Elinympäristölautakunnan lupajaosto, kokous 7.5.2025

§ 40 Kirjallinen vireillepano_Asukkaiden vaatimus ympäristöluvan peruuttamiseksi 27.1.2025

HMKDno-2022-224

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janika Kanto, ympäristötarkastaja, janika.kanto@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hämeenkyrön ympäristönsuojeluviranomaiselle on 29.8.2024 tullut vireille vaatimus Äkönmaan ampumaradan luvan peruuttamisesta tai rauettamisesta. Vireillepanijat ovat pyytäneet, että Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunnan lupajaosto peruuttaa tai määrää raukeamaan Hämeenkyrön Koillinen metsästysyhdistys ry:lle 16.3.2016 myönnetyn Äkönmaan ampumaradan ympäristöluvan. 

Vaatimuksessa on esitetty seuraavat perustelut:

  1. Metsästysyhdistys ei ole antanut lupaa hakiessaan tietoja voimassa olevasta ampumarataluvasta 
  2. Metsästysyhdistys ei ole laatinut kaikkia ampumapaikkoja koskevaa suojaus- ja kunnostussuunnitelmaa, haulikkoratojen käytön päättyminen
  3. Skeet-radalla ei ole ollut ampumaratalupaa
  4. Pintavesien valumisen estämisen laiminlyönti rata-alueen läpi
  5. Luotien poistamisen laiminlyönti luotiratojen penkoista

Vaatimus on pantu vireille ympäristönsuojelulain 88 §:n ja 93 §:n perusteella. 

Asiassa on kuultu luvanhaltijaa hallintolain 34 §:n mukaisesti pyytämällä vaatimuksesta vastine, joka on toimitettu 15.1.2025. 

Äkönmaan ampumaradan ympäristöluvan ehtojen noudattamisesta on elinympäristölautakunnan lupajaostolla vireillä asia valvontaviranomaisen omana vireillepanona. Asiaa käsitellään tässä kokouksessa erillisessä pykälässä. 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunnan lupajaosto jättää tutkimatta vaatimuksen ympäristöluvan peruuttamisesta ja hylkää vaatimuksen luvan rauettamisesta. 

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 93 §:n 1 momentin perusteella lupaviranomainen voi peruuttaa ympäristöluvan valvontaviranomaisen aloitteesta. Luvan peruuttamista ei voi laittaa vireille haitankärsijä. 

Ympäristönsuojelulain 88 §:n mukaan lupaviranomainen voi päättää, että lupa raukeaa, jos toiminta on ollut keskeytyneenä yhtäjaksoisesti vähintään viisi vuotta tai toiminnanharjoittaja ilmoittaa, ettei toimintaa aloiteta tai että toiminta on lopetettu, toimintaa tai sen aloittamisen kannalta olennaisia toimia ei ole aloitettu viiden vuoden kuluessa luvan lainvoimaiseksi tulosta tai lupapäätöksessä määrätyn tätä pidemmän ajan kuluessa tai hakemusta luvan tarkistamiseksi ei ole tehty 80 §:n 3 momentin mukaisesti. Koska ampumarata ei ole direktiivilaitos, ei direktiivilaitoksia koskevaa 80 §:ää sovelleta tässä asiassa. Koska toiminta on aloitettu, sitä ei ole lopetettu, eikä koko toiminta ole ollut keskeytyneenä, ei luvan rauettamiselle ole perusteita. 

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki 88 §, 93 §

Hallintolaki 34 § 

Keskustelun kuluessa Pauliina Mansikkamäki teki esityksen asian palauttamiseksi uudelleen käsittelyyn. Kukaan ei kannattanut esitystä.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja totesi, että on tehty yksi esitys, jota kukaan ei kannattanut ja se raukesi.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Janika Kanto, ympäristötarkastaja, janika.kanto@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hämeenkyrön ympäristönsuojeluviranomaiselle on tullut 7.10.2024 vireille ympäristönsuojelulain 181 §:n mukainen vaatimus ympäristöluvanvaraisen toiminnan keskeyttämisestä Äkönmaan ampumaradalla. Vaatimus on tullut vireille asianosaisten aloitteesta ympäristönsuojelulain 186 §:n nojalla. 

Toiminnan keskeyttämistä on vaatimuksessa perusteltu sillä, että Elinympäristölautakunnan lupajaoston päätöksen 23.5.2023 § 39 mukaisessa määräajassa eli 30.9.2024 mennessä ei ole toteutettu tarkastusta kaikkien ympäristöluvan ehtojen osalta. Vaatimuksen mukaan toiminta tulee määrätä välittömästi keskeytetyksi, kunnes täydellinen tarkastus on suoritettu ja lupajaosto on varmistunut kaikkien ympäristöluvan ehtojen täyttymisestä.

Asiassa on kuultu luvanhaltijaa hallintolain 34 §:n mukaisesti. Luvanhaltija on toimittanut asiassa 15.1.2025 vastineen, jossa on todettu, että väite siitä, että ampumarataa ei olisi kokonaisuudessaan tarkastettu lupajaoston päätöksen 23.5.2023 mukaisesti, on virheellinen. Vastineessa on kerrottu, että lupajaoston 30.9.2024 suorittamassa tarkastuksessa on todettu, että tarkastus liittyy hulevesien hallintaan liittyviin toimenpiteisiin. Vastineessa on lisäksi todettu, että ympäristötarkastaja on tehnyt 23.5.2023 päätöksen mukaiset tarkastukset 6.11.2023 ja 10.9.2024 ja laatinut 10.9.2024 pitämästään tarkastuksesta 12.9.2024 päivätyn tarkastuskertomuksen, jossa todetaan mm. seuraavasti: "tarkastuksen päätteeksi käytiin ympäristölupamääräykset läpi, eikä ympäristötarkastaja näe tarvetta lisätoimenpiteille, kunhan suunnitelma meluseurannasta sekä arvio haulikkoratojen käyttöönoton aikataulusta on toimitettu". Lopuksi vastineessa on kerrottu, että haulikkoratojen aikataulu ja suunnitelma meluseurannasta on toimitettu ympäristöviranomaiselle 14.9.2024. 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunnan lupajaosto hylkää vaatimuksen. 

 

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 181 §:n perusteella valvontaviranomaisen on keskeytettävä ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttava toiminta siltä osin kuin se on välttämätöntä terveyden tai ympäristön suojelemiseksi, jos siitä aiheutuu välitöntä vaaraa ihmisten terveydelle tai siitä uhkaa aiheutua välittömiä ja huomattavia haittavaikutuksia ympäristölle, ja jos toiminnanharjoittaja ei itse ole ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin. Vaatimuksen perusteluissa ei ole tuotu esiin sellaisia seikkoja, joiden perusteella toiminta tulisi 181 §:n nojalla keskeyttää. Vuonna 2024 tehtyjen tarkastusten perusteella Hämeenkyrön ympäristönsuojeluviranomainen ei ole myöskään havainnut toiminnasta aiheutuvan sellaista välitöntä vaaraa terveydelle tai uhannut aiheutua sellaisia välittömiä ja huomattavia haittavaikutuksia ympäristölle, joiden perusteella toiminta tulisi 181 §:n nojalla keskeyttää. 

 

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki 181 §, 186 §

Hallintolaki 34 §

Keskustelun kuluessa Pauliina Mansikkamäki teki esityksen asian palauttamiseksi uudelleen käsittelyyn. Kukaan ei kannattanut esitystä.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja totesi, että on tehty yksi esitys, jota kukaan ei kannattanut ja se raukesi.

Päätös

Hyväksyttiin.

 

Valmistelija

  • Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hämeenkyrön kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle on 27.1.2025 tullut sähköpostitse vireille vaatimus Äkönmaan ampumaradan ympäristöluvan peruuttamisesta. Vaatimuksessa vaaditaan lisäksi, että Hämeenkyrön ympäristölupaviranomaisena lupajaosto toteaa Äkönmaan ampumaradasta haitan kärsivät asianosaisiksi, kuten laissa määrätään sekä vaaditaan Hämeenkyrön kunnalta selvityksen siitä, miksi Äkönmaalle ei haluta asukkaita, veronmaksajia ja yritystoimintaa.

Vaatimuksessa on esitetty seuraavat perustelut vaatimukselle ympäristöluvan peruuttamisesta:

  1. Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistyksellä ei ole voimassa olevaa ampumaratalupa, joka vastaa ympäristölupaa 16.3.2016.
     
  2. Voimassa oleva ampumaratalupa (myönnetty 24.10.2024) poikkeaa oleellisesti vuodan 2016 ympäristöluvan mukaisesta ampumarataluvasta.
     
  3. Ympäristövaikutukset muuttuvat oleellisesti. Melun määrä kasvaa yli 30kertaiseksi. Haulikkoradat suunnattu suoraan rauhoitettuihin lähteisiin ja suojeltavaan lehtoon. 500 metrin säteellä sijaitsee 13 asuinkiinteistöä, joista lähin on 260 metrin päässä.
     
  4. Laukaisumäärä kasvaa merkittävästi, yli 30 kertaiseksi 3. Uusi ampumapaikka otetaan käyttöön, kolme uutta ampumapaikkaa tulee käyttöön.
     
  5. Ampumasuunnat muuttuvat, haulikkoradat käännetty, jonka tieltä täytyy edelleen kaataa metsikköä.
     
  6. Rataan tehdään teknisiä muutoksia: ampumasuunnan muutokset, melu- ja haulienkeräyspenkat, heitintornit ym. Kaikkeen rakentamiseen tarvitaan siviiliradoilla rakennuslupa ympäristöluvan ohella.
     
  7. TUKES on ohjannut Hämeenkyrön kunnan ympäristötarkastajaa 7.1.2025 EUn REACH-aseistuksesta, jonka tarkoituksena on varmistaa ihmisten terveyden ja ympäristön suojelu kemikaalien riskeiltä. Asetus rajoittaa ammunnassa lyijyhaulien käyttöä ja se koskee kosteikkoja ja kosteikkoalueita sekä ampumaratoja.

 

Vaatimus on pantu vireille ympäristönsuojelulain 93 §:n perusteella.

Asiassa on kuultu luvanhaltijaa hallintolain 34 §:n mukaisesti pyytämällä vaatimuksesta vastine 12.3.2025. Vastine liitteineen on toimitettu 11.4.2025.

Äkönmaan ampumaradan ympäristöluvan ehtojen noudattamisesta on annettu luvanhaltijalle kehotus lupajaoston kokouksessa 5.2.2025 § 5. Vireillepanijoiden aiemmat vaatimukset ympäristöluvan peruuttamisesta ja raukeamisesta sekä vaatimus toiminnan keskeyttämisestä on käsitelty lupajaoston kokouksessa 5.2.2025 § 3 ja § 4. Lupajaoston kokouksen 5.2.2025 § 3 ja § 4 ei ole valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen, pykälät ovat lainvoimaisia.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunnan lupajaosto jättää tutkimatta vaatimuksen ympäristöluvan peruuttamisesta.

Elinympäristölautakunnan lupajaosto toteaa, että vireillepanijoiden asianosaisuus tulee käsitellä erikseen jokaista Äkönmaan ampumarataa koskevan asian kohdalla.

Elinympäristölautakunnan lupajaosto jättää käsittelemättä vaatimuksen selvityksestä siitä, miksi Äkönmaalle ei haluta asukkaita, veronmaksajia ja yritystoimintaa.

 

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 93 §:n 1 momentin perusteella lupaviranomainen voi peruuttaa ympäristöluvan valvontaviranomaisen aloitteesta. Luvan peruuttamista ei voi laittaa vireille haitankärsijä.

Hallintolain 11 §:n mukaan hallintoasiassa asianosainen on se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee. Asianosaisaseman perusteita arvioitaessa kiinnitetään huomiota siihen, millainen yhteys tällaisella henkilöllä on käsiteltävänä olevaan asiaan. Ratkaisevaa on, voidaanko asiassa tehtävän ratkaisun katsoa koskevan siinä määrin henkilön oikeutta, etua tai velvollisuutta, että se riittää tuottamaan tälle asianosaisaseman. Asianosaisaseman määräytyminen edellyttää tapauskohtaista harkintaa. Tämän vuoksi elinympäristölautakunnan lupajaosto ei voi tehdä yleistä linjausta vireillepanijoiden asianosaisasemasta.

Elinympäristölautakunnan lupajaoston tehtävänä on Hämeenkyrön kunnan hallintosäännön (valtuusto 16.12.2024 § 66) 109 §:n mukaan vastata kunnan velvoitteeksi lainsäädännöllä osoitetuista rakennusvalvontaviranomaisen, ympäristönsuojeluviranomaisen sekä maa-aineslupa- ja valvontaviranomaisen tehtävistä sekä toimia leirintäalueviranomaisena. Hallintolain 113 §:n mukaan lupajaosto ratkaisee seuraavat asiat:

  1. Päättää ratkaisuvaltaansa kuuluvat liitteessä mainitut erityislainsäädännön asiat ja luvat.
     
  2. Hyväksyy ratkaisuvaltaansa kuuluvien lupien vakuudet
     
  3. antaa ratkaisuvaltaansa liittyvät lausunnot
     

Elinympäristölautakunnan lupajaoston toimivaltaan ei kuulu antaa kunnan selvitystä siitä, miksi Äkönmaalle ei haluta asukkaita, veronmaksajia ja yritystoimintaa.

 

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki 93 §

Hallintolaki 11 §, 34 §

Hämeenkyrön kunnan hallintosääntö 109 §, 113 §

Tiedoksi

Vireillepanijat, Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry.