Valmistelija
Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi
Kuvaus
Valtatie 3 joukkoliikenteessä linja-autoliikenteen käyttöasteen turvaaminen on välttämätöntä Pirkanmaan liikennejärjestelmän toimivuuden näkökulmasta. Tällä hetkellä raideliikennettä kehitetään voimakkaasti mm. junapilottihankkeella ja ratikan jatkosuunnittelulla useimmissa muissa Pirkanmaan työssäkäyntisuunnissa. Raideliikenne ei ole käytettävissä Hämeenkyrön ja Ikaalisten suunnassa ja siirtymäkauden sopimusten päättyessä linja-autoliikenteen läntisen seutulipun käyttömahdollisuus päättyy. Tilanne ei saa johtaa siihen, että luoteinen suunta jää jälkeen työssäkäyntiliikenteen palvelutasossa.
Kunnanhallitus on 21.1.2019 päättänyt jatkaa valmistelua omalla kuntakohtaisella lipputuotteella eli Hämeenkyrö-lipulla, jota kunta tukee palvelusetelimallilla. Kyseessä on Matkahuollon matkakortille ladattava lippu ja se ei ole liikenteenharjoittajakohtainen. Kuntakohtainen ja kunnan tukema lipputuote on valittu, jotta työssäkäynti- ja asiointiliikenne ei kallistu markkinahintaiselle tasolle seutulipun päättyessä. Jatkovalmistelu on tehty Länsilinjat Oy:n ja toimivaltaisen viranomaisen eli Pirkanmaan Ely-keskuksen kanssa.
Vuonna 2018 seutulipun peruslippuja myytiin 143 kpl, Tampereelle ulottuvia 482 kpl ja Tampere+TKL -laajennusta 117 kpl. Asiakastulojen osuus oli 85.528,70 euroa ja kunnan subventio 51.084,31 euroa. Seurantalomake on oheismateriaalina.
Kuntalaisille tarjottavana uutena lisähyötynä uudessa lipputuotteessa on sen soveltuvuus myös lyhyille alle 9 km ja alle 20 km matkoille. Linja-autoliikenteen pääliikennöitsijä reittiliikenteessä on Länsilinjat Oy, joka on luvannut ottaa kaikki pysäkit käyttöön Kyröskosken ja kirkonkylän välisellä osuudella. Lipputuote merkitsee siten Hämeenkyrön sisäisen liikenteen palvelutason paranemista. Lipputuotetta voivat hyödyntää kaikki liikenteenharjoittajat, joilla on Matkahuollon kortin lukulaite autossa. Hämeenkyrön kunta pitää tärkeänä, että Ely-keskuksen määrittelemä joukkoliikenteen palvelutaso vuosille 2017-2019 toteutuu yhtä korkeana myös uudessa tilanteessa (vuoroväli arkiruuhkassa alle 30 minuuttia).
Palvelusetelin ja asiakashinnan arvot:
km |
kokonaishinta |
palveluseteli |
asiakashinta |
9 |
90 |
40 |
50 |
20 |
120 |
45 |
75 |
30 |
150 |
60 |
90 |
45 |
210 |
80 |
130 |
60 |
240 |
100 |
140 |
80 |
270 |
110 |
160 |
100 |
300 |
120 |
180 |
Kuten jo edeltävässä valmistelussa on todettu, palvelusetelillä tuetun kuntakohtaisen lipputuotteen lainsäädännöllinen asema on vielä epäselvä eikä valtio toistaiseksi osallistu mallin kustannuksiin. Asian käsittely liikenne- ja viestintäministeriössä siirtyy seuraavalle hallitukselle. Myös Ely-keskus ei toimivaltaisena viranomaisena ota kantaa palvelusetelimalliin. Toteutetut kuntakohtaiset lipputuotteet ovat siten pilottiluonteisia. Hämeenkyrön kunnan edunvalvonnassa tullaan nostamaan esiin palvelusetelin lainsäädännöllisen aseman ja valtion rahoituksen turvaaminen, koska sillä alennetaan asiakkaan lipun hintaa eikä tuki ole liikennöitsijäkohtainen.
Valmistelussa on tullut esiin, että Länsilinjat Oy voisi ajaa tämän liikenteen myös erittäin vähäpäästöisellä polttoaineella (Nesteen uusiutuvalla MY diesel), joka voisi lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta asiakkaiden valintaperusteena. Toistaiseksi polttoaineiden hinnanero estää kannattavan käyttöönoton. Päästövähennys olisi vaikutukseltaan merkittävä, sillä liikenteenharjoittajan liikennesuorite on kolmostiellä noin miljoona kilometriä. Vähäpäästöinen liikenne saataisiin aikaan nopeasti ilman kalliita kalusto- tai raideinvestointeja. Tältä osin valmistelua vielä jatketaan.
Esityslistan liitteenä on palvelusopimus.