Kunnanvaltuusto, kokous 29.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 Pääomasijoitus SVOP-rahasto Hämeenkyrön Jäähalli Oy:lle

HMKDno-2024-100

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi

Kuvaus

Kuvaus yhtiöstä

Hämeenkyrön Jäähalli on kunnan kokonaan omistama yhtiö, joka ylläpitää jäähallia Kyröskoskella. Alunperin yhtiössä oli kaksi osakasta, mutta kunta osti kaikki osakkeet vuoden 2020 lopussa. Osakepääoma on 105 117 euroa ja kunta omistaa kaikki osakkeet.

Yhtiö tilan tervehdyttämistoimia

Yhtiö on ollut vuosia huonossa taloudellisessa tilanteessa. Kunta on tukenut yhtiötä antamalla pitkäaikaisen lainan ja lyhytaikaisia lainoja tilapäisten maksuvalmiusvaikeuksien hoitoon. Tänä vuonna kunta antoi yhtiölle ylimääräisen 100 000 euron avustuksen, jolla se sai maksettua pois rästissä olleet lainan lyhennykset ja lyhytaikaisen lainan kunnalle.  

Kunta ostaa jäähalliyhtilöltä vuosittain jääaikaa 80 000 eurolla. Tämä on osittain avustus yhtiölle. Tämä käytäntö on ollut yhtiön alusta alkaen. Avustus maksetaan hyvinvointijaoston talousarviosta.

Yhtiön lainat

Kunnan laina on myönnetty valtuuston 3.6.2020 päätöksellä. Alkuperäinen pääoma oli 140 500 euroa. Laina yhdistettiin aikaisemmin myönnetyistä lainoista. Lainaa on 31.12.2023 jäljellä 119 425 euroa. 

Pankin lainan alkuperäinen pääoma oli 640 000 euroa ja lainaa on 31.12.2023 jäljellä 419 418,34 euroa. Lainaan liittyi koronvaihtosopimus, joka lakkasi vuonna 2021. Kunta on taannut lainan.

Yhtiöllä on lisäksi toisesta rahalaitoksesta 31.12.2023 jäljellä olevaa lainaa 3 927 euroa, joka lyhennysohjelman mukaisesti maksetaan pois 2024. Tämän lainan vakuutena on kiinteistökiinnitys.

Yhtiön tilikauden tulokset muutamalta vuodelta

  • 2019 voitto   10 129,02 euroa
  • 2020 tappio -33 857,96 euroa
  • 2021 tappio -12 007,01 euroa
  • 2022 tappio -30 471,88 euroa
  • 2023 tappio -20 881,76 euroa


Yhtiön liikevaihto 2023 oli 150 600 euroa.   

Yhtiön esitys

Yhtiö on esittänyt investointisuunnitelman

vuonna 2024  

  • investointimenot 389 000 euroa
  • avustustuloarvio 181 000 euroa
  • isoimmat kohteet ilmastointilaitteet, rakenteisiin tarvittavat työt, turvakaukalo, kentän hionta ja maalaus
     

vuonna  2025

  • investointimenot 287 000 euroa
  • avustustuloarvio 86 000 euroa
  • isoin kohde: kattoremontti
     

vuonna 2026

  • investointimenot 68 500 euroa
  • avustustuloarvio 21 000 euroa
  • isoin kohde: julkisivun puuverhous ja ulko-ovi.
     

Tarkka investointisuunnitelma on liitteenä.

Yhtiö hakee hankkeisiin avustusta Aluehallintovirastolta, ELY-keskuksesta ja Joutsenten Reitin Leader -rahoituksesta.  

Yhtiö pyytää kunnalta rahoitusta hankkeisiin siltä osin, kun se ei saa rahoitusta avustusten kautta. Rahoitustarve vuodelle 2024 on 300 000 euroa ja sen jälkeen maksimissaan 400 000 euroa. Mahdolliset avustukset pienentävät myöhempää sijoitusta.

Yhtiöltä perusteluja investointien tarpeellisuudelle

  • Jääkiekkoliitto vaatii turvalaidat, jos pelataan 2-3 divisioonatasolla
  • jäähallirakennuksesta on tehty kuntokartoitus, jonka perusteella investointisuunnitelma on tehty, kartoituksen mukaan korjausinvestoinnit on pakko tehdä lähivuosina
  • mikäli investointeja ei tehdä, hallin tulevaisuus vaarantuu ja halli joutuu jonkin ajan päästä käyttökieltoon
     

Oheismateriaalina on vuoden 2023 syksyllä tehty kuntokartoitus.

Yhtiö on esittänyt talousarvion kolmelle vuodelle ja sen mukaisesti yhtiön käyttötalous pysyy kunnossa tulevat vuodet ja yhtiö pystyy maksamaa lainojen lyhennykset. Kunta on tukenut yhtiötä vuosittain jäähalliajan ostamisella, joka on osittain avustusta. Avustuksen suuruus päätetään vuosittain kunnan talousarviossa. Avustuksen määrää suurentamalla voidaan myös tukea yhtiötä.

Talousuunnitelma kolmelle vuodelle on liitteenä.   

Kunnan ja yhtiön neuvottelu rahoituksen ratkaisusta  

Kunta ja yhtiö ovat neuvotelleet rahoitusratkaisusta. Kunta on todennut, että yhtiö ei pysty tulorahoituksellaan rahoittamaan investointeja. Kunta on todennut myös, että se ei pysty takaamaan yhtiön lainoja, koska yhtiön talous ei ole kunnossa.  

Kunnan tarkoituksena on rahoittaa yhtiön investointeja kunnan pääomituksella eli sijoituksella Hämeenkyrön Jäähalli Oy:n sijoitetun vapaa pääoman rahastoon (SVOP).

SVOP selostus

SVOP rahasto on vapaata omaa pääomaa. Se on koroton ja vastikkeeton.

SVOP sijoituksesta tehdään sopimus kunnan ja yhtiön välillä. Asiasta päättävät yhtiön hallitus ja kunta. Sijoitus voidaan palauttaa vain, jos osingonjaon edellytykset täyttyvät.

Kunnalla ei ole ennestään tällaisia sijoituksia.

Kielletyn valtiontuen säännökset

Kuntien yrityksille myöntämä tuki kuuluu EU:n valtiontukisääntelyn piiriin.

EU:n valtiontukisäännöt koskevat toimenpiteitä, joilla julkinen sektori myöntää yrityksille vastikkeetonta, valikoivaa taloudellista etua. Valtiontuki voi olla muodoltaan monenlaista: valtiontukea voi olla esimerkiksi avustus, markkinahintaa edullisempi laina, takaus, ei-markkinaehtoinen pääomasijoitus tai pääomitus, verohelpotus tai markkinahintaa alhaisempi kiinteistön tai maa-alueen vuokra tai myyntihinta.

Valtiontuet (koskee siis kuntaa myös) ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä. Jos tukea myönnettäisiin, on sille oltava hyväksyttävä peruste. Lisäksi tuki on myönnettävä yksityiskohtaisen menettelysäännösten mukaisesti. Perusteluna valtiontukien kiellolle on se, että julkinen tuki vääristää kilpailua.

Valtiontuki voidaan poissulkea tässä tapauksessa, koska Hämeenkyrön Jäähalli Oy:n toiminta on paikallista ja ei ylitä kauppavaikutuskriteeriä. Yhtiö ei toimi kilpailuilla markkinoilla eikä valtiontukisääntely tule tämän pääomasijoituksen osalta sovellettavaksi.

Perustelut:

  • Euroopan komissio on vuonna 2015 antanut ratkaisukäytäntöä (SA.37432, SA.37904, SA.33149, SA.38035,SA.39403, SA.37963), joissa on todettu, että erityisolosuhteiden vuoksi tietyillä toiminnoilla on puhtaasti paikallinen vaikutus (tuki ei johda kysynnän ja investointien houkuttelemiseen po. alueelle, tuensaajan tuottamat palvelut ja tavarat ovat paikallisia tai niillä on maantieteellisesti rajattu vaikutusalue, markkinoihin ja naapurijäsenvaltioiden kuluttajiin kohdistuva vaikutus on vähäinen). Käytännössä tällaisia esimerkkejä ovat erilaisten paikallisten kohteiden tukeminen, kuten paikalliset uimahallit ja muut paikalliset vapaa-aikaan liittyvät tilat, paikalliset museot ja muu kulttuuri-infrastruktuuri, jotka eivät houkuttele matkailijoita ulkomailta, tiedotus- ja kulttuurituotteet, joilla kielellisesti ja maantieteellisesti syistä rajoitettu yleisö, paikalliset kokouskeskukset, jonka osalta sijainti ja tuen mahdollinen vaikutus hintoihin ei todennäköisesti ohjaa käyttäjiä muiden jäsenvaltioiden keskuksista. 
     
  • Edelleen kansallisen sääntelyyn viitaten Hämeenkyrön Jäähalli Oy:n tarkoituksena on kunnan liikuntalain 5 §:n mukaisten tehtävien hoitaminen eikä yhtiö toimi kilpailluilla markkinoilla. Liikuntalain (HE 190/2014 vp) mukaan kunnan tehtävänä on luoda yleisiä edellytyksiä liikunnalle paikallistasolla. Kunnan tulee muun muassa järjestää liikuntapalveluja sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävää liikuntaa eri kohderyhmille, tukea kansalaistoimintaa sekä rakentaa ja ylläpitää liikuntapaikkoja. Kunta voi hoitaa lain säätämiä tehtäviä itse, mutta se voi myös sopia tehtävän hoitamisesta konserniin kuulumattoman seuran tai yrityksen kanssa. Hoitaessaan liikuntalain 1 momentissa tarkoitettuja tehtäviä kunta ei toimi kilpailutilanteessa markkinoilla, ellei kyseisiä tehtäviä toteuteta liiketoiminnallisin tavoittein ja perustein. Hämeenkyrön Jäähalli Oy:n tehtäviä ei toteuteta liiketoiminnallisin perustein.
     

Kunnalla on näyttötaakka siitä, että järjestelyyn ei sisälly kiellettyä tukea tai etteivät kyseiset säännöt tule sovellettavaksi tässä. Näyttötaakan täyttäminen edellyttää, että asian valmisteluun on riittävästi panostettu.   

Liikuntalain säätely ja liikunnan merkitys kunnan hyvinvoinnin edistämisen tehtävässä 

Liikuntalain 5 §:n mukaan kunta vastaa liikunnan yleisten edellytysten luomisesta paikallistasolla.

Jäähallitoiminnalla tuetaan perinteistä luisteluharrastusta, joka on vaarassa ilmastonmuutoksen tuomien hankalien sääolosuhteiden vuoksi. Talvisään lisääntyneet ääriolosuhteet, vesisateesta kovaan pakkaseen, tekevät ulkojäiden kunnossapidosta haastavaa. Jäähallin tasainen jää on turvallisuustekijä.

Luistelu on paitsi perinteinen talvilaji, myös erittäin hyödyllinen liikuntamuoto kaiken ikäisille. Se kehittää tasapainoa ja motoriikkaa. Erityisesti ikäihmisten kohdalla kaatumisten ehkäiseminen on keskeinen tekijä hyvinvoinnin ja terveydenhuollon kannalta. Vapaa luistelu- ja mailaharrastus mahdollistaa myös tavoitteellisen sarjatason urheiluharrastuksen.

Kunnan rahoitusratkaisu

Rahoitusratkaisu yhtiön investointien rahoitukseen on  SVOP-rahoitus kahdessa erässä niin, että vuonna 2024 maksetaan kunnan talousarviossa hyväksytty 300 000 euron pääomasijoitus. Seuraavina vuosina maksetaan maksimissaan 400 000 euroa ja hallitus päättää tarkan summan sijoituksen maksun toimeenpanopäätöksessään. Valtuusto päättää talousarvion hyväksymisen yhteydessä talousarviovuoden sijoituksen euromäärän.

Valtuusto oikeuttaa hallituksen päättämään tulevien vuosien SVOP-sijoituksen yksityiskohdat talousarvion hyväksymisen jälkeen.

Ehdoksi SVOP -sijoituksen jälkimmäiselle osalle asetetaan yhtiölle vaatimus tuottaa raportti jo tehdyistä investoinneista ja tehdä tarkennettu suunnitelma tuleville investoinneille. Yhtiön on myös esitettävä taloussuunnitelma tuleville vuosille. Hallitus valvoo, että nämä ehdot täyttyvät ennen tulevien vuosien sijoituksista päättämistä.

Riskirarviot

Riskiksi on todettu se, että yhtiö ei pysty koskaan maksamaan sijoitusta takaisin. Jos kunta ei rahoita yhtiön investointeja, niin riskiksi on todettu yhtiön ajautuminen selvitystilaan muutaman vuoden kuluessa. Riskinä on myös liikuntapalveluille aiheutuva ongelma, kun toinen kuntosali poistuisi käytöstä ja jääurheilun harrastaminen kunnassa loppuisi.

Oheismateriaalina riskiarviot SVOP-sijoituksesta, yhtiön tulevaisuudesta ja liikuntapalveluille tulevat riskit. 

Vaikutusten ennakkoarviointi (Eva)   

Jäähallin säilymisestä kunnassa on tehty kaksi Evaa. Nuorisovaltuusto on tehnyt omansa kahdesta vaihtoehdosta ja viranhaltijaryhmä omansa kolmesta vaihtoehdosta. Evat ovat liitteenä.

Strategian mukaisuus

Hanke toteuttaa kuntastrategian arvoja ratkaisemalla ihmisten liikkumisen tarpeita ja antamalla tilaa elämiselle.

Kuntastrategian tavoitteista jäähallin toiminnan jatkumisen varmistaminen auttaa aktiivisen hyvinvoinnin yhteistyötä ja edistämällä monipuolista liikuntatoimintaa.

Yksi kunnan arvoista on vastuullisuus ja päämääristä kestävyysvastuun tiedostava kunta. Tavoitteena strategiassa on ilmastotavoitteiden vaiheittainen toteutus.

Jäähalliin tehtävät investoinnit auttavat ilmastotavoitteiden saavuttamisessa lisääntyvän energiatehokkuuden kautta.   

Sijoitustoiminnan periaatteet

Valtuuston hyväksymän sijoitustoiminnan periaatteet ovat 

  • kohtuullinen tuottovaatimus
  • oleellinen hajauttaminen
  • alhainen riskitaso
  • eettisyys
  • avoimuus ja julkinen kontrolli
  • konserninäkökulma, jolloin sijoituksella on merkitystä kunnan toiminnalle tai siihen läheisesti liittyvälle tehtävälle kuten vuokra-asuntotuotannon edistäminen tai palvelutuotannon turvaaminen Hämeenkyrössä konserniin kuuluvan toimesta.
     

Sijoitusperiaatteiden konserninäkökulmassa ei mainita suoraan jäähallia. Tässä sijoituksessa on kuitenkin konserninäkökulma, koska sijoituksella varmistetaan liikunnan monipuolisten mahdollisuuksien ylläpito.

Kunta turvaa tällä sijoituksella yhtiöön aikaisemmin tehdyt pääomasijoitukset (osakeomistuksen arvon säilymisen), kun jäähalli säilyy käyttökuntoisena harrastuspaikkana.

Kunta turvaa tällä sijoituksella jäähallin kunnossa pysymisen ja yhtiön maksukyvyn rahalaitoslainojen hoitoon. Kunta on taannut yhtiön lainat ja kun yhtiö pystyy itse maksamaan lyhennykset, niin takaukset eivät lankea kunnan maksettavaksi.

Määräraha

Kunnan talousarviossa 2024 on varattu 300 000 euroa kunnan omistamien yhtiöiden pääomittamiseen. Määrärahan lisätiedoissa on maininta, että pääomasijoitus jäähalliyhtiöön ja tarkka päätös tehdään vuoden alussa.  

Taloussuunnitelmassa on vuodelle 2025 suunniteltu 200 000 euron ja vuodelle 100 000 euron määrärahaa. Näistä on nyt jo tiedossa, että määrärahat ovat liian pienet vuosille 2025-2026.   

Tulevien vuosien pääomasijoitusten määräraha ratkaistaan talousarvion hyväksymisen yhteydessä.    

Toimivalta

Valtuustolle kuuluu varallisuuden hoidon sekä rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista päättäminen. 

Tulevaisuus

Pääomasijoituksen täytyy riittää yhtiön investointien rahoitukseen ainakin seuraavan viiden vuoden ajan. Käyttötalous tulee kuntoon yhtiön esittämän laskelman mukaisesti. 

Yhtiön kunnalta saaman avustuksen määrä ratkaistaan vuosittain talousarviossa. Hyvinvointijaosto myöntää avustuksen.

Päätöksen toimeenpano

Valtuuston päätöksen jälkeen hallitus tekee toimeenpanopäätöksen pääomittamisen ja sijoitussopimuksen hyväksymisestä. Kun päätös on lainvoimainen, pääomasijoitus suoritetaan yhtiölle.

Tuleva pääomasijoitus tulee talousarvioon investointiosaan konsernin pääomittamisen määrärahana. Hallitus tekee siitä täytäntöönpanopäätöksen, mikäli päätökselle asetetut ehdot täyttyvät.

Sijoituksen myöntämiselle asetetaan ehdoksi, että sijoituksen saa käyttää vain investointien rahoittamiseen. Yhtiön on esitettävä hallitukselle raportti investointien toteutumisesta sekä tarkennettu suunnitelma tulevista investoinneista. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Johanna Rannanjärvi, kunnanjohtaja, johanna.rannanjarvi@hameenkyro.fi

Hallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy Hämeenkyrö Jäähalli Oy:lle tehtävän sijoituksen yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon enintään 700 000 euroa seuraavin tarkennuksin

  1. vuoden 2024 sijoitus on 300 000 euroa
  2. vuoden 2025 ja/tai 2026 sijoitus on enintään kunkin vuoden talousarviossa päätettävän euromäärän suuruinen summa
  3. valtuusto oikeuttaa hallituksen päättämään talousarvion rajoissa tarkan sijoitusmäärän vuonna 2025 tai 2026
  4. SVOP-sijoitus on käytettävä investointien rahoitukseen
  5. yhtiön on esitettävä hallitukselle raportti investointiohjelman toteutumisesta ja talouden tervehtymisestä.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Janne Kantti poistui esteelliseksi ilmoittautuneena tämän asian käsittely ajaksi. Esteellisyyden peruste: hän on jäähalliyhtiön hallituksen jäsen.  

 

Kuvaus

Hallitus 22.4.2024, 107 §.

Päätösehdotus

Hallitus esittää valtuustolle,​ että se hyväksyy Hämeenkyrö Jäähalli Oy:lle tehtävän sijoituksen yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon enintään 700 000 euroa seuraavin tarkennuksin

  1. vuoden 2024 sijoitus on 300 000 euroa
  2. vuoden 2025 ja/tai 2026 sijoitus on enintään kunkin vuoden talousarviossa päätettävän euromäärän suuruinen summa
  3. valtuusto oikeuttaa hallituksen päättämään talousarvion rajoissa tarkan sijoitusmäärän vuonna 2025 tai 2026
  4. SVOP-​sijoitus on käytettävä investointien rahoitukseen
  5. yhtiön on esitettävä hallitukselle raportti investointiohjelman toteutumisesta ja talouden tervehtymisestä.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Janne Kantti ilmoittautui esteelliseksi. Esteellisyyden peruste: hallintolaki, hän on jäähalliyhtiön hallituksen jäsen. Hänen sijallaan päätöksentekoon osallistui perussuomalaisten 2. varavaltuutettu Jukka Paavola.

Pasi Eloranta ilmoittautui esteelliseksi. Esteellisyyden peruste: hallintolaki, hän on jäähalliyhtiön hallituksen varajäsen. Hänen sijallaan päätöksentekoon osallistui Keskustan 1. varavaltuutettu Mervi Koponen.

Jarmo Kalliola ilmoittautui esteelliseksi, esteellisyyden peruste, hän on jäähalliyhtiön toimitusjohtaja. Hänellä ei ollut varavaltuutettua.

Sami Vesikko ilmoittautui esteelliseksi. Esteellisyyden peruste: hallintolaki, hän on jäähalliyhtiön hallituksen varajäsen. Hänellä ei ollut varavaltuutettua.

Valtuusto piti viiden minuutin tauon tämän asian jälkeen. 

Tiedoksi

talous- ja hallintojohtaja Paloranta, Jäähalliyhtiön toimitusjohtaja Kallio, laskentapäällikkö Salmela

Muutoksenhaku

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella. Valituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen, osoite ja postiosoite
Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
hameenlinna.hao@oikeus.fi
puh: 029 56 42200/vaihde
faxi: 029 56 42269

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika on 30 päivää.

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja kuntalain 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskirjassa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätöksestä valitetaan ja muutosvaatimus perusteineen sekä
  • valittajan nimi ja kotikunta, sekä osoite, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Jos valituskirjan laatijana on joku muu henkilö, on valituskirjassa ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Vali­tusasiakirja on valittajan tai valituskirjan muun laatijan allekirjoitettava.

Valituskirjaan on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä, sekä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on esitettävä valtakirjansa tai osoitettava oikeutensa edustukseen hallintolain 12 §:n mukaisesti.

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhan­nusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Tuomioistuinten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (tuomioistuinmaksulaki 1.1.2016) nojalla muutoksenhakijalta voidaan periä hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu.

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hämeenkyrön kunnan kirjaamosta kirjaamon aukioloaikana ma-pe klo 9.00 - 15.00.
Postiosoite: Hämeenkyrön kunta, Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköposti: kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelin: 03 565 23000