Kunnanvaltuusto, kokous 30.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 Valtuustoaloite 7/2021; Hämeenkyrö-lipun käytön mahdollistaminen kaikille kuntalaisille

HMKDno-2021-273

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi

Kuvaus

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä, aloitteen 1. allekirjoittaja Raija Westergård, on jättänyt seuraavan valtuustoaloitteen valtuuston kokouksessa 24.5.2021:

"VALTUUSTOALOITE HÄMEENKYRÖ-LIPUN KÄYTÖN MAHDOLLISTAMISEKSI KAIKILLE KUNTALAISILLE

Aloitteen tekijä: Vasemmiston valtuustoryhmä

Uuden tieliikennelain mukaan linja-autoliikenne muuttui markkinaehtoiseksi, se tarkoitti sitä, että samalla Läntinen seutulippusopimus päättyi 31.5.2019. Hämeenkyrön kunta otti 1.5.2019 alkaen käyttöön Hämeenkyrö- lipun, jossa linja-autolipun asiakashintaa alennetaan hämeenkyröläisille myönnetyllä palvelusetelillä. Lippu toteutetaan Matkahuollon matkakortille ladattavalla 30 matkan sarjalipulla, joka on voimassa 60 päivää ostopäivästä ja on henkilökohtainen. Lippua voi käyttää Länsilinjojen, Rautaveden Liikenteen ja Väinö Paunun vuoroilla. Nysse- liikennettä varten tarvitsee oman lippunsa. Lipun hinnoittelu menee matkan pituuden mukaan. Alla hinnoittelu ja palvelusetelin arvo:

km kokonaishinta palveluseteli asiakashinta
  9  90  40  50
 20 120  45  75
 30 150  60  90
 45 210  80 130
 60 240 100 140
 80 270 110 160
100 300 120 180


Lähde: Hämeenkyrön kunta

Lippu-uudistus on sinänsä ollut hyvä työssäkäyville ja opiskelijoille, mutta lyhyen voimassaoloajan vuoksi ei hyödytä satunnaisempaa joukkoliikenteen käyttäjää.

Hämeenkyrön kunta on sitoutunut Hinku-kuntien verkostoon, jossa tavoitteena on 80 % päästövähennys vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta ja liikenteen päästöjen vähentäminen on tässä olennaisena keinona. Myös Hämeenkyrön nuorisovaltuusto on esittänyt toiveensa edullisemmasta joukkoliikenteestä, jotta nuoret pääsisivät kulkemaan niin taajamien välillä kuin Tampereen suuntaankin.

Vasemmiston valtuustoryhmä esittää, että Hämeenkyrö- lipun voimassaoloaikaa pidennettäisiin 12 kuukauteen ja että lippuun tulisi omat hinnoittelunsa lapsille ja nuorille.

24.5.2021
Hämeenkyrön Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
"

Valtuustoaloitteessa esitetään kahta asiaa, Hämeenkyrö-lipun käyttöajan pidentämistä sekä lapsille ja nuorille omaa lippua. 

Hallitus päätti nuorisolipun käyttöönotosta ja se tulee käyttöön 1.11.2022. Lippu on tarkoitettu 12-20 vuotiaille.  Samassa kokouksessa hallitus päätti Hämeenkyrö-lipun hinnan korotuksesta.   

Hämeenkyrö-lippu on alunperin tarkoitettu säännöllisesti Hämeenkyrö - Tampere väliä matkustaville.   Ja kuten valtuustoaloitteessa todetaan, se sopii työssäkäntiin ja muuten säännöllisesti ja usein matkustaville.   

Hämeenkyrö-lippu on kunnan tuella tehty lipputuote ja sen ehtoja on mahdollista muuttaa. Käyttöajan pidentäminen lisää  kunnan maksuosuutta, kun aiempaa isompi osa matkoista tehtäisiin kunnan subventoimalla hinnalla. Talouden sopeuttamisohjelman noudattaminen ei mahdollista lisäpanostusta Hämeenkyrö-lippuun nuorisolippua enempää tässä vaiheessa.  

Epäsäännöllisesti Hämeenkyrö-Tampere väliä matkustaville on tarjolla Matkahuollon  lipputuotteena vuoden käytössä olevat 22 tai 44 yhdensuuntaisen matkan sisältävät sarjalipput.  Näillä voi matkustaa kertamaksua edullisemmalla hinnalla. 

Esimerkkinä 45 km matka Hämeenkyrö-lipulla maksaa 4,33 euroa ja 40 km matka Matkahuollon 44 matkan sarjalipulla pikavuorolla 9,6 euroa ja vakiovuorolla 6,8 euroa. Yhteiskoulun pysäkiltä Tampereen linja-autoasemalle matkan hinta kertalipulla on 10,80 euroa.

Liitteenä on Hämeenkyrö-lipun hintataulukko ja Matkahuollon 22 ja 44 matkan hintataulukot.

Päätösehdotus

Esittelijä

Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Hallitus esittää valtuustolle vastaukseksi valtuustoaloitteeseen, että 

  1. nuorisolippu on otettu käyttöön 1.11.2022
  2. aikuisten Hämeenkyrö-lipun käyttöaikaa ei pidennetä, vaan suositellaan matkahuollon sarjalipun hankkimista
  3. aloite todetaan loppuunkäsitellyksi.

Päätös

Hallitus siirsi asian käsittelyn lisäselvitysten tekoa varten.  

Valmistelija

Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi
Liisa Neronen, talous- ja hallintopäällikkö, liisa.neronen@hameenkyro.fi
Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Kuvaus

Kuntastrategia

Vakaa ja verraton -kuntastrategiassa yhtenä painopistealueena on toimiva ympäristö elämiselle. Päämäärä tarkoittaa mm. toimivaa liikkumisympäristöä ja työssäkäynnin matkaketjuja. Tämän toteuttamiseksi osallistumme toimivien joukkoliikenneyhteyksien kehittämiseen Tampereelle sekä sen bussien ja ratikan syöttöliikenteeseen sekä tavoittelemme uusia joukkoliikenteen tukimuotoja.  Avaintavoitteena on vahvistaa joukkoliikenteen palvelutason kasvuedellytyksiä.  

Joukkoliikenteen kehittäminen erityisesti työssäkäynnin matkaketjujen osalta on strategian mukainen toimi. 

Joukkoliikennekysely

Kunta teki huhtikuussa 2023 kyselyn joukkoliikenteen käytöstä. Kyselyyn saatiin 146 vastausta. Kyselyn perusteella Hämeenkyrö-lippu on käytössä vain pienellä osalla eikä sitä tunneta tarpeeksi hyvin. Kyselyn perusteella Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käyttöaikaa tulisi pidentää ja sen hintaa pidettiin liian kalliina. Kyselyn yhteenveto on liitteenä. 

Alennuskampanja

Länsilinjat Oy toteutti kesällä alennuslippukampanjan iltavuorojen osalle. Kampanjassa nettitarjouslippuja oli myynnissä vuoroparille 19.15 Tre-Kyröskoski & 20.05 Kyröskoski - Tre. Kampanja on voimassa lokakuun loppuun asti. Liikennöitsijän mukaan vuoron käytön trendi on ollut positiivinen. 

Hämeenkyrö-lippu

Hämeenkyrö-lippu on tehty alunperin tukemaan työssä, koulussa tai harrastuksessa säännöllisesti käyvää henkilöä ja mahdollistamaan asuminen Hämeenkyrössä vaikka arjen oma toiminta tapahtuu osin Tampereella. 

Jos käyttöaika olisi pidempi, niin silloin tuettaisiin myös satunnaisempia huvimatkoja eikä tämä ole ollut alunperin tarkoitus. Satunnainen ja useille kuukausille jakautuva käyttö lisää vuorojen käyttöastetta vain vähäisessä määrin.

Hämeenkyrö-lippu on 30 matkaa. Alla olevassa taulukossa on laskettu, montako matkaa viikossa olisi eri pituiset lipun käyttöjaksot.

Lipun voimassaolo lippuja per kuukausi lippuja per viikko
2 kk eli nykyinen 15 noin 4
3 kk 10 noin 2,5
6 kk 5 noin 1
12 kk 2,5 joka toinen viikko eli kerran kuussa meno-paluu


Hämeenkyrö-lipun kulut kunnalle ovat olleet

Vuosi Menot
2019 32 800
2020 28 700
2021 19 400
2022 25 500

 

Edellä luetelluissa vuosissa on koronavuodet, joilloin matkustaminen oli tavallista vähäisempää. 

Vuodelle 2024 varataan Hämeenkyrö-lippuun 40 000 euroa. Odotuksena on, että Hämeenkyrö-lippua ja nuorisolippua ostetaan aiempia vuosia enemmän. 

Yhteenveto kuukausittaisesta Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käytöstä on liitteenä. 

Kysymyksiä

Kysymyksinä aloitteeseen vastaamisessa heräsi mm.

  • onko kunnan tehtävänä tukea kaikkea halpaa liikkumista 
  • onko halvat bussilippujen hinnat vetovoimatekijänä niin iso, että se on siihen käyttyjen eurojen arvoinen
  • strategian mukaisesti kunnassa on monipuolinen harrastustoiminta, ei ole tavoitteen mukaista ohjata harrastusta muihin kuntiin
  • strategiassa mainitut uudet tavat tukea joukkoliikennettä tarkoittanee jotain uutta keinoa
  • strategiassa on mainittu joukkoliikenteen palvelutason kasvuedellytysten vahvistaminen, onko se hintakysymys vai vuorotiheyskysymys
  • onko mahdollinen tuetun lipun käyttöajan pidentämisestä mahdollisesti tuleva käyttäjämäärän lisäys riittävä kasvattamaan vuorotiheyttä 


Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käyttöajan pidentämisestä on tehty vaikutusten ennakkoarviointi. Se on liitteenä..   

Yritysvaikutusten arvioinnin mukaan Hämeenkyrölipun käyttöajan pidentämisellä ei ole yritysvaikutuksia. Suurimman työnantajayrityksen kanssa käydyssä keskustelussa joukkoliikenteen palvelutaso on kuitenkin nostettu tärkeydessään vähintään asuntotarjonnan tasolle. Työvoiman saantia helpottaa joukkoliikenteen ja sen käytettävyyden parantaminen.

Kuntastrategian mukaisesti eri liikennevälineiden (kevyt liikenne-taksit-bussit-raideliikenne) muodostamien matkaketjujen helpottaminen on keskeistä joukkoliikenteen kehittämistä. Siksi aikaisempaa joukkoliikennekyselyä tarkennetaan parhaillaan matkaketjukyselyllä yhteistyössä Suomen kasvukäytävän kanssa. Siinä haetaan erilaisia keinoja, joilla helpotettaisiin pääsyä bussireittien varrelle ja pysäkiltä kohteeseen. Strategiassa mainitut joukkoliikenteen muut tukimuodot tarkoittavat yleisten edellytysten parantamista ja matkaketjujen yhteensopimista. Se tarkoittaa, että on oikein sijaitsevia liityntäpysäköintejä, pyöräparkkeja ja kunnossa olevia katoksia. Pirkanmaan ELY-keskuksen 2019 tekemässä joukkoliikenteen vaihto- ja solmupysäkit Pirkanmaalla selvityksessä on osoitettu tärkeiden pysäkkien korjaustarpeita myös Hämeenkyrössä (kts. kunnanhallitus 17.4.2023).

Joukkoliikenteen käyttöasteen nostaminen edellyttää myös sitä, että kunnan järjestämät kuljetuspalvelut, palveluliikenne ja Kelan kustantama toisen asteen opiskelijoiden koulumatkatuki tarkasteltaisiin kokonaisuutena yleisen joukkoliikenteen kanssa. Nyt uuden sopimuskauden alettua siihen olisi hyvät mahdollisuudet. Joukkoliikenteen kehittämistehtävä jakautuu kuitenkin tällä hetkellä kaikille kolmelle palvelualueelle.

Jos joukkoliikennettä tai joukkoliikenteen lippujen hintoja haluttaisiin tukea kunnan rahoitusosuudella nykyistä 40 % tukitasoa enemmän, se vaatisi määrärahatason huomattavaa lisäämistä. Se vaatisi myös Nysse-liikennettä koskevan sopimuksen valmistelua Tampereen joukkoliikenneviranomaisen kanssa.

Yhteenveto
Selvitysten perusteella voidaan nähdä, että Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun käyttöajan pidentäminen ei ole tehokas eikä ainoa joukkoliikenteen kehittämisen keino. Perusteluna lipun käyttötarkoitukselle on ollut mahdollistaa asuminen Hämeenkyrössä, mutta tukea muualla työssä, koulussa tai säännöllisessä harrastuksessa käymistä eikä lipun varsinaisena tarkoituksena ole tukea satunnaista vapaa-ajan asiointia. Talousarviossa vuodelle 2024 on varauduttu nykyisen Hämeenkyrö-lipun ja nuorisolipun mukaiseen maksuosuuteen.

Kunta kuitenkin jatkaa joukkoliikenteen käyttöasteen nostamista tukevia toimia, vaikka käyttöasteen kasvu tulee heijastumaan myös kunnan lipputukimenojen kasvuun. Joukkoliikenne ja sitä tukevat matkaketjut ovat valtatien varressa olevalle kunnalle strateginen ja elinkeinopoliittinen kehittämiskohde, joka liittyy kuntastrategiassa jokaisen palvelualueen tavoitteisiin.

Päätösehdotus

Esittelijä

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Hallitus esittää valtuustolle, että se 

  1. saa selosteosan tekstin vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa, että vuoden 2024 talousarvioon ei ole varattu lisää määrärahaa joukkoliikenteen tukemiseen 
     
  2. toteaa, että kuntastrategian mukaisesti tavoitteena on vahvistaa joukkoliikenteen palvelutason kasvuedellytyksiä ja tähän on tarkoitus etsiä myös muita keinoja kuin Hämeenkyrö-lippu
     
  3. toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.
     

Asian käsittely

Keskustelun kuluessa Raija Westergård esitti: Järjestetään puoli vuotta kestävä kokeilu, jossa Hämeenkyrö-lipun käyttöaikaa pidennetään neljäksi kuukaudeksi. Kokeilun jälkeen arvioidaan taloudelliset vaikutukset ja tehdään käyttäjäkysely. Sen jälkeen arvioidaan, pidennetäänkö lipun käyttöaikaa.

Esa Järvenpää kannatti esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty hallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja asiasta on äänestettävä. Hallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen äänestystavaksi: pohjaesitys on Jaa ja Westergårdin esitys on Ei.

Äänestyksessä pohjaesitys voitti ääniin 5-4.  

Päätös

Hallitus hyväksyi pohjaesityksen äänestyksen jälkeen. 

Äänestystulokset

  • Kyllä 5 kpl 56%

    Rauno Mäki, Kirsi Parhankangas, Timo Mäkelä, Päivi Hiltunen, Janne Mäkinen

  • Ei 4 kpl 44%

    Esa Järvenpää, Raija Westergård, Arja-Riitta Väre, Katariina Pylsy

Kuvaus

Hallitus 23.10.2023, 248 §.

Päätösehdotus

Hallitus esittää valtuustolle,​ että se 

  1. saa selosteosan tekstin vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa,​ että vuoden 2024 talousarvioon ei ole varattu lisää määrärahaa joukkoliikenteen tukemiseen 
     
  2. toteaa,​ että kuntastrategian mukaisesti tavoitteena on vahvistaa joukkoliikenteen palvelutason kasvuedellytyksiä ja tähän on tarkoitus etsiä myös muita keinoja kuin Hämeenkyrö-​lippu
     
  3. toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.

 

Asian käsittely:

Keskustelun aikana Mirka Löf esitti:

Päätöskohtaan 1 muutos: Järjestetään puoli vuotta kestävä kokeilu, jolloin Hämeenkyrö-lipun voimassaolo pidennetään 4 kk:n (120 päivää) mittaiseksi. Kokeilun päätyttyä arvioidaan taloudelliset vaikutukset ja järjestetään kysely Hämeenkyrö-lipun käyttäjille. Tämän jälkeen arvioidaan olisiko lipun voimassaoloaikaa syytä pidentää pysyvästi. 

Esa Järvenpää kannatti esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty hallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja asiasta on äänestettävä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen. 

Pohjaesitys on Jaa ja Löfin esitys on ei.

Pohjaesitys voitti äänestyksen äänin 18-17.

Päätös

Valtuusto hyväksyi pohjaesityksen äänestyksen jälkeen ääniin 18-17.

Sami Vesikko saapui tämän asian keskustelun aikana.

Äänestystulokset

  • Kyllä 18 kpl 51%

    Rauno Mäki, Eeva Harhala, Risto Linnainmaa, Tommi Hollo, Timo Mäkelä, Anna-Kaisa Immonen, Kirsi Parhankangas, Aki Tainio, Tuomas Potila, Jouni Lampinen, Päivi Hiltunen, Sami Vesikko, Maarit Lepistö, Tiina Jokela, Johanna Leppänen, Pasi Eloranta, Tommi Väre, Olavi Pesu

  • Ei 17 kpl 49%

    Jarmo Kalliola, Juhani Vatajaniemi, Mirka Löf, Arja-Riitta Väre, Raija Westergård, Esa Järvenpää, Suvi Järvenpää, Janne Kantti, Kati Seppä, Johanna Martikainen, Hannamaija Oinonen, Mauri Lepola, Vilho Ponkiniemi, Iivari Hyvönen, Katariina Pylsy, Janne Mäkinen, Jarmo Järvinen

Tiedoksi

aloitteen 1. allekirjoittaja, talous- ja hallintojohtaja Paloranta, talous- ja hallintopäällikkö Neronen, kunnanjohtaja Alenius, hallintopalvelusihteeri Myllymäki

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)