Elinympäristölautakunnan lupajaosto, kokous 9.4.2025

§ 30 Poikkeaminen 108-436-1-347 Kukonmaa, määräala 3

HMKDno-2024-530

Valmistelija

  • Anna-Maria Niilo-Rämä, kaavasuunnittelija, anna-maria.niilo-rama@hameenkyro.fi

Kuvaus

Rakennuspaikka:
Hämeenkyrö (108), Uskela (436), Kukonmaa 1:347 määräala 3, rekisteröity 16.10.2009

Osoite: Ahrolantie, 39100 Hämeenkyrö

Koordinaatit: 23512069, 6836202

Rakennuspaikka sijaitsee Uskelassa Ahrolantien varressa. Kiinteistön pinta-ala on 16,7 hehtaaria, josta määräalan 3 osuus on noin 0,63 hehtaaria. Kiinteistölle haetaan samanaikaisesti myös kahta muuta rakennuspaikkaa määräaloille 1 ja 2 määräalan 3 pohjoispuolelle. Kyseessä on uusi asuinrakennuspaikka, jolla ei sijaitse rakennuksia. Määräala on avointa peltoa. Alue kuuluu kunnan vesihuollon toiminta-alueeseen.

Hakemuksen syy:

Haetaan lupaa rakentaa enintään 2-kerroksinen asuinrakennus sekä enintään 1-kerroksiset talousrakennukset, joiden pinta-ala on yhteensä enintään 400 kem2.

Rakentamisrajoitus, josta poiketaan:
Rakennuspaikka sijaitsee Keskustan 2010 osayleiskaavan maa- ja metsätalousvaltaisella alueella, jolla täydennysrakentaminen sallitaan nykyisten teiden varsille maisemallisesti kestäville metsäisille vyöhykkeille.  

Hakijan perustelut:

Ahrolantien varrella sijaitsevalle peltoalueelle haetaan lupaa rakentaa yksi asuinrakennus sekä talousrakennuksia, joiden yhteispinta-ala on enintään 400m2. Hakemus koskee n. 6302 m2 suuruista määräalaa kiinteistöstä 108-436-1-347 Kukonmaa. Asuinrakennus on enintään 2 kerroksinen ja talousrakennukset 1 kerroksisia. Asuinrakennus sijoitetaan rakennuspaikan keskiosaan ja rakennuspaikan itäosaan voidaan sijoittaa talousrakennuksia asemapiirroksessa esitetyn rakennusalueen mukaisesti.

Kulku rakennuspaikalle tapahtuu Ahrolantieltä. Alue kuuluu kunnan vesihuollon toiminta-alueeseen, jolloin rakennuspaikka liitetään keskitettyyn talous- ja jätevesijärjestelmään. Rakennuspaikka sijaitsee peltoaukiolla osana kolmen suunnitellun rakennuspaikan kokonaisuutta alueella jo olevien rakennuspaikkojen jatkeena.

Poiketaan Hämeenkyrön keskustan yleiskaavan merkinnästä (M) Maa- ja metsätalousvaltainen alue. Erityisenä syynä poikkeamiselle on kylärakenteen täydentäminen ja kyläyhteisöä tukevat uudet asukkaat.

Lausunnot:  
Kunta on kuullut 27.1.2025 lähetetyllä kirjeellä naapurikiinteistöt 108-436-1-13 Kairila, 108-436-1-98 Koivumäki ja 108-436-1-304 Kalalahti, joilla ei ole huomautettavaa hankkeesta.

Kaavatilanne:

Pirkanmaan maakuntakaava 2040: Uusi rakennuspaikka sijoittuu maakuntakaavassa taajamatoimintojen alueelle. Merkinnällä osoitetaan asumisen, kaupan ja muiden palvelujen, työpaikkojen sekä muiden taajamatoimintojen rakentamisalueet. Merkintä sisältää niihin liittyvät pääväyliä pienemmät liikennealueet, yhdyskuntateknisen huollon alueet, paikallisesti merkittävät ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomat teollisuusalueet sekä paikallisesti merkittävät virkistyksen ja suojelun alueet ja ulkoilureitit. Suunnittelumääräys: Aluetta tulee suunnitella asumisen, palvelujen ja työpaikkojen sekoittuneena alueena. Erityistä huomiota tulee kiinnittää yhdyskuntarakenteen eheyttämiseen. Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on edistettävä julkisten ja kaupallisten palveluiden saavutettavuutta joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn avulla. Uusi rakentaminen ja muu maankäyttö on sovitettava ympäristöönsä tavalla, joka vahvistaa alueen omaleimaisuutta. Alueen suunnittelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota kulttuuriympäristön, maiseman ja luontoarvojen säilymiseen. Alueen kytkeytyvyys seudullisille virkistysalueille ja ulkoilureiteille tulee ottaa huomioon.

Alue on myös kasvutaajamien kehittämisvyöhykettä. Merkinnällä osoitetaan vyöhyke, jonka maaseutualueet sekä maa- ja metsätalousvaltaiset alueet ovat maakuntakaavan tavoitevuoden 2040 jälkeisiä potentiaalisia taajama-alueiden, väyläverkoston ja muun yhdyskuntarakenteen laajenemissuuntia ja joihin kohdistuu hajarakentamispainetta. Merkintä ei rajoita maa- ja metsätalouden ja niitä tukevien maaseudun elinkeinojen kehittämistä ja näihin liittyvää rakentamista. Kehittämissuositus: Alueen maaseutualueet sekä maa- ja metsätalousvaltaiset alueet tulee turvata tulevaisuuden yhdyskuntarakenteen laajentumisalueeksi. Alueelle suuntautuvaa asuin- ja työpaikkarakentamista on ensisijaisesti ohjattava taajama-alueille ja kyliin. Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee erityistä huomiota kiinnittää liikennejärjestelyihin, erityisesti joukkoliikenteen mahdollistavaan yhdyskuntarakenteeseen, infrastruktuuriin, palvelujen saavutettavuuteen, toimiviin virkistysalueisiin sekä luonto-, maisema- ja kulttuuriympäristöarvojen turvaamiseen.

Yleismääräysten mukaisesti yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on turvattava mahdollisuus hyvien ja yhtenäisten peltoalueiden tuotantokäyttöön. Maaseutua kehitettäessä on pyrittävä sovittamaan yhteen asuinympäristön laatutavoitteet ja maaseutualueiden elinkeinojen toimintaedellytykset.

Ahrolantie on osoitettu valtakunnallisesti merkittävänä rakennettuna kulttuuriympäristönä (valtakunnallisesti merkittävä historiallinen tienlinjaus). Suunnittelumääräys: Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöjen arvot säilyvät. Uusi rakentaminen on sopeutettava alueen kulttuuriympäristön ominaispiirteisiin ja ajalliseen kerroksellisuuteen.

Hämeenkyrön strateginen yleiskaava 2040 (hyväksytty 2.11.2015): Strategisessa yleiskaavassa alue on osoitettu tiivistyväksi keskustaajamaksi, jolla on yleiskaavan tai asemakaavan erityinen tarkistamistarve. Täydennysrakentaminen on suunniteltava huolellisesti ja kokonaisuutena huomioiden kulttuuri- ja luonnonympäristöjen arvot sekä maiseman valtakunnalliset, maakunnalliset ja paikalliset arvot.

Alue on osoitettu myös hyväksi ja yhtenäiseksi peltoalueeksi. Alueiden säilyminen maatalouskäytössä on maatalouden elinvoimaisuuden ja kulttuurimaiseman säilymisen kannalta tärkeää. Kaava on oikeusvaikutteinen ainoastaan kehittämismerkintöjen osalta, joihin hyvät ja yhtenäiset peltoalueet eivät kuulu.

Keskustan 2010 osayleiskaavassa (hyväksytty 16.12.1996) alue on osoitettu Maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi M. Alue on tarkoitettu maa- ja metsätalouden harjoittamiseen. Alueella sallitaan maa- ja metsätalouteen sekä maatilamatkailuun liittyvä rakentaminen, korjaus- ja täydennysrakentaminen, sekä pysyvän asutuksen muodostaminen haja-asutuksena. Täydennysrakentaminen sallitaan nykyisten teiden varsille maisemallisesti kestäville metsäisille vyöhykkeille. Rakennuspaikan minimikoko on 5000 m2. Rakennuksia ei saa sijoittaa 200 m lähemmäksi rantaviivaa Rakl 31 §:n perusteella. Metsät tulisi hoitaa ulkoilukäyttö huomioon ottaen ja välttää laajoja yhtenäisiä avohakkuita maisemallisesti aroilla reunavyöhykkeillä tai ulkoilureittien varsilla. Keskustan 2010 osayleiskaava on osaltaan todettu vanhentuneeksi ja kunta on käynnistänyt uusimistyön vuonna 2016.

Alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa. Ahrolantien asemakaava on hyväksytty 9.10.2023. Asemakaavassa ei ole osoitettu liittymää määräalan kohdalle.

Rakennusjärjestys

Kohdassa Rakentaminen asemakaava-alueen ulkopuolella

27 § Rakentamisen määrä: Rakennuspaikalle sallittu rakennettava kerrosala saa olla enintään 15 % rakennuspaikan pinta-alasta, asuinkiinteistössä kuitenkin korkeintaan 500 kerros-m2.

Alue on rakennusjärjestyksen 32§ mukaista suunnittelutarvealuetta.

Poikkeamisen edellytykset (MRL 171 §)

Kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Poikkeaminen voidaan myöntää, jos se täyttää laissa esitetyt edellytykset.

1) Poikkeaminen ei saa aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Rakennuspaikka sijaitsee Ahrolantien maaseutumaisella alueella noin kahden kilometrin etäisyydellä kuntakeskuksesta. Alueen itäpuolella noin 300 metrin etäisyydellä on tiiviimpää asutusta Untolantien ja asemakaavoitetun Seuloontien alueilla. Ahrolantien mutkan etelä- ja itäpuolella alkaa maaseutumainen alue, johon isommat ja esimerkiksi hevostenpidon mahdollistavat rakennuspaikat sopivat luontevasti. Ahrolantien ulkokaarteessa oleva peltoalue on vajaan kolmen hehtaarin suuruinen ja rajautuu pohjoisessa ja idässä metsään, joten laajempaa yhtenäistä peltoaluetta ei muodostu. Pelto on tällä hetkellä vuokrattu rehunurmeksi. Alueen eteläpuolella Ahrolantien laidassa on yksittäisiä asuinrakennuksia, joita uudet rakennuspaikat täydentävät.   

Kyseessä on uusi asuinrakennuspaikka, jonka koko täyttää osayleiskaavan 5000 m2 minimikoon. Alueelle on tarkoitus rakentaa enintään 2-kerroksinen asuinrakennus sekä yksikerroksiset talousrakennukset, joiden pinta-ala on yhteensä enintään 400 kem2. Rakennusoikeuden määrä mahdollistaa asuinrakennuksen ja esimerkiksi auto- tai eläinsuojan rakentamisen. Rakennuspaikan itäosan rakennusalalle saa sijoittaa enintään yhden talousrakennuksen.

Kiinteistön läheisyydessä on useita asuinkiinteistöjä. Alle 0,5 kilometrin etäisyydellä rakennuspaikasta asuu vakituisesti noin 100 henkilöä.

Alueella ei ole voimassa olevaa tai vireillä olevaa kaavaa, jolle hanke aiheuttaisi haittaa. Täydennysrakentaminen sijoittuu tien varteen, mutta ei metsäiselle vyöhykkeelle kuten voimassa oleva yleiskaava ohjaa. Rakennuspaikan koko mahdollistaa rakennuspaikan pääosan säilyttämisen avoimena.  Suunniteltu rakentaminen täydentää alueen rakennetta eikä siitä ole haittaa alueiden käytön muulle järjestämiselle tai kaavoitukselle.

2) Poikkeaminen ei saa vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

Rakennuspaikalla ei ole tunnettuja luontoarvoja. Rakennuspaikka on avointa peltoa. Hanke ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

3) Poikkeaminen ei saa vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Rakennuspaikalla ei ole tiedossa olevia kulttuurihistoriallisia arvoja. Suunniteltu rakentaminen on mittakaavaltaan ympäristöön sopivaa ja sitä ohjataan lupaehdoissa. Ahrolantie eli laajemmin Hämeenkankaan- ja Kyrönkankaantie on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä. Määräalan kohdalla historiallinen linjaus on säilynyt, mutta tie on asfaltoitu ja kunnostettu nykyvaatimusten mukaisesti. Uusi rakennuspaikka ei muuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

4) Poikkeaminen ei saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Poikkeamisen edellytysten kohdassa 1) on tuotu esille hankkeen vaikutuksia lähiympäristössä. Määräalan välittömässä läheisyydessä on useita asuinrakennuksia. Alue kuuluu kunnan vesihuollon toiminta-alueeseen, jolloin rakennuspaikka liitetään keskitettyyn talous- ja jätevesijärjestelmään. Valtatie 3 sijaitsee noin 500 metrin etäisyydessä rakennuspaikan itäpuolella ja väliin sijoittuu noin 20 metriä rakennuspaikkaa korkeammalla oleva selänne (Hullatunahde). VT 3 ennustetilanteen päivämelu v. 2040 on alueella 45-50 dB, joten se ei ylitä valtioneuvoston asettamaa melutason ohjearvoa. Asuinpientalo ja talousrakennukset eivät aiheuta merkittäviä ympäristövaikutuksia.

Edellä mainittujen ehtojen lisäksi laki edellyttää poikkeamiselle erityistä syytä.

Erityisenä syynä voidaan pitää Ahrolantien asuinrakentamisen täydentämistä maaseutumainen maisemarakenne säilyttäen.   

Edellisen tarkastelun perusteella laissa esitetyt poikkeamisen edellytykset täyttyvät.

Rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella (MRL 137 §)

1) Rakentaminen ei saa aiheuttaa haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Haitta kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle on käsitelty edellä poikkeamisen yhteydessä.

2) Rakentamisen tulee olla sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta.

Rakennuspaikka liitetään keskitettyyn vesihuoltojärjestelmään. Kulku rakennuspaikalle tapahtuu Ahrolantieltä, johon rakennetaan uusi liittymä. Ahrolantielle on tehty kadunpitopäätös elinympäristölautakunnassa 8.10.2024 ja tiealue siirtyy kunnan omistukseen. Liikenne alueella ei merkittävästi lisäänny. Väyläviraston Digiroad -aineiston mukaan Ahrolantien liikennemäärä on 196 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ahrolantiellä ei ole erillistä väylää jalankululle tai pyöräilylle. Hämeenkyrön kuntakeskuksen palvelut sijaitsevat noin 2 km etäisyydellä rakennuspaikasta, alakoulu ja päiväkoti noin 3 km etäisyydellä ja yläkoulu 4 km etäisyydellä. Alueella ei ole julkista liikennettä koulukuljetuspalveluita lukuun ottamatta.

3) Rakentamisen tulee olla sopivaa maisemalliselta kannalta eikä se saa vaikeuttaa erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Rakentamisella on maisemallista vaikutusta, mutta lupaehdoissa rakentamista ohjataan maisemaan sopeutuvaksi rakentamalla maaseutumaisia pihapiirejä ja vaihtelevia harjansuuntia. Rakennuspaikan rakentamatta jäävät osat tulee pääsääntöisesti säilyttää avoimena asuinrakennuksen pihapiiriä lukuun ottamatta. Vaikutukset rakennetun ympäristön suojelemista ja luonnonsuojelua koskevien tavoitteiden saavuttamisesta on käsitelty edellä poikkeamisen yhteydessä. Alueella ei ole virkistystarpeita, joihin rakentamisella olisi vaikutusta.

Edellisen tarkastelun perusteella hanke täyttää MRL 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella. Sille ei ole myöskään estettä MRL 136 §:n perusteella.

Sovelletut lainkohdat: MRL 136 §, 137 § ja 171 §.
Hämeenkyrön kunnan rakennusjärjestys: 27 §, 32 §.

Yhteenveto:

Hanke täyttää MRL 171 §:n mukaiset poikkeamisen edellytykset sekä MRL 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella, joten vakituisen asuinrakennuksen rakentamislupa enintään 2-kerroksiselle asuinrakennukselle sekä yksikerroksisille talousrakennuksille, joiden pinta-ala on yhteensä enintään 400 kem2, on mahdollista myöntää rakennuspaikalle. Rakentamislupavaiheessa on kiinnitettävä erityistä huomiota rakennusten sijoitteluun ja rakentamistapaan maisemassa. Rakennusten tulee muodostaa maaseutumainen pihapiiri ja rakennuspaikan itäosaan voidaan sijoittaa talousrakennus. Rakennusten harjansuuntien tulee olla vaihtelevia. Rakennuspaikan rakentamatta jäävät osat tulee pääsääntöisesti säilyttää avoimena asuinrakennuksen pihapiiriä lukuun ottamatta.

Hyväksyttävänä erityisenä syynä on Ahrolantien asuinrakentamisen täydentäminen maaseutumainen maisemarakenne säilyttäen.  

Hakemus on jätetty vuonna 2024, joten se käsitellään loppuun vanhan maankäyttö- ja rakennuslain mukaisin säännöksin.

Rakentamislupa on haettava kahden vuoden kuluessa päätöksen voimaantulosta.

Hallintosäännön 113§ mukaan poikkeamisluvan ratkaisuvalta on lupajaostolla.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Leena Lahtinen, kaavoituspäällikkö, leena.lahtinen@hameenkyro.fi

Hanke täyttää MRL 171§:n mukaiset poikkeamisen edellytykset sekä MRL 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella eikä sille ole estettä MRL 136 §:n perusteella, joten vakituisen asuinrakennuksen rakentamislupa enintään 2-kerroksiselle asuinrakennukselle sekä yksikerroksisille talousrakennuksille, joiden pinta-ala on yhteensä enintään 400 kem2, on mahdollista myöntää rakennuspaikalle.

Lupajaosto hyväksyy hakemuksen seuraavilla ehdoilla:

-          Rakentamislupavaiheessa on kiinnitettävä erityistä huomiota rakennusten sijoitteluun ja rakentamistapaan maisemassa.

-          Rakennusten tulee muodostaa maaseutumainen pihapiiri ja rakennuspaikan itäosaan voidaan sijoittaa talousrakennus. Rakennusten harjansuuntien tulee olla vaihtelevia.

-          Rakennuspaikan rakentamatta jäävät osat tulee pääsääntöisesti säilyttää avoimena asuinrakennuksen pihapiiriä lukuun ottamatta.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, kunnanhallitus, rakennustarkastaja, toimistosihteeri KK (lainvoimaisuustodistus)