Kunnanvaltuusto, kokous 10.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 62 Tilintarkastuspalveluiden hankinta vuosille 2026-2029

HMKDno-2025-259

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Kuntalain 122 §: mukaan valtuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön. Yhteisön on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHT-tilintarkastaja. Tilintarkastaja toimii tehtävässään virkavastuulla. Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten.

BDO Audiator Oy:n kanssa on solmittu sopimus tilintarkastuspalveluista valtuustokaudelle 2019-2020. Sopimusta on jatkettu tilikausille  2021, 2022, 2023 ja 2024. Tilintarkastuspalvelut on hankittu suorahankintana BDO Audiator Oy:ltä vuoden 2025 ajan.

Kuntien tulee noudattaa hankinnoissaan lakia julkisista hankinnoista. Laki koskee kynnysarvot ylittäviä hankintoja. Palveluhankinnoissa kansallinen kynnysarvo on 60 000 euroa.

Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy järjesti Hämeenkyrön kunnan toimeksiannosta tarjouskilpailun Hämeenkyrön kunnan tarkastuspalveluista. Hankinta sisältää kuntalain (410/2015) 122 §:n mukaiset hallinnon ja talouden tarkastuspalvelut Hämeenkyrön kunnalle sekä Hämeenkyrön kunnan tytäryhteisöille tilikausiksi 2026–2029. Hankintaan sisältyy myös enintään kaksi yhden vuoden mittaista optiokautta tilikausille 2030 ja 2031.

Tästä Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; jäljempänä ”hankintalaki”) kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus HILMA-palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi) 12.8.2025. Ilmoituksen mukaisesti Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy pyysi tarjouksia noudattaen avointa menettelyä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus lähettää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä kirjallisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalista 19.8.2025 klo 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä ei saapunut lisätietokysymyksiä ja tarjoajille ei toimitettu mitään lisätietoja kilpailutusprosessin aikana.

Tarjousten jättöaika päättyi 2.9.2025 klo 12:00, johon mennessä tarjoukset pyydettiin jättämään sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjouspyynnön mukaisesti osatarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jätti kaksi (2) tarjoajaa: BDO Audiator Oy ja KPMG Oy Ab. Tarjouksia tarkastettaessa todettiin molempien tarjoajien täyttävän tarjouksissaan ilmoittamiensa tietojen perusteella kaikki tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset. Molempien tarjoajien tarjoukset olivat myös muuten tarjouspyynnön mukaisia, joten ne voitiin ottaa tarjousten vertailuun yhteismitallisina ja vertailukelpoisina tarjouksina.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyi halvimman hinnan perusteella. Vertailuhinta muodostuu seuraavasti:

 

Hämeenkyrön kunnan tarkastuspäivä (7h 30 min) x 1

+

Hämeenkyrön kunnan tytäryhteisöjen tarkastuspäivä (7h 30 min) x 1

=vertailuhinta
 

Vertailuhinnaltaan halvin tarjous valitaan voittajaksi.

Alla vertailuhinnat ja tarjoajien lopulliset sijoitukset:

  1. BDO Audiator Oy 1640,00 euroa (alv 0 %)
  2. KPMG Oy Ab 1718,00 euroa (alv 0 %)

 

Vertailun perusteella BDO Audiator Oy on tehnyt kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen.

Päätösehdotus

Lautakunta esittää valtuustolle,​ että Hämeenkyrön kunnan ja sen tytäryhtiöiden tilintarkastuspalvelujen tuottajaksi valitaan edullisemman tarjouksen tehnyt BDO Audiator Oy tilikausille 2026–2029. Sopimuksen jatkovuosista (optiovuodet) päätetään erikseen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi

Kuvaus

Tarkastuslautakunta 7.10.2025, 43 §

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta esittää valtuustolle,​​ että Hämeenkyrön kunnan ja sen tytäryhtiöiden tilintarkastuspalvelujen tuottajaksi valitaan edullisemman tarjouksen tehnyt BDO Audiator Oy tilikausille 2026–2029. Sopimuksen jatkovuosista (optiovuodet) päätetään erikseen.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Tiedoksi

hallintosuunnittelija Aino Kuusela, BDO (tarjoustiimi@bdo.fi), KPMG (kaisu.kivioja@kpmg.fi)

Muutoksenhaku

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella. Valituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen, osoite ja postiosoite
Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
hameenlinna.hao@oikeus.fi
puh: 029 56 42200/vaihde
faxi: 029 56 42269

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika on 30 päivää.

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja kuntalain 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskirjassa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätöksestä valitetaan ja muutosvaatimus perusteineen sekä
  • valittajan nimi ja kotikunta, sekä osoite, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Jos valituskirjan laatijana on joku muu henkilö, on valituskirjassa ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Vali­tusasiakirja on valittajan tai valituskirjan muun laatijan allekirjoitettava.

Valituskirjaan on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä, sekä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on esitettävä valtakirjansa tai osoitettava oikeutensa edustukseen hallintolain 12 §:n mukaisesti.

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhan­nusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Tuomioistuinten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (tuomioistuinmaksulaki 1.1.2016) nojalla muutoksenhakijalta voidaan periä hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu.

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hämeenkyrön kunnan kirjaamosta kirjaamon aukioloaikana ma-pe klo 9.00 - 15.00.
Postiosoite: Hämeenkyrön kunta, Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköposti: kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelin: 03 565 23000