Kuvaus
Rakennuspaikka:
Hämeenkyrö (108), Jumehniemi (407), tila 3:37 Sampola, rekisteröity 17.11.1961
Osoite: Santalahdentie 75
Koordinaatit: 23516365, 6824071
Rakennuspaikka, pinta-alaltaan 1200 m², on Alhonselän Santalahden rannalla. Rantaviivaa on n. 40 m. Kyseessä on olemassa oleva loma-asunnon rakennuspaikka, jolla on loma-asuinrakennus 95,5 kem² ja sekä rantasauna 21 m2, yhteensä 116,5 km2. Loma-asuinrakennuksen etäisyys rantaviivasta on n. 15 m. Tämän lisäksi tontilla sijaitsee venevaja, liiteri ja puucee. Alueella ei ole viemäri- tai vesijohtoverkostoa ja rakennuspaikalla on kiinteistökohtainen imeytys ja umpikaivo jätevesille.
Hakemuksen syy:
Haetaan käyttötarkoituksen muutoslupaa vapaa-ajan asunnon muuttamiseksi vakituiseksi asunnoksi.
Rakentamisrajoitus, mistä poiketaan:
Osayleiskaavan käyttötarkoitusmerkintä RA-1, loma-asuntoalue ja määräykset rakennuspaikan koosta. Poikkeaminen oikeusvaikutteisesta osayleiskaavasta (MRL 43§).
Rakennusjärjestys edellyttää poikkeamista. 29 § …” Ranta-alueella loma-asunnon muutos vakinaiseksi asunnoksi vaatii aina rakennusluvan lisäksi poikkeamispäätöstä, jonka yhteydessä tutkitaan rakennuspaikan soveltuvuus ympärivuotiseen asumiseen, sen vaikutukset ympäristöön ja kunnalle tuleviin velvoitteisiin.” (MRL 171 §). Tämän vakinaisen asunnon rakennuspaikan minimikoko tulee olla vähintään 2000 m² ellei kaavassa toisin osoiteta.
Poikkeaminen MRL 72 §:stä. Käyttötarkoituksen muutos vakituiseksi asunnoksi edellyttää rakennuslupaa, mikä rinnastetaan rakennuksen rakentamiseen. Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 72.1 §).
Hakijan perustelut:
Hakemus uuden ympärivuotisen loma-asunnon muuttamiseksi vakituiseksi asunnoksi.
Lausunnot:
Hakija on kuullut naapurit, ei huomautettavaa.
Kaavoitustilanne:
Alueella on voimassa Kirkkojärvi-Heinijärvi-Herttuala-Jumesniemi osayleiskaava (valt. hyv. 23.9.2013) Osayleiskaavassa alue on RA1= Loma-asuntoalue. Alueelle saa rakentaa enintään kartalla esitetyn määrän lomarakennuksia. Rakennuspaikalle saa rakentaa loma-asunnon lisäksi erillisen saunarakennuksen ja yhden muun talousrakennuksen, joiden yhteenlaskettu kerrosala saa olla enintään 120 m². Mikäli rakennuspaikan pinta-ala on vähintään 5000 m², rakennuspaikalle saa rakentaa lisäksi vierasmajan, jonka kerrosala saa olla enintään 30 m². Rakentamisen määrä ei saa kuitenkaan ylittää 6 % rakennuspaikan pinta-alasta. Lomarakennuksen voi toteuttaa 1½-kerroksisena, muut rakennukset saavat olla enintään 1-kerroksisia. Aluetta koskee kaavamääräys: Käyttötarkoituksen muutos vakituiseksi asuinpaikaksi ranta-alueella edellyttää muiden vaatimusten lisäksi rakennuspaikan pinta-alaksi vähintään 5000 m2. Mikäli rakennukset kytketään keskitettyyn jätevesijärjestelmään, voi rakennuspaikan pinta-ala olla pienempi, kuitenkin vähintään 2000 m2.
Yleiskaavoituksen yhteydessä on tehty edullisuusvyöhyketarkastelu alueista, joilla lomarakennuksen käyttötarkoituksen muuttaminen on mahdollista. Pukkiniemi ei kuulu näihin alueisiin.
Hämeenkyrön strateginen yleiskaava 2040 (lainv. 9.2.2016): Ei merkintöjä.
Pirkanmaan maakuntakaava 2040 (tullut voimaan 8.6.2017): Maaseutualue.
Poikkeamisen edellytykset (MRL 171 §):
Kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Poikkeaminen voidaan myöntää, jos se täyttää laissa esitetyt edellytykset.
1) Poikkeaminen ei saa aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Rakennuspaikka sijoittuu Pukkinimeen, jossa on rannoilla osayleiskaavan mukainen tiivistymä loma-asuntoja, 18 kpl ja 1 kpl vakituisia asuntoja. Länsirannalla Santalahdentiellä, rivissä olevat loma-asunnot sijaitsevat pienehköillä tonteilla ja alue on tiivis. Vakituisen asumisen salliminen kyseiselle kiinteistölle edellyttäisi, että sama muutos tulisi myöntää haettaessa myös muille vastaavissa olosuhteissa olevalle RA-1-rakennuspaikoille Pukkiniemen rannoilla. Tämä johtaisi asumisen lisääntymiseen varsin etäällä palveluista. Lisääntyvät käyttötarkoituksen muutokset RA-alueella vaikeuttaa kaavan toteuttamista loma-asuntoalueena ja muuttaisi alueen käyttöä pitkällä aikavälillä. Alueella ei ole keskitettyä vesihuoltoa eikä viemäriverkostoa ja mikäli asutus lisääntyisi paine niiden rakentamiseksi myös lisääntyisi.
Käyttötarkoituksen muutos johtaisi maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen kautta kehitykseen, josta voisi olla haittaa loma-asuntoalueen käytölle. Toisaalta näin huomattavan poikkeaman hyväksyminen rakennuspaikan kokovaatimukseen aiheuttaisi maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaarantumisen ja edellisten lupapäätösten suhteen epätasa-arvo.
Poikkeaminen ei ole ristiriidassa maakuntakaavan tavoitteiden tai suunnittelumääräysten kanssa.
2) Poikkeaminen ei saa vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Käyttötarkoituksen muutoksella ei ole vaikutusta rakentamisesta vapaan luonnontilaisen rantaviivan määrään järvellä. Kysymyksessä on olemassa oleva rakennus- ja rakennuspaikka, eikä hankkeen toteutuminen varaa vapaana olevaa rannan osuutta, joten asian ratkaisemiseksi emätilaselvitys ei ole tarpeen. Ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
3) Poikkeaminen ei saa vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Rakennuspaikalla tai sen lähiympäristössä ei ole tunnettuja rakennetun ympäristön kulttuurihistoriallisia arvoja, joita hanke vaarantaisi.
4) Poikkeaminen ei saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Osayleiskaavassa määrätään, että käyttötarkoituksen muutos vakituiseksi asuinpaikaksi ranta-alueella muiden vaatimusten lisäksi edellyttää rakennuspaikan pinta-alaksi vähintään 5000 m2. Mikäli rakennukset kytketään keskitettyyn jätevesijärjestelmään, voi rakennuspaikan pinta-ala olla pienempi, kuitenkin vähintään 2000 m2. Jos näin merkittävästi poiketaan tonttikokovaatimuksesta, alkaa kaava-alueen rannoille muodostua vakituista asuinrakentamista toisin kuin kaavalla tavoitellaan ja kaavan tavoitteet maiseman huomioimiseksi ja ranta-alueiden käytön ohjaaminen eivät toteudu.
Erityinen syy:
Hyväksyttävänä erityisenä syynä voidaan todeta, että käyttötarkoituksen muutos ei lisää rakentamista rakennuspaikalla.
Rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella ja niiden täyttyminen (MRL 137 §):
Hanke aiheuttaa haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Asia on käsitelty edellä poikkeamisen yhteydessä.
1) Kiinteistöllä on omat vesihuoltojärjestelmät ja jätevedet käsitellään tontilla. Rakennuspaikka ei tukeudu kylärakenteeseen vaan loma-asuntoalueeseen. Naapurina sijaitsee alueen ainoa vakituisena asuntona käytetty rakennus. Alueelta on huonosti saavutettavissa palvelut, kaupallisiin palveluihin Nokian Siuroon on 7 km ja Hämeenkyrön keskustaan 24 km, kouluun 15 km (Mahnala). Kaikkina vuodenaikoina toimiva tieyhteys on olemassa. Koulukyyti on mahdollista alueella. Käytännössä palvelujen saavuttaminen edellyttää henkilöauton käyttämistä.
2) Käyttötarkoituksen muutos ei välittömästi vaikuta maisema-, luonto- tai kulttuuriympäristöarvoihin. Muiden kiinteistönomistajien loma-asumiseen sopivat olosuhteet voivat muuttua, jos alueen tiivis loma-asutus muuttuu vakituiseksi.
Mikäli hyväksyttäisiin alueelle 1200 neliömetrin rakennuspaikka vakituiselle asunnolle vaarantaisi se osayleiskaavan toteutumisen ja tavoitteiden saavuttamisen. Toisaalta näin huomattavan poikkeaman hyväksyminen rakennuspaikan kokovaatimukseen aiheuttaisi maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaarantumisen ja edellisten lupapäätösten suhteen epätasa-arvoa.
Edellisen tarkastelun perusteella hanke ei täyttä MRL 137 §:n mukaisia erityisiä edellytyksiä ja sille on esteitä MRL 136 §:n perusteella rakennuspaikan koon suhteen.
Sovelletut lainkohdat: MRL 16 §,43§, 72§, 116§,136 §, 137 § ja 171 §.
Hämeenkyrön kunnan rakennusjärjestys: 29 §, 30 § ja 31 §.
Hämeenkyrön kunnna hallintosääntö: § 113.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Päätöksen antaminen
Päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 29.11.2022 ja viimeinen muutoksenhakupäivä on 29.12.2022.
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Päätöksestä peritään elinympäristölautakunnan 5.4.2022 hyväksymän Hämeenkyrön kunnan rakennusvalvonnan viranomaistehtävien maksutaksan mukainen maksu: 250 €/hakemus (+ lisäksi mahdolliset kuulemiskustannukset).