten vahvistaminen, onko se hintakysymys vai vuorotiheyskysymys
- onko mahdollinen tuetun lipun käyttöajan pidentämisestä mahdollisesti tuleva käyttäjämäärän lisäys riittävä kasvattamaan vuorotiheyttä
Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käyttöajan pidentämisestä on tehty vaikutusten ennakkoarviointi. Se on liitteenä..
Yritysvaikutusten arvioinnin mukaan Hämeenkyrölipun käyttöajan pidentämisellä ei ole yritysvaikutuksia. Suurimman työnantajayrityksen kanssa käydyssä keskustelussa joukkoliikenteen palvelutaso on kuitenkin nostettu tärkeydessään vähintään asuntotarjonnan tasolle. Työvoiman saantia helpottaa joukkoliikenteen ja sen käytettävyyden parantaminen.
Kuntastrategian mukaisesti eri liikennevälineiden (kevyt liikenne-taksit-bussit-raideliikenne) muodostamien matkaketjujen helpottaminen on keskeistä joukkoliikenteen kehittämistä. Siksi aikaisempaa joukkoliikennekyselyä tarkennetaan parhaillaan matkaketjukyselyllä yhteistyössä Suomen kasvukäytävän kanssa. Siinä haetaan erilaisia keinoja, joilla helpotettaisiin pääsyä bussireittien varrelle ja pysäkiltä kohteeseen. Strategiassa mainitut joukkoliikenteen muut tukimuodot tarkoittavat yleisten edellytysten parantamista ja matkaketjujen yhteensopimista. Se tarkoittaa, että on oikein sijaitsevia liityntäpysäköintejä, pyöräparkkeja ja kunnossa olevia katoksia. Pirkanmaan ELY-keskuksen 2019 tekemässä joukkoliikenteen vaihto- ja solmupysäkit Pirkanmaalla selvityksessä on osoitettu tärkeiden pysäkkien korjaustarpeita myös Hämeenkyrössä (kts. kunnanhallitus 17.4.2023).
Joukkoliikenteen käyttöasteen nostaminen edellyttää myös sitä, että kunnan järjestämät kuljetuspalvelut, palveluliikenne ja Kelan kustantama toisen asteen opiskelijoiden koulumatkatuki tarkasteltaisiin kokonaisuutena yleisen joukkoliikenteen kanssa. Nyt uuden sopimuskauden alettua siihen olisi hyvät mahdollisuudet. Joukkoliikenteen kehittämistehtävä jakautuu kuitenkin tällä hetkellä kaikille kolmelle palvelualueelle.
Jos joukkoliikennettä tai joukkoliikenteen lippujen hintoja haluttaisiin tukea kunnan rahoitusosuudella nykyistä 40 % tukitasoa enemmän, se vaatisi määrärahatason huomattavaa lisäämistä. Se vaatisi myös Nysse-liikennettä koskevan sopimuksen valmistelua Tampereen joukkoliikenneviranomaisen kanssa.
Yhteenveto
Selvitysten perusteella voidaan nähdä, että Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käyttöajan pidentäminen ei ole tehokas eikä ainoa joukkoliikenteen kehittämisen keino. Perusteluna lipun käyttötarkoitukselle on ollut mahdollistaa asuminen Hämeenkyrössä, mutta tukea muualla työssä, koulussa tai säännöllisessä harrastuksessa käymistä eikä lipun varsinaisena tarkoituksena ole tukea satunnaista vapaa-ajan asiointia. Talousarviossa vuodelle 2024 on varauduttu nykyisen Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun mukaiseen maksuosuuteen.
Kunta kuitenkin jatkaa joukkoliikenteen käyttöasteen nostamista tukevia toimia, vaikka käyttöasteen kasvu tulee heijastumaan myös kunnan lipputukimenojen kasvuun. Joukkoliikenne ja sitä tukevat matkaketjut ovat valtatien varressa olevalle kunnalle strateginen ja elinkeinopoliittinen kehittämiskohde, joka liittyy kuntastrategiassa jokaisen palvelualueen tavoitteisiin.
Päätösehdotus
Esittelijä
Salassapidettävät tiedot poistettu.
Hallitus esittää valtuustolle, että se
- saa selosteosan tekstin vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa, että vuoden 2024 talousarvioon ei ole varattu lisää määrärahaa joukkoliikenteen tukemiseen
- toteaa, että kuntastrategian mukaisesti tavoitteena on vahvistaa joukkoliikenteen palvelutason kasvuedellytyksiä ja tähän on tarkoitus etsiä myös muita keinoja kuin Hämeenkyrö-lippu
- toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.
Asian käsittely
Keskustelun kuluessa Raija Westergård esitti: Järjestetään puoli vuotta kestävä kokeilu, jossa Hämeenkyrö-lipun käyttöaikaa pidennetään neljäksi kuukaudeksi. Kokeilun jälkeen arvioidaan taloudelliset vaikutukset ja tehdään käyttäjäkysely. Sen jälkeen arvioidaan, pidennetäänkö lipun käyttöaikaa.
Esa Järvenpää kannatti esitystä.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty hallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja asiasta on äänestettävä. Hallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen äänestystavaksi: pohjaesitys on Jaa ja Westergårdin esitys on Ei.
Äänestyksessä pohjaesitys voitti ääniin 5-4.
Päätös
Hallitus hyväksyi pohjaesityksen äänestyksen jälkeen.