Sivistyslautakunta, kokous 27.8.2025

§ 74 Perusopetuksen opetussuunnitelma 1.8.2025 alkaen

HMKDno-2025-245

Valmistelija

  • Annukka Alppi, rehtori, annukka.alppi@hameenkyro.fi
  • Timo Mäkelä, rehtori, timo.makela@hameenkyro.fi
  • Merja Heinäaho, rehtori, merja.heinaaho@hameenkyro.fi

Kuvaus

 Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Opetushallituksesta on tullut 13.2.2025 määräys esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman muuttamisesta (OPH-533-2025). Tämä määräys on velvoittava, ja se muuttaa aikaisempaa määräystä nro 102/011/2014. Tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2025. Varhennettua oppivelvollisuutta koskevien määräysten osalta muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.

Perusopetuslain ja siihen liittyvien lakien muutoksen vuoksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on päivitetty helmikuussa 2025. Ensisijaisesti muutokset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kohdentuvat oppimisen ja koulunkäynnin tukea käsittelevään lukuun. Uudistuksen tavoitteena on huomioida jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet ja tarjota tukea ennakoivasti.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 1.8.2025 alkaen tiivistetysti:

Oppimista tukevat opetusjärjestelyt

Oppimista tukevat järjestelyt ovat osa koulun jokapäiväistä toimintaa. Niiden avulla oppilaat voivat osallistua opetukseen, oppia tehokkaammin ja saada tarvitsemansa tuen.

Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat kaikkien oppilaiden oikeus ja ensisijainen tukimuoto. Tukea annetaan joustavasti muodostetuille pienemmille ryhmille oppilaiden tarpeiden mukaan. Ryhmäkohtainen tuki kohdistuu koko oppilasryhmälle, ja sen toteutustapoja ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus samanaikaisesti muun opetuksen rinnalla luokassa tai pienemmässä ryhmässä erillisessä tilassa.

Oppilaskohtaiset tukitoimet

Jos ryhmäkohtainen tuki ei riitä, oppilaalle voidaan tarjota yksilöllisiä tukitoimia. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään hallintopäätös.

 

Hämeenkyrön kunnan perusopetuksen opetussuunnitelma noudattaa valtakunnallisia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, joihin on tehty kuntakohtaisia tarkennuksia Opetushallituksen määräysten mukaisesti. Liitteenä oleva Hämeenkyrön perusopetuksen opetussuunnitelmateksti siirretään ePerusteisiin syksyn 2025 aikana. Paikallista opetussuunnitelmatyötä on koordinoinut erikseen perustettu työryhmä, jossa on ollut edustettuna perusopetuksen rehtorit, luokan-, aineen- ja erityisopettajia sekä koulunkäynninohjaajia. Paikallista opetussuunnitelmaa esitellään syksyn 2025 aikana huoltajille ja heille tullaan lähettämään kysely uuden opetussuunnitelman mukaisesti järjestetystä lasten ja nuorten oppimisen tuesta lukuvuoden 2025–2026 aikana. Opetussuunnitelmaa täydentävät lukuvuosittain laadittavat esi- ja perusopetuksen lukuvuosisuunnitelmat.

Perusopetuksen opetussuunnitelman päivitetyt luvut 4., 5. ja 7. ovat pykälän liitteenä.

Hallintosäännön § 107 (16.12.2024) mukaan sivistyslautakunta hyväksyy kuntakohtaiset opetussuunnitelmat.

Lausunto asian ratkaisemiseksi, rehtorit Annukka Alppi, Timo Mäkelä ja Merja Heinäaho:

Sivistyslautakunta hyväksyy Hämeenkyrön kuntakohtaisen perusopetuksen opetussuunnitelman käyttöön 1.8.2025 alkaen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kimmo Levänen, sivistysjohtaja, kimmo.levanen@hameenkyro.fi

Lautakunta päättää perusopetuksen rehtorien lausunnon mukaisesti.

Tiedoksi

perusopetuksen rehtorit