Kuvaus
Vaasan hallinto-oikeus toimitti Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunnan lupajaostolle 25.8.2025 lausuntopyynnön koskien valituksia, jotka jätettiin elinympäristölautakunnan lupajaoston kokouksen 5.3.2025 § 20 koskien Honkalan ampumaradalle myönnettyä lupaa. Valittajia olivat läheisen kiinteistön Nallila omistajat, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) sekä Hämeenkyrön Seudun Reserviupseerikerho ry ja Hämeenkyrön Reservinaliupseerit ry. Lausunto pyydettiin jättämään 22.9.2025 mennessä. Lausunnon antamiseen pyydettiin lisäaikaa ja lisäaikaa myönnettiin 2.10.2025 saakka.
Honkalan ampumaradalle myönnettiin ympäristöluvan muutos 5.3.2025. Uudella ympäristöluvalla korvattiin Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunnassa 16.3.2011 § 11 annettu ja Vaasan hallinto-oikeudessa muutettu lupamääräys 1. Uusi lupamääräys numero 1 on seuraava:
1. Honkalan ampumaradalla saa harjoittaa ammuntaa päälomakauden ulkopuolella (16.8.– 14.6. välisenä aikana):
- arkisin ma-pe kello 10:00-20:00
- lauantaisin kello 12:00-18:00
Honkalan ampumaradalla saa harjoittaa ammuntaa päälomakaudella (15.6.–15.8. välisenä aikana):
- tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 10:00-20:00
- lauantaisin 12:00-18:00
Ammunta on kokonaan kielletty aatto- ja juhlapyhinä.
Ampumaradalla saa järjestää näiden aikarajojen ulkopuolella enintään neljät kilpailut vuodessa, joista kahdet voivat olla päälomakautena (15.6.–15.8.). Kilpailut saa järjestää kello 12:00-18:00 välisenä aikana. Kilpailuista ja pidemmistä ammuntapäivistä on ilmoitettava lähiasutukselle talouksiin jaettavilla tiedotteilla vähintään kahta viikkoa ennen tapahtumaa.
Päätöstä oli perusteltu seuraavasti: Radan käytön enempi rajoittaminen päälomakauden ulkopuolella on toiminnanharjoittajan kannalta kohtuutonta, kun otetaan huomioon melumittausten ja melumallinnuksen tulokset, ampumaradan koko ja toiminnan luonne sekä ampumaradalla tehdyt melutorjuntatoimenpiteet. Lisäksi ammunta talviaikaan on luonnostaan vähäisempää ja toiminnasta vapaata aikaa tulee. Koska lähin häiriintyvä kohde sijaitsee lähimmillään noin 100 metrin päässä ampumaradasta, ja sitä käytetään erityisesti kesällä, on toiminta-aikojen rajoittaminen päälomakaudella perusteltua. Kilpailujen järjestäminen myös päälomakautena tukee radan toimintaa ja kahden kilpailun salliminen ei aiheuta kohtuutonta rasitusta naapureille, kun toiminnasta tiedotetaan lähiasutukselle ajoissa.
Lisäksi elinympäristölautakunnan lupajaosto antoi uuden määräyksen sallituista laukaisumääristä, joka numeroitiin lupamääräykseksi 13:
13. Sallitut vuosittaiset laukaisumäärät ovat maksimissaan 25 000 laukausta vuodessa, joista korkeintaan 10 000 laukaisua saa ampua pistooliaseilla.
Lupamääräystä 13 perusteltiin seuraavasti: Ampumalaukausten vuosittaisen laukaisumäärän salliminen 25 000 laukaisuun ei lisää melua kohtuuttomasti eikä aiheuta yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa terveyshaittaa tai vaara ympäristölle. Laukaisumäärien maksimitason määrittäminen mahdollistaa ampumaradan toiminnan seuraamisen ja toiminnasta aiheutuvan melutason rajaamisen tietylle tasolle vuosittain.
Kiinteistön Nallila omistajien valitus:
Kiinteistön Nallila omistajat hakevat muutosta elinympäristölautakunnan lupajaoston päätökseen seuraavasti:
- Ampuma-aikoja ei laajenneta nykyisestä. Ampumaradan nykyiset sallitut käyttöajat (lupamääräys 1): ti, ke, to 10-12:00, la 12-18:00, kesäaikana ammunta sallittu ti, ke ja to 12-18:00. Kilpailuja järjestetään korkeintaan 4 vuodessa, mutta ei kesäaikaan. Ammunta on kokonaan kielletty aatto- ja juhlapyhäpäivinä.
- Laukausmäärät pysyvät samana kuin Vaasan hallinto-oikeudessa on aiemmin päätetty (Dnro 01157/11/5129) eli enintään 10 000 laukausta vuodessa.
- ampumaradalla käytetään aina äänenvaimentimia ammuttaessa.
Päätöstä perusteltiin mm. seuraavasti:
- Ampumaradan käytöstä on sen alusta asti ollut haittaa Nallilan tilan asukkaille ja muille naapureille. Muistutuksia ja valituksia on tehty Nallilan tilan asukkaiden ja muiden naapureiden toimesta ampumaradan perustamisesta lähtien. Valitus Vaasan hallinto-oikeuteen on tehty, 12.9.2003 Dnra-01948/02/3605 ja edelleen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Honkalan ampumaradan ympäristölupa sai lainvoiman 22.2.2005 Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä (Dnro-2951/1/03). Korkein hallinto-oikeus muutti päätöksessään ympäristölautakunnan lupamääräyksiä mm. seuraavasti: Ampumaradalla on 25 metrin pistoolirata ja 50 metrin pienoiskiväärirata, jolla saa ampua vain pienoispistoolilla ja pienoiskiväärillä. Toiminnan aiheuttamat melutasot ympäristössä on mitattu kaksi kertaa, vuonna 2006 ja tammikuussa 2025. Melumittaukset tulee tehdä ympäristöministeriön ohjeiden mukaisesti.
- Terveystarkastajan lausunto ei puoltanut ympäristölupaa.
- Melumittauksia ei ole suoritettu suositusten ja ohjeiden mukaisesti. Viimeinen melumittaus 10.1.2025, johon päätös nojautuu, on tehty vastoin suosituksia. Ympäristöministeriö on antanut yleiset ohjeet ympäristömelun mittaamisesta. Ohjeet annetaan meluntorjuntalain (382/87) 10 §:n nojalla. Nämä ohjeet tulivat voimaan 1.7.1995 ja ovat voimassa toistaiseksi. - - Tämä ohje on toimitettu Hämeenkyrön kunnan ympäristötarkastajalle sähköpostilla 9.1.2025. - - 7.1.2025 luvanhakija on ilmoittanut meille, että mittaus tehdään 10.1.2025. Olemme kysyneet 7.1.2025 ympäristötarkastajalta ja luvan hakijalta mittauksen yksityiskohdista; kuka mittauksen järjestää ja valvoo sekä kunnan ympäristötarkastajalta melupisteet, koska ne olivat kunnan määrittämiä. 8.1.2025 olemme ilmoittaneet kunnalle, että ampumaratamelumittaus tulee tehdä kesäsäällä ja olemme kysyneet myös, onko kesälle aikataulu. Olemme pyytäneet kirjallista suunnitelmaa melumittauksesta sekä puolueetonta valvojaa ja ampujaa. Olemme myös pyytäneet noudattamaan virallisia ohjeita, kunnalle on lähetetty Ympäristöministeriön ohje v. 1995. Olemme ilmoittaneet, että talvella lumisessa maastossa mittaukset eivät ole hyväksyttäviä. Kunta (ympäristötarkastaja) vastasi 9.1.2025, että "erityisiä ohjeistuksia ei ole tässä vaiheessa kunnalta annettu. Kunnalla ei ole tiedossa ensi kesälle sovittuja melumittauksia. Nyt suoritettavat mittaukset liittyvät ympäristöluvan muutoshakemukseen ja ovat osa toiminnanharjoittajan vastinetta hakemukseen tulleisiin lausuntoihin ja muistutuksiin. Toiminnanharjoittajan tulee sopia mittausten suorittamisesta maillanne teidän kanssanne suoraan. Kunta ei osallistu mittauksiin." Hakija ilmoitti meille 9.1.2025, että mittaus tehdään sovittuna ajankohtana, vaikka talvi onkin. Hakija sanoi, että kunnan viranomaiset päättävät, hyväksytäänkö talvella tehty mittaus. 4.3 2025 olemme ilmoittaneet kunnalle, että huomasimme ampumaradan ympäristöluvan tulevan käsittelyyn 5.3.2025. Tässä yhteydessä muistutimme huomauttaneemme, että mittaukset pitää tehdä ohjeiden mukaisesti ja puolueettomasti. Elinympäristölautakunnan lupajaoston esityksessä on mainittu melumittauksia ja niiden tuloksia, vaikka nämä eivät ole mielestämme päteviä. Olemme kysyneet myös, että onko jokin syy, että mittaus tehdään valvomatta hakijan toimesta omatoimisesti? Perustelumme siihen, että mittaukset eivät ole päteviä: - - 19.3.2025 kysyimme kunnalta, voivatko he kommentoida meidän ilmoitustamme - - Vastauksen saimme kunnalta 4.4.2025 - - Mittauspöytäkirjaa tai kalibrointipöytäkirjaa ei ole toimitettu meille. Sähköpostiosoitteemme on hakijan tiedossa sähköpostikeskustelujen johdosta. - -
- Laukausmäärät vuodessa; aikaisemmin ollut lupa 11000 laukaukseen vuodessa. Nyt haetussa luvassa jopa 25 000 laukausta vuodessa. Tämä melkein tuplaa meluvaikutukset naapureille. Tämä ei mielestämme ole kohtuullista. Viittaamme - -
- Kesällä 1.8.2024 havaittiin ampumista muina kuin sallittuina aikoina. Kun ilmoitin eräästä tällaisesta kerrasta ratavastaavalle, hän vastasi: "Radalla oli käynyt meille tuntematon henkilö (tai henkilöitä) joka ei tiennyt tai ei välittänyt sallituista ampuma-ajoista. Hän ei myöskään ollut kirjannut ampumakertoja radan päiväkirjaan". Tästä ampumisesta on videotallenne. Luvattomasta ampumisesta ilmoitettiin myös kunnan ympäristötarkastajalle, joka vastasi meille seuraavasti: "On hyvin valitettavaa, että tämä tuntematon henkilö ei ole sääntöjä noudattanut, ja mikäli radan luvaton käyttö jatkuisi, täytyisi miettiä jatkotoimenpiteitä."
- Uusi asemakaava. Uuden asemakaavan pohjimmainen tarkoitus oli saada lisää asukkaita Mahnalaan. Uuteen kaavaan myönnettiin paljon uusia rakennuslupia ampumaradan läheisyyteen, mm. 2 asuinrakennuspaikkaa Nallilan tilalle. Jotta asumisviihtyvyys ja turvallisuus Laitilassa voidaan turvata jatkossakin, on syytä pitää ampuma-ajat minimissään. Kaava ei ole vielä saanut lainvoimaa, joten emme näe järkeväksi tässä vaiheessa myöntää ympäristölupaa ennen kaavan lainvoimaa.
- Pinta- ja pohjavedet. Honkalan ampumarata sijaitsee maakuntakaavan 2040 mukaan valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella ja vedenhankinnan kannalta tärkeällä pohjavesialueella. Mielestämme ampumaratatoiminta ei sovi pohjavesialueelle. Ympäristölupahakemuksessa myönnetään, että pohjavesialueen raja kulkee ampumapaikkojen kohdalla. Siinä mainitaan, että pohjavesialueen muodostumisalueen raja sijaitsisi rata-alueen ulkopuolella. Kuitenkin Ympäristökeskuksen hydrologin mukaan pohjaveden karttamerkinnät ovat summittaisia, sillä tarkka pohjaveden mittaus vaatisi mittavat kairaukset, jotka eivät käytännössä ole mahdollisia suorittaa. Karttoihin pohjavesialuetta ei näin ollen pystytä ilman mittauksia tarkasti määrittämään, vaan merkinnät ovat aina arvioita. Näin ollen muodostumisalue sijaitsee erittäin lähellä ampumarataa ja riskiä ympäristölle ja pohjavedelle on syytä tarkastella tarkemmin. Hakemuksessa luki: "Ampumaratatoiminnan ei katsota muodostavan riskiä pohjaveden hyödyntämiselle." Meillä ei ole tietoa, kuka tämän riskinarvion on tehnyt ja milloin.
Pirkanmaan ELY-keskuksen valitus
Pirkanmaan ELY-keskus vaatii, että asia palautetaan Hämeenkyrön Elinympäristölautakunnan lupajaostoon uudelleenratkaistavaksi siten, että asian ratkaisemisessa huomioidaan Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen (Dnro 01157/11/5129, 24.2.2012) vaatimukset ja edellytetään kyseistä päätöstä laajemmassa toiminnassa riittävät meluntorjuntarakenteet ja – toimenpiteet, mikäli naapurustoon ei aiheudu kohtuutonta rasitusta laajennetussa toiminnassa.
ELY-keskuksen valituksessa tuodaan esille mm. olosuhteita ja meluntorjuntaa Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen aikana ja tällä hetkellä. ELY keskus toteaa, että alueella olevat melunhallintarakenteet ovat olleet olemassa ja ne on myös huomioita Vaasan hallinto-oikeuden 24.4.2012 päätöksessä. Lisäksi ELY-keskus nostaa esiin ampumaradalla 17.1.2025 tehdyt melumittaukset ja nostaa esiin, että toteutetun mittauksen perusteella mittaustulokset ovat samaa luokkaa kuin vuonna 2006 mitatut. Toiminnanharjoittajan jättämän hakemuksen mukaan olosuhteet Honkalan ampumaradalla eivät ole melusuojarakenteiden tai käytössä olevien asetyyppien osalta muuttuneet vuonna 2006 tehdyn melumittauksen jälkeen. Lisäksi ELY-keskus nostaa esiin sallitut laukaisumäärät, jotka ovat uuden luvan myötä nousseet 25 000 laukaukseen. ELY toteaa: "Tämä on merkittävä muutos radan meluvaikutuksissa, erityisesti huomioiden, että lähimmät häiriintyvät kohteet sijaitsevat 100 ja 140 metrin päässä ampumaradasta, eikä meluntorjuntatoimenpiteitä ole radalla lisätty Vaasan hallinto-oikeuden (Dnro 01157/11/5129, 24.4.2012) antaman päätöksen jälkeen. Melun tärkein haittavaikutus on sen aiheuttama häiritsevyys. Impulssimainen (iskumainen) melu on tutkimusten mukaan häiritsevämpää kuin tasainen melu. Aseiden melu luokitellaan impulssimaiseksi meluksi."
Johtopäätöksenään ELY-keskus toteaa:
"Asiassa saadun selvityksen perusteella toimintaolosuhteet sekä melun torjuntaan liittyvät rakenteet ovat toiminta-alueella samanlaiset, kuin edellisen lupakäsittelyn aikana. Näin ollen Pirkanmaan ELY-keskus katsoo, että ympäristöluvassa annettujen määräysten tulisi noudattaa Vaasan hallinto-oikeuden 24.4.2012 päätöksessään asettamia linjauksia toiminta-ajoista. Kyseessä on oikeudellisesti velvoittava, lainvoimainen päätös, jota tulee noudattaa olosuhteiden pysyessä samana.
Asiassa tulee toiminta-aikojen huomattavan laajennuksen lisäksi huomioida, että myös sallitut laukausmäärät yli kaksinkertaistuvat aiempaan nähden. Näin ollen impulssimainen meluhaitta lähiasutuksessa tulee lisääntymään voimakkaasti.
Valituksenalaisessa päätöksessä ei ole perusteltu poikkeamista mainitun hallinto-oikeuden päätöksen linjauksista. Päätöksellä sallitaan aiempaa selvästi laajemmat toiminta-ajat sekä yli kaksinkertainen laukausmäärä. Päätöksessä ei ole myöskään riittävästi arvioitu, aiheutuuko lähialueen asukkaille kohtuutonta rasitusta laajennetusta toiminnasta.
ELY-keskus pitääkin muutosta merkittävänä huomioon ottaen meluntorjuntarakenteiden sekä muiden ulkoisten olosuhteiden muuttumattomuus. Tämä huomioon ottaen ELY-keskus pitää päätöksen perusteluja riittämättöminä. Päätöksessä olisi tullut esittää hyvän hallintotavan sekä lain edellyttämällä tavalla perustelut sille, miksi sekä toimijaa että toimivaltaista ympäristöviranomaista velvoittavasta hallinto-oikeuden päätöksestä on voitu poiketa."
Lopuksi ELY keskus "katsoo, että mikäli toiminta halutaan toteuttaa nykyistä toimintaa laajempana, tulee lupaharkinnassa perustellusti arvioida, aiheutuuko laajennetuista toiminta-ajoista ja laukaisumäärien kasvamisesta kohtuutonta haittaa lähimmissä häiriintyvissä kohteissa, vaikka ampumaradalla lisättäisiin meluntorjuntatoimenpiteitä. Asian arvioinnissa tulee ottaa erityisesti huomioon se, että lähin häiriintyvä kohde sijaitsee lähimmillään vajaan 100 metrin etäisyydellä ampumaradasta, ja että sitä käytetään vapaa-ajan asuntona erityisesti päälomakaudella. Mikäli laajennetun toiminnan luvan myöntämisen edellytykset täyttyvät, on toiminnalta edellytettävä nykyistä laajempia meluntorjuntatoimenpiteitä, joiden tulee olla valmiina ennen laajennetun toiminnan aloittamista."
Hämeenkyrön Seudun Reserviupseerikerho ry:n & Hämeenkyrön Reservialiupseerit ry:n valitus
Hämeenkyrön Seudun Reserviupseerikerho ry ja Hämeenkyrön Reservialiupseerit ry (myöh. toiminnanharjoittaja) esittävät vaatimuksenaan, että Vaasan hallinto-oikeus muuttaa lupajaoston päätöksen lupamääräyksen 1 toiminta-ajat hakemuksen mukaisiksi:
Ympäri vuoden sallitut ammunta-ajat olisivat
- maanantai, tiistai, keskiviikko, torstai ja perjantai kello 10:00-20:00
- lauantaisin kello 12:00-18:00
- sunnuntaisin 12:00-18:00. Sunnuntaisin ainoastaan kilpailukäytössä
Honkalan ampumaradan ympäristölupaan haettavat muutokset koskevat radan sallittujen käyttöaikojen muuttamista siten, että Vaasan hallinto-oikeuden päätöksessä (Dnro 01157/11/5129) asetetusta kesän (15.6–15.8.) koskevista tiukemmista aikarajoista luovuttaisiin. Lisäksi aikoja laajennettaisiin siten, että ammunta olisi sallittua myös maanantaisin ja perjantaisin.
Vaatimustansa toiminnanharjoittaja perustelee mm. seuraavasti:
"Käyttöaikojen muuttamista haetaan, jotta ampumaharjoittelu olisi riittävissä määrin mahdollista myös kesäaikaan. Nykyisin erityisesti päivätöitä tekevien ampumaradan käyttäjien on hyvin haasteellista harjoittaa ampumataitojaan kesäkuun ja elokuun puolivälien välisenä aikana. Valoisaan vuodenaikaan tapahtuvalla käyttöaikojen rajoittamisella on ampumatoiminnan kannalta merkittävästi heikentävä vaikutus, sillä syksystä pitkälle kevääseen ammunta on luontaisesti rajoittunutta luonnonvalon vähyyden ja epäsopivien sääolosuhteiden vuoksi.
Honkalan ampumaradalla toteutettuihin meluntorjuntatoimenpiteisiin ja mitattuihin meluvaikutuksiin nähden ampuma-aikojen rajoittaminen kesäaikaan tapahtuvan ammunnan osalta on ollut ylimitoitettu toimenpide. Ampumaradalla suurimman meluvaikutuksen aiheuttavalle pistooliradalle valmistui ympäristöluvan lainvoiman saamisen (KHO:n päätös 2005) jälkeen meluvalli sekä ääntä imevästä ja eristävästä materiaalista koostuva meluseinä, jotka rajoittavat melun leviämistä radalta kohti lähimpänä sijaitsevia kohteita luoteessa. Pistooliradan ampumakatoksen seinissä on käytetty ääntä eristävää villaa, joka rajoittaa melun kulkeutumista ampumasuunnasta katsoen sivuille ja taakse. Ampumasuunnassa kohti koillista melun leviämistä rajoittaa luontaisesti kohoava rinne.
Honkalan ampumaradalla suoritettiin melumittaus 10.1.2025. Melua mitattiin neljästä kohteesta, jotka hyväksytettiin kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella ennen mittausten suorittamista. Mittauspisteet olivat Nallilan tila (rataa lähempi asuinrakennus) ja Honkala, jotka olivat samat pisteet kuin vuonna 2006. Niiden lisäksi mittaukseen lisättiin kaksi uutta mittauspistettä, asuintalot idän ja kaakon suunnalla. Kaakossa sijaitsevan asuintalon mittaus katsotaan kuvaavan riittävästi luonnonsuojelualueelle suuntautuvaa melua. Maisematien risteyksen mittauspisteestä luovuttiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kohteiden osalta ei ylitetty VNp 53/1997 mukaista vakituiselle asutukselle annettua ohjearvoa 65 dB eikä Honkalan talon osalta ohjearvoa 60 dB epävarmuustekijät huomioiden. Suurin mitattu äänitaso oli 54 dB kohteessa Nalli eli ohjearvot alittuvat reilusti.
Mittauksen lisäksi Honkalan ampumaradalle tehtiin meluselvitys mittaustulosten epävarmuuden vähentämiseksi. Selvityksessä melun leviämistä on kuvattu laskentamenetelmällä. Meluselvityksen tulosten perusteella melutaso ei ylitä VNp 53/1997 mukaisia ohjearvoja lähimmissä kohteissa. Selvityksen mukaan melutaso on enimmillään 53 dB kohteessa Nalli eli ohjearvot alittuvat reilusti.
Ampumaratojen ympäristölupa -oppaan mukaan melun ohjearvojen täyttyminen antaa lähtökohtaisesti oikeuden harjoittaa ammuntaa klo 7–22 välisenä aikana, mikä vastaa 105:tä tuntia viikkotasolla (Attila ym. 2023). Honkalan ampumaradan ampuma-ajat (ma-pe 10.00–20.00, la 12:00-18:00 ja su 12.00–18.00, sunnuntaisin vain kilpailukäytössä) vastaavat enintään 62 tuntia viikkotasolla. Tämä tarkoittaa noin 41 % vähennystä ampuma-aikoihin verrattuna ohjeellisen lähtökohtaan, mitä voi pitää riittävänä suhteessa altistuvien kohteiden määrään ja etäisyyteen sekä alueen muuhun ääniympäristöön. Lisäksi tunteja kertyy viikkotasolla enintään 56 silloin, kun sunnuntaina pidettäviä kisoja ei ole. Sunnuntaisin kisoja pidetään joitakin kertoja vuodessa.
Lisäksi Honkalan ampumaradan ampuma-aikoja määriteltäessä tulee erityisesti huomioida siellä käytettävien ampuma-aseiden pieni kaliiperi ja niistä aiheutuva vähäinen ääni. Honkalan ampumarata ei ole melupäästöiltään verrattavissa perinteisiin ampumaratoihin, missä käytetään suurempikaliiperisia kiväärejä, haulikoita tai suurikaliiperisia pistooleja.
Ympäristölupapäätöksessä toiminta-aikojen rajausta kesän osalta on perusteltu seuraavasti: ”Koska lähin häiriintyvä kohde sijaitsee lähimmillään noin 100 metrin päässä ampumaradasta, ja sitä käytetään erityisesti kesällä, on toiminta-aikojen rajoittaminen päälomakaudella perusteltua.” Kohteen etäisyys tai läheisyys ampumarataan nähden ei itsessään ole toimintaa rajoittava ympäristöhaitta, vaan sen osalta tulee myös ottaa huomioon melumittausten ja -selvityksen tulokset, tehdyt meluntorjuntatoimet ja ampumaratatoiminnan luonne (ampumalajit, toiminta-ajat, laukausmäärät).
Edellä esitettyjen seikkojen vuoksi nykyiset rajoitetut toiminta-ajat sekä kesäajalle määrätyt hyvin suppeat toiminta-ajat rajoittavat ampumaharjoitustoimintaa kohtuuttomasti suhteutettuna siitä aiheutuvaan meluun. Haetulla maksimilaukausmäärällä (25 000) alueella tulee luontaisestikin toiminnasta vapaata-aikaa. Haettua vuosittaista maksimilaukausmäärää voidaan pitää kohtuullisena, ottaen huomioon, että enemmän ääntä tuottavien pistooliaseiden laukausmäärä on rajattu 10 000 laukaukseen vuodessa."
Lisäksi toiminnanharjoittaja esittää lisäperusteluinaan seuraavaa:
"Yleisen turvallisuustilanteen muutos on lisännyt reserviläisten halua ja tarvetta kehittää ja ylläpitää ampumataitoaan. Reserviläisten ampumataidon ylläpito ja kehittäminen on kansallisesti tärkeäksi tunnistettu, maanpuolustusta tukeva tahtotila. Väkiluvultaan kasvavalle Pirkanmaalle tarvitaan riittävä määrä ampumaratoja, joissa ampuminen on mahdollista läpi vuoden. Ampuma-aikoja tarvitaan myös kesälomakaudella sekä sen ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuisin, jotta työssä käyvien reserviläisten kysyntään voidaan vastata.
Toimintaympäristön muutos on lisännyt hakijayhdistysten uusien nuorten jäsenten ja muuten aktiivisten reserviläisten määrää. Kasvaneen käyttäjätarpeen vuoksi laukausmäärää ja ampuma-aikoja etenkin päälomakaudella halutaan lisätä.
Hakijayhdistykset tekevät toimintansa ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi aktiivista jäsenhankintaa ja siinä ampumaharrastuksen mahdollistaminen omalla ampumaradalla on yksi houkutteleva tekijä. Yhdistysten jäsenissä on paljon työikäisiä jäseniä, joille mahdollisimman laajat ampuma-ajat ovat työelämän rajoitteiden vuoksi oleelliset myös kesälomakaudella, kun olosuhteet toiminnalle ovat parhaat.
Honkalan ampumarata on hyvä ja turvallinen ympäristö kouluttaa sekä pienoiskiväärillä, että pienoispistoolilla ampumista aloittelevia harrastajia. Ohjatussa ampumatoiminnassa kesäkausi on paras ja turvallisin ajankohta opastaa uusia ampujia ruutiaseiden käyttöön. Tällöin esimerkiksi lämpötila ja valon määrä edesauttavat turvallista kouluttamista ja harrastamista.
Ampuma-aselain muutokset ovat astuneet voimaan 7.6.2019/724. Viimeisin Honkalan ampumarataa koskeva Vaasan hallinto-oikeuden päätös on annettu 24.4.2012. Ampuma-aselaki edellyttää aseluvan ehtona tiettyjen asetyyppien käyttäjiltä aktiivista harrastamista ja sen säännöllistä osoittamista Poliisille. Ampuma-aselain muutokset ovat luoneet niin ikään lisääntynyttä käyttöpainetta Honkalan radan ampumapäiville ja laukausmäärille.
EU:n asedirektiivistä johtuneet ampuma-aselain muutokset (7.6.2019/724) edellyttävät ensimmäistä lyhyttä ampuma-asetta (pistooli, pienoispistooli, revolveri tai pienoisrevolveri) hankkivalta vähintään 2 vuoden aktiivista harrastuneisuutta ampumisesta. Harrastuskertoja pitää olla vähintään 10 kpl ja niiden on ajoituttava ajanjaksolle tasaisesti. Yli 4 kk taukoa ei sallita harrastuneisuudessa lupahakemusta käsiteltäessä.
Ampuma-aselain muutokset edellyttävät lisäksi riittävää harrastuneisuutta kaikilta lyhyen ampuma-aseen (pistooli, pienoispistooli, revolveri tai pienoisrevolveri) omistavilta henkilöiltä, jotka ovat saaneet hallussapitoluvan em. aseeseen 12.6.2011 jälkeen. Harrastuneisuuden jatkuminen tulee osoittaa Poliisille 5. vuoden välein (vähintään 4 harrastuskertaa hakemishetkeä edeltäneen 12 kk:n aikana)."
Hallintolain 113 §:n mukaisesti elinympäristölautakunnan lupajaosto antaa ratkaisuvaltaansa liittyvät lausunnot.
Liitteenä:
Vaasan hallinto-oikeuden lausuntopyyntö 25.8.2025
Oheismateriaalina:
Kiinteistön Nallila valitus liitteineen
Kiinteistön Nallila omistajan kanssa käytyä sähköpostikeskustelua
Pirkanmaan ELY-keskuksen valitus liitteineen (4 asiakirjaa)
Hämeenkyrön Seudun Reserviupseerikerho ry:n & Hämeenkyrön Reservialiupseerit ry:n valitus liitteineen (4 asiakirjaa)
Ympäristöministeriön yleisiä ohjeita ampumaratamelun mittaamisesta (Ympäristöministeriö 22.4.1999, Dnro 1/401/99)
Honkalan ampumaradan melumittausraportti (Lausunto Tmi Rauno Pääkkönen 17.1.2025)
Honkalan ampumaradan meluselvitys (Lausunto Tmi Rauno Pääkkönen 20.1.2025)
Oheismateriaalit sisältävät henkilötietoja, joten niitä ei julkaista kunnan verkkosivuilla.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi
Elinympäristölautakunnan lupajaosto antaa seuraavan lausunnon:
Lupajaosto katsoo, että kiinteistön Nallila omistajien, Pirkanmaan ELY-keskuksen sekä Hämeenkyrön Seudun Reserviupseerikerho ry:n & Hämeenkyrön Reservialiupseerit ry:n valitukset tulee hylätä. Elinympäristölautakunnan lupajaoston 5.4.2025 § 20 annettu päätös ympäristöluvan muutoksesta Hämeenkyrön Seudun Reserviupseerikerho ry:lle ja Hämeenkyrön Reservinaliupseerit ry:lle Honkalan ampumaradalle (RN:o 108-414-3-94) tulee pitää voimassa sellaisenaan.
Perustelut
Kiinteistön Nallilla omistajien valitus
Lupajaosto katsoo, että ampumaradalla tehdyt melumittaukset on tehty asianmukaisesti noudattaen ympäristöministeriön yleisiä ohjeita ampumaratamelun mittaamisesta (ympäristöministeriö 22.4.1999, Dnro 1/401/99) (liitteenä). Valtakunnassa vakiintuneen käytännön mukaan ei ole vaadittu, että melumittauksissa tulisi olla paikalla kunnan viranhaltijan tai muun valvojan vaan kunnassa luotetaan siihen, että toiminnanharjoittaja tilaa melumittaukset luotettavalta toimijalta ja mittaukset suoritetaan asianmukaisesti.
Melumittauksen tiedot on toimitettu kuntaan melumittausraportissa (lausunto Tmi Rauno Pääkkönen 17.1.2025, liitteenä). Melumittaus ja meluselvitys on otettu huomioon lupakäsittelyssä ympäristöluvassa ilmenevin tavoin. Myös laukaisumäärien lisääminen on perusteltu ympäristöluvassa.
Ympäristöluvassa on kattavasti kuvailtu toiminnan vaikutuksia pinta- ja pohjavesille. Asiaa ratkaistaessa käytettävissä olevien tietojen pohjalta on voitu arvioida, ettei ampumaratatoiminta aiheuta merkittävää riskiä pinta- ja pohjavesille.
Yhteenvetona lupajaosto viittaa päätöksensä ratkaisuun, lupamääräyksiin, perusteluihin sekä lausuntoihin ja muistutuksiin vastattuun ja toteaa, että valituksessa ei ole tuotu esiin sellaisia seikkoja, joiden johdosta 5.4.2025 § 20 annettua päätöstä olisi syytä muuttaa.
ELY-keskuksen valitus
Lupajaosto viittaa päätöksensä ratkaisuun, lupamääräyksiin, perusteluihin sekä lausuntoihin ja muistutuksiin vastattuun ja toteaa, että valituksessa ei ole tuotu esiin sellaisia seikkoja, joiden johdosta 5.4.2025 § 20 annettua päätöstä olisi syytä muuttaa.
Toiminnanharjoittajan valitus
Lupajaosto viittaa päätöksensä ratkaisuun, lupamääräyksiin, perusteluihin sekä lausuntoihin ja muistutuksiin vastattuun ja toteaa, että valituksessa ei ole tuotu esiin sellaisia seikkoja, joiden johdosta 5.4.2025 § 20 annettua päätöstä olisi syytä muuttaa.
Pykälä tarkistetaan kokouksessa.