Kunnanhallitus, kokous 22.9.2025

§ 181 Lausunto; Hämeenlinnan hallinto-oikeus Di 1787/03.04.04.04.10/2025

HMKDno-2025-317

Valmistelija

  • Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hämeenlinnan hallinto-oikeus pyytää kunnanhallitusta antamaan lausunnon Kirsi Parhankankaan tekemään valitukseen valtuuston päätöksestä 9.6.2025, jossa valtuusto toteutti valtuustokauden 2025-2029 luottamushenkilövalinnat.

Määräaika lausunnolle on 6.10.2025.

Parhankangas on tehnyt valituksen valtuustoon valitun Tanja Lahden vaalikelpoisuudesta. Hänen mukaansa Lahti tosiasiallisesti asuu toisessa kunnassa. Parhankangas vaatii valtuustoa kumoamaan päätöksen Tanja Lahden osalta ja toteamaan hänet luottamustoimikelvottomaksi Hämeenkyrön kunnassa. 

Keskusvaalilautakunta tutki ehdokkaiden kotikunnan arvioidessaan heidän vaalikelpoisuuttaan kuntavaaleihin.

Kotikuntalaki

Kotikuntalain 2 §:n 2 momentin mukaisesti, jos henkilöllä on käytössään useampia asuntoja tai jos hänellä ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiintein yhteys.

Henkilöllä voi olla ainoastaan yksi kotikunta. Kotikuntalain keskeinen tavoite on, että henkilön kotikunta määräytyy mahdollisimman tarkoin tosiasiallista asumista vastaavasti.

Mikäli henkilöllä on käytössään useampia asuntoja, tai jos hänellä ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän

  • perhesuhteidensa ja
  • toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan sekä
  • johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiintein yhteys.


Kunta sekä Digi- ja väestötietovirasto DVV ottavat huomioon henkilön oman näkemyksen kotikunnastaan. Näkemys ei kuitenkaan yksin ratkaise kotikunnan määräytymistä.

Kotikuntamuutoksista on ilmoitettava Digi- ja väestötietovirastolle. Viraston tekemä kotikuntaratkaisu ei oikeudellisesti sido muita viranomaisia, vaikka viraston kantaa noudatetaankin, jollei ole erityisiä perusteita poiketa tästä. Esimerkiksi kun valtuuston on ratkaistava vaalikelpoisuuden mahdollinen menetys kunnasta poismuuton takia, valtuusto soveltaa kotikuntalakia itsenäisesti, jolloin se voi päätyä muuhunkin ratkaisuun kuin Digi- ja väestötietovirasto.

Hallitus on saanut Lahden suullisen selityksen kotikunnastaan kokouksen 25.8.2025 yhteydessä. 

Hämeenlinnan hallinto-oikeuden lausuntopyyntö on pykälän liitteenä. Parhankankaan valituskirjelmä on pykälän oheismateriaalina, koska se sisältää henkilötietoja, minkä johdosta sitä ei julkaista kunnan nettisivuilla.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Johanna Rannanjärvi, kunnanjohtaja, johanna.rannanjarvi@hameenkyro.fi

Hallitus päättää lausunnosta.

Tiedoksi

Hämeenlinnan hallinto-oikeus