Kuvaus
Toiminnalle myönnetty ympäristölupa
Hämeenkyrön Koillinen Metsästysyhdistys ry:lle (myöh. toiminnanharjoittaja) on myönnetty ympäristölupa ympäristölautakunnassa 16.3.2016 § 10.
Kehotus 5.2.2025 § 5
Elinympäristölautakunnan lupajaosto antoi toiminnanharjoittajalle kehotuksen kokouksessaan 5.2.2025 § 5. Kehotus löytyy pykälän liitteistä.
Kehotuksen kohta 3 kuului seuraavasti:
Yhdistyksen tulee toimittaa ympäristönsuojeluviranomaiselle haulikkoratojen kunnostus- tai lopettamissuunnitelma aikatauluineen ja työvaiheineen 14.4.2025 mennessä.
Kehotuksen kohta 6 kuului seuraavasti:
Maahan kertyneiden kiekonkappaleiden levinneisyys tulee selvittää 29.8.2025 mennessä. Mikäli maaperää täytyy kaivaa levinneisyyden selvittämiseksi, tulee siitä ottaa näytteet pilaantuneisuuden selvittämiseksi ja tehdä tarvittaessa ympäristönsuojelulain 136 §:n mukainen ilmoitus ELY-keskukselle. Kerätty jäte ja maa-aines tulee toimittaa vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kyseistä jätettä ja jätteen toimittamisesta tulee esittää kuitit Hämeenkyrön ympäristönsuojeluviranomaiselle 30.9.2025 mennessä.
Asianosaisen kuuleminen kehotuksessa 5.2.2025
Toiminnanharjoittajalle varataan ympäristönsuojelulain 185 §:n ja hallintolain (434 /2003) 34 §:n mukaisesti tilaisuus selityksen antamiseen asiassa. Erityisesti pyydetään antamaan selitys siitä, mistä luparikkomukset ovat aiheutuneet ja mihin toimenpiteisiin on ryhdytty luvanvastaisen tilanteen korjaamiseksi. Selitys tulee toimittaa valvontaviranomaiselle 28.2.2025 mennessä. Selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
Toiminnanharjoittajan vastine 15.4.2025
Toiminnanharjoittaja antoi 15.4.2025 vastineensa 5.2.2025 päivättyyn kehotukseen ja toiminnanharjoittajan kuulemiseen ympäristöluvan ehtojen noudattamatta jättämisestä kiinteiställä 108-416-0012-0016. Vastine on kokonaisuudessaan pykälän liitteissä.
Toiminnanharjoittajan vastineessa, koskien haulikkoratoja, niiden kunnostus- tai lopettamissunnitelmaa ja kehotuksen kohtaa 3 todettiin seuraavasti:
"Yhdistys on huolehtinut, että toiminta on ympäristöluvan lupamääräyksen kohdan 10 mukaista ja toiminnanharjoittaja on pidättäytynyt toistaiseksi haulikkoratojen käytöstä. Haulikkoradan toiminta ei keskeytettynä aiheuta vaaraa tai haittaa ympäristölle eikä terveydelle. Toiminnanharjoittaja muistuttaa, että Ramboll Oy:n tekemä selvityksen (2016) mukaisesti tehtävillä toimenpiteillä ei ole ollut kiire, koska toiminnan riski on pieni. Toiminnanharjoittaja selvittää haulikkoratojen takaisin käyttöönottoa ja on siitä valvovaan viranomaiseen yhteydessä, kun suunnitelmat ovat valmiit."
"Vaatimus on ympäristölupaan ja lakiin perustumaton. Luvassa ei ole vaadittu toimenpiteille määräaikaa ja toiminnanharjoittaja on edistänyt asioita haulikkoratojen suhteen. Haulikkoratojen toiminnan ollessa keskeytettynä, ei niistä aiheudu haittaa tai vaaraa ympäristölle eikä terveydelle. Ympäristönsuojelulain mukaisesti määrättäville toimenpiteille tulee olla perusteet eikä niitä kehotuksessa ole tuotu ilmi, eikä kehotuksen mukaisille vaatimuksille ole perusteita, koska toiminnanharjoittaja toimii voimassa olevan luvan mukaisesti asiassa ja haulikkoradasta ei aiheudu seurauksia, jotka olisivat ympäristönsuojelulain vastaista. Haulikkoradat ovat teknisesti osa ampumaratakokonaisuutta. Ampumaratojen toteutusta ja käyttöönotosta päättää ratojen turvallisuutta valvova viranomainen eli poliisihallitus. Poliisi viranomaisena ei ole asettanut määräaikoja ampumaradan ratojen osa-alueille, eikä se ole myöskään ympäristöä valvovan viranomaisen asia."
Toiminnanharjoittajan vastineessa, koskien maahan kertyneitä kiekonkappaleita ja kehotuksen kohtaa 6 todettiin seuraavasti:
"Vuoden 2016 jälkeen ampumaradalla on pidättäydytty käyttämästä haulikkoratoja ja siten ei uusia hylsyjä tai kiekonkappaleita ei ole levinnyt alueelle. Toiminnanharjoittajan käsityksen mukaan ympäristöluvan lupamääräyksiä ei tulkita lain mukaan taannehtivasti, joten yhdistys on aina noudattanut lupamääräystä 14 luvan voimassaoloajan. Lisäksi näkyvillä olevat kiekonkappaleet on siivousten yhteydessä kerätty asiallisesti ja niin hyvin kuin se on mahdollista. Radan puhdistustarpeen arviointi tehdään lain ja asetusten mukaisesti, mikäli ampumaradan toiminta lopetettaisiin."
"Ympäristölupa ei ole voimassa taannehtivasti, vaan lainvoimaisena 29.3.2016 alkaen. Kiekkojäte on Ympäristöministeriön BAT (2014) mukaan hyvin niukkaliukoista ja siten kiekot eivät aiheuta haittaa ympäristölle eikä vaara terveydelle (ellei niitä syö). Alue on aidattu ja merkattu maastoon, joten kiekon laskeutumisalueelle ei asiattomilla vahingossa ole mahdollista päätyä. Ampumarata-alueelle ei ole haudattu jätteitä eikä toiminta aiheuta roskaantumista. Ampumaradan osalta kiinteistö siivotaan vuosittain asianmukaisesti ja jätehuollosta vastaa Pirkanmaan jätehuolto. Ympäristöviranomainen ei ole huomauttanut tarkastuskäynneillä rata-alueen siisteydestä ja edelleen viimeisimmissä tarkastuskertomuksissa ei ole asiaa nostettu esiin vaan päinvastoin ympäristötarkastaja on todennut toiminnan olevan voimassa olevan luvan mukaista. Tarkastuksia ei ole tehty syyskuun 2024 jälkeen, joten toiminnanharjoittajalle jää epäselväksi, miten kehotuksen väitteet on todennettu."
"Ampumaradan puhdistustarpeen arviointi tulee tehdä luvan ja ympäristönsuojelua koskevien ohjeistusten ja asetuksen mukaisesti vasta ampumaradan toiminnan lopettamisen yhteydessä, eikä siten ole ajankohtaista. Toiminnanharjoittaja pyytää yksilöimään perusteet ja säännöksen, johon kehotuksessa esitetty vaatimus perustuu."
Hallintosäännön 113 §:n mukaan elinympäristölautakunnan lupajaosto päättää ratkaisuvaltaansa kuuluvat liitteessä mainitut erityislainsäädännön asiat ja luvat.
Liitteet
Kehotus 5.2.2025
Toiminnanharjoittajan vastine 15.4.2025
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi
Elinympäristölautakunnan lupajaosto päättää rauettaa 5.2.2025 § 5 annetun kehotuksen kohdat 3 ja 6.
Päätöksen perustelut
Elinympäristölautakunnan lupajaosto katsoo, ettei saadun selvityksen perusteella tätä asiaa ole tarpeen edistää tässä vaiheessa. Haulikkoratojen osalta toiminnanharjoittaja edistää asioita ja on yhteydessä ympäristönsuojeluviranomaiseen, kun haulikkoradat saadaan käyttöön. Kiekonkappaleet eivät todennäköisesti aiheuta ympäristössä sellaista akuuttia ympäristön pilaantumisen vaaraa, että niiden levinneisyys tulisi tässä vaiheessa selvittää.