Sivistyslautakunta, kokous 19.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 109 Kuntalaisaloite; tasa-arvoiset koulukuljetukset vuoroasuville lapsille Hämeenkyrössä

HMKDno-2025-447

Valmistelija

  • Liisa Neronen, talous- ja hallintopäällikkö, liisa.neronen@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hämeenkyrön kirjaamoon on saapunut kuntalaisaloite:

Tasa-arvoiset koulukuljetukset vuoroasuville lapsille Hämeenkyrössä

Hämeenkyrö

Aloite luotu Kuntalaisaloite.fi-palveluun 31.7.2025

Aloitteen julkaisupäivämäärä 6.8.2025

Me allekirjoittaneet ehdotamme, että Hämeenkyrön kunta päivittää koulukuljetuskäytäntönsä niin, että vuoroasuvalla oppilaalla on mahdollisuus maksuttomaan koulukuljetukseen molemmista vanhempiensa kodeista, silloin kun kuljetuksen ehdot täyttyvät kummastakin osoitteesta (esimerkiksi matkan pituus, turvallisuus tai muu kuljetusperuste).
Nykytilanteessa vain harva kunta tarjoaa maksuttoman koulukuljetuksen lapsen molemmista osoitteista vuoroasumistilanteessa, vaikka se olisi lainsäädännön puitteissa mahdollista. Tämä asettaa eroperheiden lapset ja vanhemmat eriarvoiseen asemaan verrattuna ydinperheisiin tai niihin eroperheisiin, joissa lapsi asuu vain toisen vanhempansa luona.
Hämeenkyrö voi halutessaan profiloitua lapsi- ja perheystävällisenä edelläkävijänä ottamalla ensimmäisten kuntien joukossa käyttöön tasa-arvoiset, maksuttomat koulukuljetukset molemmista kodeista. Tällä päätöksellä tuetaan lapsen oikeutta molempiin vanhempiinsa, helpotetaan eroperheiden taloudellista tilannetta ja vahvistetaan lasten hyvinvointia.

Perustelut ja taustaa:

  • Vuoroasuminen on yleistynyt nopeasti. Suomessa noin joka neljännessä eroperheessä lapsi asuu vuorotellen molempien vanhempiensa luona. (Lähde: Suomen Uusperheiden Liitto ry – Supli)
  • Koulukuljetusta säätelevän Perusopetuslain 32 §:n mukaan oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen, kun koulumatka ylittää viisi kilometriä tai on muuten oppilaalle liian vaikea, rasittava tai vaarallinen. Laki ei rajaa oikeutta vain toiseen osoitteeseen. (Finlex: Perusopetuslaki 628/1998, §32)
  • Lapsenhuoltolaki (8.2.2019/190) mahdollistaa vuoroasumisen kirjaamisen viralliseksi asumisratkaisuksi. Tällöin lapsen virallinen asuinpaikka voi olla vain toisella vanhemmalla, mutta lapsi käytännössä asuu kummassakin kodissa. (Finlex: Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, §7b)
  • Vuonna 2020 opetusministeri Li Andersson totesi eduskunnan kyselytunnilla, että "on kuntia, joissa on tehty kuntatasolla lapsi- ja perhemyönteisyyden nimissä päätöksiä siitä, että halutaan turvata kaikkien koululaisten oikeus maksuttomiin koulumatkoihin kahden vanhemman luokse. Tämänkaltaista päätöksentekoa on jo kuntatasolla mahdollista edistää." (Eduskunnan täysistunto 13.2.2020, PTK 6/2020 vp)
  • Kansalaisaloite koulukuljetuksista molemmista osoitteista (2021, sulkeutunut): www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/7013

Miksi tämä on tärkeää?

  • Tasa-arvoistaa eroperheiden lapsia muiden lasten kanssa.
  • Helpottaa lapsen oikeuden toteutumista molempiin vanhempiinsa.
  • Tukee lasten ja etävanhempien välistä yhteyttä.
  • Vähentää eroperheiden taloudellista kuormitusta.
  • Rohkaisee vuoroasumiseen, joka voi olla lapselle paras vaihtoehto.

Pyydämme Hämeenkyrön kuntaa ottamaan tämän aloitteen käsittelyyn ja valmistelemaan linjauksen, jonka perusteella vuoroasuvat lapset voivat saada maksuttoman koulukuljetuksen molemmista vanhempiensa luona olevista osoitteista.
Yhteistyöllä voimme rakentaa lapsilähtöisempää ja tasa-arvoisempaa Hämeenkyröä.

Osallistujia yhteensä 94 hämeenkyröläistä, kuntalaisaloitteen osallistujaluettelo on oheismateriaalina.

 

Sivistyslautakunta on päivittänyt oppilaskuljetusperiaatteita viimeksi 22.1.2025 § 14. Nykyisissä periaatteissa on seuraava linjaus: "Oppilaalla on yksi osoite, joka on merkitty väestörekisteriin ja jonka perusteella määritellään oppilaan lähikoulu tai päiväkoti. Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää kuljetusta eri osoitteessa asuvan toisen huoltajan luota."

Perusopetuslaissa määritellään kuljetusten minimitaso (esimerkiksi koulumatkan pituus, koulupäivän kesto kuljetuksineen). Lisäksi koulumatkan turvallisuus tai oppilaan henkilökohtainen tilanne voi olla peruste kuljetuksen myöntämiselle. Hämeenkyrön kunta järjestää tällä hetkellä kuljetukset lain määräämää minimitasoa paremmin: esioppilaille ja 1. -2. luokan oppilaille kuljetus järjestetään jo kolmen kilometrin päästä lain määräämän viiden kilometrin sijasta.

Linjaus järjestää vuoroasuville lapsille maksuton koulukuljetus molempien vanhempien osoitteesta sisältäisi muun muassa seuraavat pohdittavat asiat:

  • järjestetäänkö kuljetus esimerkiksi kunnan ulkopuolella asuvan huoltajan luota. 
  • jos kuljetus päätettäisiin järjestää, linjaukset "vain Hämeenkyrön alueelta" tai "nykyisten reittien varrelta" ei kohtele oppilaita tasapuolisesti
  • miten sivistyspalveluissa katetaan nousevat kuljetuskustannukset. Kustannusten nousuun on painetta jo valmiiksi uusien kuljetussopimuksien kilpailutuksen myötä syksystä 2026

 

Kuntalaisaloite on ollut Nuorisovaltuuston käsiteltävänä 4.11.2025. Nuorisovaltuusto antoi seuraavan lausunnon:

Nuorisovaltuusto käsitteli kuntalaisaloitetta tasa-arvoisista oppilaskuljetuksista vuoroasuville lapsille Hämeenkyrössä kokouksessaan 4.11.2025. Nuorisovaltuusto pitää koulukuljetuksia vuoroasuville lapsille ja nuorille kannatettavana ja hyvänä suuntana. Kuljetusoikeuden laajentamisella voisi olla hyviä vaikutuksia perheiden taloudelliseen tilanteeseen ja lapsen mahdollisuuteen viettää aikaa molemmissa kodeissaan. Muutos vaikuttaisi positiivisesti näiden lasten ja nuorten hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Nuorisovaltuusto huomasi myös aloitteen mukaisessa toiminnassa haasteita ja kehittämiskohteita. Vaihtelevat noutopaikat voivat aiheuttaa helposti sekaannuksia, joka haastaa huoltajia olemaan tarkkana. Vaihtelevat noutopaikat myös vaikuttavat todennäköisesti kaikkien kuljetusten aikatauluihin. Tällöin kaikkien kuljetusoppilaiden kuljetusaikataulut ja reitit saattavat vaihdella huomattavasti nykyistä enemmän. Nuorisovaltuusto on myös huolissaan aloitteen mukaisen kuljetusoikeuden mahdollisista negatiivisista vaikutuksista yksittäisen oppilaan koulumatkoihin, jos toinen koti on huomattavan kaukana tai jopa toisessa kunnassa. Tältä osin asiaa olisi tärkeä tarkastella kriittisesti. Nuorisovaltuusto tiedostaa, että kuljetusten laajentaminen lisäisi myös väistämättä kustannuksia, joita on nykyisessä tilanteessa muutenkin leikattava. Kokonaisuutena nuorisovaltuusto näkee aloitteen kaltaisen kuljetusperiaatteiden laajentamisen hyvänä asiana.

Kuntaliiton juristi Minna Antila ja erityisasiantuntija Mari Sjöström ovat todenneet seuraavaa: "Myös hallintotuomioistuimet ovat katsoneet, ettei lapsen maksuton koulukuljetus vain toisen vanhemman luota loukkaa lapsen perustuslaissa turvattua oikeutta maksuttomaan perusopetukseen, eikä myöskään hänen oikeuttaan tavata sitä vanhempaansa, jonka luona hän ei väestötietojärjestelmän mukaan asu. Jos nykyistä oikeustilaa ja kunnan siihen perustavaa käytäntöä halutaan muuttaa, on tämä tehtävä lainsäädännöllä viranomais- ja kustannusvaikutukset arvioiden, ei paikallisilla ratkaisuilla." (Kuntaliiton sivut, blogikirjoitus 7.6.2023, oheismateriaalina).

Lapsiperheiden tukeminen mahdollisuuksien mukaan on tärkeää perheiden kaikissa tilanteissa. Kunnan järjestämien kuljetusten palvelutason nostoa ei kuitenkaan voida esittää nykyisessä taloustilanteessa.

Kuntalaisaloite osoitetaan sen viranomaisen käsiteltäväksi, jonka toimialueeseen se kunnassa kuuluu.Hallintosäännön § 107 mukaan sivistyslautakunta päättää oppilaskuljetusten kuljetusperiaatteista.

Lausunto asian ratkaisemiseksi, talous- ja hallintopäällikkö Liisa Neronen:

Kuljetusperiaatteisiin ei tehdä kuntalaisaloitteen ehdottamaa muutosta vuoroasumista koskevaan linjaukseen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kimmo Levänen, sivistysjohtaja, kimmo.levanen@hameenkyro.fi

Sivistyslautakunta päättää talous- ja hallintopäällikön lausunnon mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

kuntalaisaloitteen vastuuhenkilö, Kuntalaisaloite.fi -palvelu

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:
-    se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
-    kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on toimitettava Hämeenkyrön kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä, kello 15.00 mennessä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään on Hämeenkyrön  kunnan sivistyslautakunta.
Postiosoite:  Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelinnumero:  03 - 565 23000