Elinympäristölautakunnan lupajaosto, kokous 7.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 12 Ympäristölupa, JST Kuljetuspalvelut Oy

HMKDno-2019-62

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kaisa Pieniluoma, ympäristötarkastaja, kaisa.pieniluoma@hameenkyro.fi

Kuvaus

ASIA

Päätös ympäristönsuojelulain (YSL 527/2014) 39 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta koskien lento- ja pohjatuhkan sekä betonijätteen hyödyntämistä.

JST Kuljetuspalvelut Oy on toimittanut ympäristölautakunnalle 21.12.2018 päivätyn ympäristöluvan muutoshakemuksen, joka koskee voimalaitostuhkan hyödyntämistä jätteenkäsittelykentän rakenteessa Hämeenkyrön Kalkunmäen kylässä tilalla Räminkorpi RN:o 13:13. Hakijat hakevat jatkoaikaa nykyisen luvan mukaisen kentän loppuun rakentamiseen vuoden 2021 loppuun saakka sekä uuden kentän rakentamiseen olemassa olevan kentän viereen samalla tilalla (108-409-13-13).

LUVAN HAKIJA
JST Kuljetuspalvelut Oy
Linnuksentie 10, 38420 SASTAMALA
Y-tunnus 2196994-5

HAKEMUSALUEEN SIJAINTI
JST Kuljetuspalvelut Oy:n jätteiden käsittelylaitos sijaitsee Kalkunmäen kylässä kiinteistöllä Räminkorpi RN:o 13:13, osoitteessa Sarantie 28, 39100 Hämeenkyrö. Kiinteistön kokonaispinta-ala on 6,79 ha ja nykyisen jätteiden käsittelykentän pinta-ala on n. 3,3 ha.

Kohteen likimääräiset koordinaatit:
ETRS-TM35FIN 6836961, 293796
ETRS-GK23 6833539, 23505890

TOIMINTA
Alueella harjoitetaan jätteenkäsittelytoimintaa. Hakija hakee jatkolupaa olemassa olevan jätteenkäsittelykentän rakentamiseen vuoden 2021 loppuun ja sen viereen noin 1,7-2 ha uuden kentän rakentamiseen arviolta kuuden vuoden aikana tilalla Räminkorpi RN:o 13:13. Rakentamisessa on suunniteltu käytettävän yhteensä 40 000 t tuhkaa ja 16 000 tonnia betonijätemurskaa.

LUVAN HAKEMISEN PERUSTE
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 29 §, luvanvaraisen toiminnan olennainen muuttaminen. Ympäristöluvan saaneen toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia lisäävään tai muuhun toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita, jos muutos ei lisää ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia tai riskejä eikä lupaa toiminnan muutoksen vuoksi ole tarpeen tarkistaa. Hakemuksessa haetaan jatkoaikaa aiemman muutosluvan määräaikaan sekä alueen laajentamiseen.

LUPAVIRANOMAINEN
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta (713/2014) 2 § 12 kohdan mukaisesti lupaviranomainen.

TOIMINTAA KOSKEVAT AIEMMAT LUVAT JA SOPIMUKSET
Laitoksen toiminnalla on Länsi-ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä ympäristölupapäätös nro 110/2011/1, Dnro LSSAVI/158/04.08/2011, joka on tullut lainvoimaiseksi Vaasan hallinto-oikeuden päätöksellä heinäkuussa 2012 (päätös 21.6.2012 nro 12/0464/2, Dnro 01749/11/507). Ympäristöluvan mukaan laitoksen kentän rakentamisessa saa hyödyntää vain betonijätettä.

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut toiminnanharjoittajalle 26.3.2014 lausunnon (PIRELY/514/07.00/2010), jonka mukaan puun poltosta syntyvää tuhkaa on voitu tietyin edellytyksin ja voimassa olevan ympäristöluvan puitteissa käyttää jätteenkäsittelykentän rakentamisessa.    

Ympäristölautakunta on 16.12.2015 § 58 käsitellyt JST Kuljetuspalvelut Oy:n muutoshakemuksen koskien voimalaitostuhkan hyödyntämistä jätteenkäsittelykentän rakenteessa. Muutetun ympäristöluvan määräyksessä 13 edellytettiin kentän valmiiksi rakentamista vuoden 2019 loppuun mennessä. Laitoksen kentän rakentamisessa saa hyödyntää betonijätettä 16 000 tonnia ja lentotuhkaa sekä pohjatuhkaa yhteensä enintään 50 000 tonnia muutoshakemuksen rakennesuunnitelman mukaisesti.

MUUTOS, JOLLE HAETAAN YMPÄRISTÖLUPAA
Toiminnanharjoittaja hakee luvan muutosta ja jatkolupaa olemassa olevan jätteenkäsittelykentän rakentamiseen vuoden 2021 loppuun. Sen valmistuttua aloitettaisiin alueen viereen uuden kentän rakentaminen ja sen on arvioitu kestävän vuoden 2027 loppuun. Uuden käsittelykentän rakenteeseen on suunniteltu käytettävän 16 000 tonnia betonijätettä ja 40 000 tonnia kierrätyspolttoaineiden rinnakkaispoltosta syntyviä lento- ja pohjatuhkaa. Rakenteessa käytettävä tuhka tuodaan Hämeenkyrön Voima Oy:n biovoimalaitokselta. Voimalaitoksen tuhka koostuu lentotuhkasta ja pohjatuhkasta, jota muodostuu puun, turpeen, kuitulietteen ja kierrätyspolttoaineen rinnakkaispoltosta. Hämeenkyrön Voima Oy voimalaitoksella kertyy lentotuhkaa noin 8000 tonnia ja pohjatuhkaa 2000 tonnia vuodessa.

HAKEMUKSEN MUKAINEN TOIMINTA
JST Kuljetuspalvelut Oy on Pirkanmaa ELY-keskuksen 26.3.2014 lausunnon (PIRELY/514/07.00/2010) mukaisesti hyödyntänyt laitoksensa käsittelykentän rakentamisessa puutuhkaa ja jätebetonia. Kentän rakenteisiin tullaan hyödyntämään tuhkaa kaikkiaan 50 000 tonnia ja kentän on arvioitu valmistuvan vuoden 2019 loppuun mennessä.

JST Kuljetuspalvelut Oy:n jätteiden käsittelykentän rakennesuunnitelmassa on suodatinkangas ja kentän alareunassa ojasta erottavaa pengertä vasten on asennettu bentoniittimatto. Tontin maaperä on savimaata. Kentän kerrosmateriaalit ja paksuudet alhaalta päin lukien ovat seuraavat:

  • suodatinkangas
  • betonimurske ( 10-50 mm) 10 cm, kapillaarikerros
  • tuhka 120 cm
  • betonimurske 20 cm, kantavakerros
  • kalliomurske 10 cm, kantavakerros sekä peittävä kerros
  • asfaltti 6 cm, päällystekerros

Kentän rakentamisessa käytetään kantavuuden ja kestävyyden kannalta tarpeellinen määrä jätettä kuitenkin niin, että jätettä sisältävän rakenteen paksuus on enintään 150 cm MARA-asetuksen mukaisesti.

Kentän yläpinta muotoillaan itäänpäin viettäväksi ja alueen ympärillä on kokoomaojat, joista vedet johdetaan saostusaltaisiin. Altaista vedet johdetaan hiekkasuodattimen kautta alueen pohjoispuolelle. Alueelta on pohjavesialueelle etäisyyttä neljä kilometriä ja lähimpään vesistöön, Alhajärveen noin kilometri. Alhajärvestä vedet laskee Karjosillonojaa pitkin Prentinjokeen ja edelleen Kirkkojärveen. Valumavesiä tarkkaillaan ympäristöluvan mukaisesti.

JST Kuljetuspalvelut O:n kentän rakenteisiin käytetään yrityksen omassa toiminnassa rakennuspurkujätteen lajittelussa syntyvää betonijätettä murskattuna. Betonimurskeen analyysituloksissa alittuu Valtioneuvoston asetuksen (843/2017) eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa esitetyt päällystetyn kentän raja-arvot.

Hyödynnettävän tuhkan osalta Hämeenkyrön Voima Oy:n lentotuhkan liukoinen kloridi ylittää MARA-asetuksen mukaisen päällystetyn kentän raja-arvon. Myös liukoinen barium ylittää raja-arvon analyysitulosten perusteella satunnaisesti. Kloridipitoisuuteen pyritään vaikuttamaan kierrätyspolttoaineen laadun tarkkailulla. Bariumin kohonnut pitoisuus liittyy kuoren polttoon. Laitoksella pyritään löytämään ratkaisua, jolla pitoisuuksia saadaan laskemaan. Pohjatuhkassa on vastaavasti ollut satunnaisia liukoisen antimonin ja lyijyn MARA-asetuksen ylityksiä. 

Tuloksia verrattiin maanrakentamista koskevan valtioneuvoston MARA-asetuksen (843/2017) raja-arvoihin ja kaatopaikkoja koskevan VNa 331/2013 mukaisiin tavanomaisen ja vaarallisen jätteen kaatopaikoille sijoitettavan jätteen raja-arvoihin.

Hyödynnettävää tuhkaa välivarastoidaan valmiilla kenttäalueella. Kentän rakentamisen kannalta käytännöllisintä olisi välivarastoida vuodessa syntyvä tuhkamäärä eli 8 000 tonnia tuhkaa lupamääräyksissä olevan 500 tonnin sijasta. Valmiskenttärakenne estää kapillaarisesti nousevan veden pääsyn välivarastointikasaan. Rakenne estää myös pintavaluntana tulevan veden aiheuttaman liettymisen. Tuhkaa ei sekoiteta maa-aineksiin rakentamisen tai varastoinnin aikana. Tuhkan pölyäminen estetään kuljettamisen, välivarastoinnin ja levittämisen aikaan.

ASIAN KÄSITTELY

Asian vireilläolosta tiedottaminen
Hakemuksesta on kuulutettu Hämeenkyrön kunnan julkisten kuulutusten ilmoitustaululla ja kunnan internet-sivuilla kohdassa kuulutukset. Hakemusasiakirjat ovat olleet nähtävillä kuulutusajan 21.3.-23.4.2019 kunnan teknisellä toimistolla ympäristöpalveluiden yksikössä. 

Lisäksi kuulutus muutoshakemuksesta on postitettu erikseen naapurikiinteistöjen omistajille (6 kpl) tiedoksi.

Muistutukset ja lausunnot
Hakemuksesta ei tullut kuulemisaikana muistutuksia eikä lausuntoja.

Tarkastukset
JST Kuljetuspalvelut Oy:n jätteiden käsittelyalueen tarkastus ja neuvottelu lupahakemuksesta on pidetty 11.10.2019. Tarkastuksella esille tuli nykyisen ympäristöluvan ja muutetun luvan osalta tarvetta tarkistamiseen ja päivittämiseen muiltakin osin kuin mille hakija nyt hakemuksessaan muutosta hakee. Toiminta alueella on kehittynyt ensimmäisen lupahakemuksen osalta ja pääpainotus on kiertotaloudessa. Lisäksi muutoksia tarvitaan esim. alueella kerrallaan varastoitavan betonimurskeen määrän osalta, joka nyt on 10 000 tonnia sijasta vain 1 000 tonnia. Toiminta-ajoissa ei ole myöskään huomioitu toiminnan vaatimia lastauksia ja kuljetuksia. Kesällä 2019 tulleen palautteen osalta lastausmelun vähentämiseen on puututtu. Lisäksi uuden käsittelyalueen tarkempi sijainti ja alueen lopullinen rakentuminen ovat toiminnallista viimeistelyä vailla.

Päätösehdotus

Esittelijä

Kaisa Pieniluoma, ympäristötarkastaja, kaisa.pieniluoma@hameenkyro.fi

YMPÄRISTÖLAUTAKUNNAN RATKAISU
Hämeenkyrön ympäristölautakunta päättää muuttaa JST Kuljetuspalvelut Oy:lle myöntämän 16.12.2015 § 58 muutosluvan ja voimassa olevan ympäristölupapäätöksen (21.9.2011, nro 110/2011/1, Dnro LSSAVI/158/04.08/2011) lupamääräyksiä 13, 23 ja 27 seuraavasti ja lisäten uuden pykälän 31: (muutokset esityslistassa kursorilla)

Betonimurskeen ja tuhkan hyödyntäminen

13. Laitoksen nykyisen kentän rakentamisessa saa hyödyntää betonijätettä 16 000 tonnia ja lentotuhkaa sekä pohjatuhkaa yhteensä enintään 50 000 tonnia muutoshakemuksen rakennesuunnitelman mukaisesti. Kenttä on päällystettävä vesitiiviillä asfaltilla, jonka tyhjätila on korkeintaan 3 %. Kentän asfaltin eheyttä ja painumista on tarkkailtava säännöllisesti. Kenttä on rakennettava osa-alueittain niin, että vuosittain tehdään sen koko rakenne asfaltointeineen valmiiksi. Jokaisen osa-alueen valmistumisesta on ilmoitettava lupaviranomaiselle. Nyt rakenteilla oleva kenttä on rakennettava valmiiksi viimeistään vuoden 2021 loppuun mennessä.

Tuhka on välivarastoitava valmiilla päällystetyllä kenttäalueella ja välivarastossa saa olla tuhkaa enintään 5 000 tonnia. Tuhkaa ei saa sekoittaa maa-aineksiin rakentamisen ja varastoinnin aikana. Tuhkan pölyäminen ja liettyminen tulee estää kuljettamisen, välivarastoinnin, käsittelyn ja levittämisen aikana. (YSL 52 §, YSA 15 §, JäteL 13 §)  

Päästöt vesiin ja viemäriin
23. Jätteen käsittelykentän sade- ja sulamisvedet on kerättävä hallitusti ja johdettava ympäristöön siten, että niistä ei aiheudu pinta- ja pohjavesien pilaantumisvaaraa ja niiden laatua tulee valvoa.

Luvan saajan on toimitettava koko jätteenkäsittelykentän aluetta koskeva päivitetty suunnitelma sade- ja sulamisvesien keräämisestä ja käsittelystä ympäristölautakunnalle 31.12.2020 mennessä. Suunnitelmassa on esitettävä mm. saostusaltaiden koko ja sijainti sekä hiekkasuodattimen rakennekuva ja mitoitustiedot. Suunnitelmassa on selvitettävä myös vesien tarkkailun näytteenottokohta, josta otettava vesinäyte kuvaa laitokselta ympäristöön johdettavia esikäsiteltyjä vesiä. 

Kentän hulevesien käsittelyn tulee olla valmis ennen kuin voimalaitoksen kierrätyspolttoaineen rinnakkaispoltosta muodostuvia tuhkia voidaan hyödyntää kentän rakenteessa. (YSL 52 §, YSA 15 §, JäteL 13 §)

Tarkkailu ja raportointi
27. Sade- ja sulamisvesien laatua on tarkkailtava kahdesti vuodessa kevään ja syksyn ylivirtaamakausina. Ulkopuolisen asiantuntijan on otettava näytteet laitokselta ympäristöön johdettavista esikäsitellyistä vesistä sekä vertailunäyte laskuojasta ennen käsittelylaitoksen vesien purkua. Vesinäytteistä on analysoitava pH, sähkönjohtavuus, sameus, kiintoaine, CODCr, barium, kloridi, kromi, lyijy, rauta, sulfaatti ja mineraaliöljyt. Rinnakkaispolton tuhkien hyötykäytön aloituksen jälkeen vesinäytteistä tulee määrittää em. lisäksi antimoni, kupari ja molybdeeni.

Lupaa valvova viranomainen voi tarvittaessa vesinäytetulosten ja tuhkan laadun perusteella muuttaa tarkkailuohjelmaa. (YSL 52 §, 62 § ja 65 §, YSA 15 §, JäteL 13 §) 

31 Toiminnanharjoittajan tulee hakea muutosta ympäristölupaan siten, että se vastaa toiminnan nykyisiä tarpeita ja sisältää tarkemman suunnitelman perusteluineen jätteenkäsittelykentän laajennuksesta 31.12.2020 mennessä.

Muilta osin nykyinen ympäristölupa (21.9.2011, nro 110/2011/1, Dnro LSSAVI/158/04.08/2011) ja Vaasan hallinto-oikeuden päätös (21.6.2012 nro 12/0464/2, Dnro 01749/11/507) sekä muutoslupa (16.12.2015 § 58) pysyvät voimassa.

PÄÄTÖKSEN PERUSTELUT

Yleisperustelut 
Ympäristölautakunta on muutoshakemusta käsitellessään myöntänyt jatkoajan nykyisen kentän rakentamiseen.

Lupamääräysten yksilöidyt perustelut
Lupamääräyksessä 13 on annettu jatkoaikaa jätteenkäsittelykentän rakentamiseen. Lisäksi tuhkan välivarastointia on muutettu määrällisesti. Tuhkan laadun vuoksi kenttä on päällystettävä vesitiiviisti ja välivarastointia tulee pääasiallisesti suorittaa päällystetyllä alueella, jonka valumavedet ohjataan käsiteltäväksi. (Määräys 13)

Jätteiden käsittelykentän sade- ja sulamisvesien hallittu kerääminen ja käsittely tulee suunnitella ja toteuttaa asianmukaisesti. Ja suunnittelussa tulee ottaa huomioon toiminta-alueen mahdollinen laajentuminen. Tämä siksi, että tällöin sade- ja sulamisvedet tulee esikäsiteltyä ympäristöluvan mukaisesti ja vesistövaikutuksia voidaan asianmukaisesti seurata. (Määräys 23)

Vesien tarkkailua on toiminnan muutoksen johdosta toteutettava sekä keväisin että syksyisin. Lisäksi seurattavia vedenlaadun parametrejä on lisättävä käsittelykentän rakenteessa käytettävän tuhkan laadun mukaisesti. Tarvittaessa seurantaa voidaan tarkistaa. Lisäksi vaikutusten arvioinnin vuoksi on tärkeää ottaa näyte ennen alueen kuormituspistettä. (Määräys 27) 

Toiminnanharjoittajan tulee hakea koko toimintaa koskien muutos-/tarkistuslupa ja samassa yhteydessä tarkentaa toiminta-alueen laajennus. (Määräys 31) 

Asetuksen noudattaminen
Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Ympäristöluvasta perittävä maksu määräytyy ympäristölautakunnan 16.3.2011 § 9 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n liitteen mukaan huomioiden taksan 5 §:n kohta 3 luvan tai ilmoituspäätöksen teknisluontoisesta muuttamisesta tai muusta lupamääräysten vähäisestä muutoksesta, jonka vaatima työmäärä on merkittävästi keskimääräistä pienempi, voidaan käsittelymaksu määrätä 70 prosenttia 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi. Liitteen mukaan muu jätteiden hyödyntämis- tai käsittelylaitoksen lupa on 1 800 euroa, ja siten alennettuna käsittelymaksuna hakijalta peritään 540 euroa.

Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (YSL 527/2014) 6-8, 11-12, 14-17, 20, 22, 29, 39, 42-44, 48, 49, 52, 53, 58, 62, 64-66, 70, 83-85, 190, 191 §
Ympäristönsuojeluasetus (YSA 713/2014) 2, 8, 11-15
Jätelaki (JäteL 646/2011) 12, 13, 15, 17, 72-74, 118-120, 122 §
Hämeenkyrön kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa 16.3.2011 § 9

Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen
Päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 5.11.2019 ja viimeinen muutoksehakupäivä on 5.12.2019.

Ympäristölautakunta tiedottaa päätöksestä julkisesti kuuluttamalla Hämeenkyrön kunnan ilmoitustaululla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Kaisa Pieniluoma, ympäristötarkastaja, kaisa.pieniluoma@hameenkyro.fi

Kuvaus

JST Kuljetuspalvelut Oy on hakenut ympäristönsuojelulain 29 §:n mukaisesti ympäristöluvan muutosta koskien tuhkan hyötykäyttöä käsittelylaitoksen varastokentän rakenteessa sekä toiminnallista muutosta vastaanotettavien ja käsiteltävien jätteiden määrässä. Toiminta sijaitsee tilalla Räminkorpi RN:o 108-409-13-1, os. Sarantie 28, Hämeenkyrö. Käsittelylaitoksen varastokentän laajennusta haetaan määräalalle tilasta Pieksa RN:o 108-409-12-6.

Toiminnan muutokselle haetaan aloituslupaa muutoksenhausta huolimatta (YSL 199 §).

Päätösehdotus

Esittelijä

Kaisa Pieniluoma, ympäristötarkastaja, kaisa.pieniluoma@hameenkyro.fi

JST Kuljetuspalvelut Oy:n hakemus käsitellään liitteessä mainituin ehdoin.

Päätös

Ympäristölupa hyväksyttiin liitteessä mainituin ehdoin.

Valmistelija

Noora Kalliomäki, ympäristötarkastaja, noora.kalliomaki@hameenkyro.fi

Kuvaus

Vaasan hallinto-oikeus on lähettänyt vastinepyynnön 14.3.2022 (Dnro 153/03.04.04.04.19/2022) elinympäristölautakunnan lupajaostolle. Hallinto-oikeus varaa tilaisuuden antaa kirjallisen vastineen lupajaoston 15.12.2021 § 25 päätöstä koskevasta valituksesta 2.5.2022 mennessä.  

Laitoksen toiminnalla on Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä ympäristölupapäätös nro 110/2011/1, Dnro LSSAVI/158/04.08/2011, joka on tullut lainvoimaiseksi Vaasan hallinto-oikeuden päätöksellä heinäkuussa 2012 (päätös 21.6.2012 nro 12/0464/2, Dnro 01749/11/507). Vaasan hallinto-oikeuden päätöksessä on tarkennettu ympäristöluvan määräystä 20. Ympäristöluvan mukaan laitoksen kentän rakentamisessa on voinut hyödyntää betonijätettä. 

Muutosluvassa (ympäristölautakunta 16.12.2015 § 58) myönnettiin lupa tuhkan hyötykäyttöön käsittelylaitoksen varastokentän rakenteessa sekä toiminnallista muutosta vastaanotettavien ja käsiteltävien jätteiden määrässä.

Muutosluvassa (lupajaosto 15.12.2021 § 25) hyväksyttiin enintään 19 990 tonnia tavanomaiseksi luokiteltua jätettä sekä 49 990 tonnia pysyväksi luokiteltua jätettä. Em. jätemäärät sisältävät varastokentän rakenteessa hyödynnettävät materiaalit (betonimurske ja tuhka). Lisäksi myönnettiin lupa pientuojien asbestijätteen vastaanotolle ja välivarastoinnille. Vuotuinen määrä on enimmillään 49 tonnia pakattua asbestijätettä. Haetut määrät ovat maksimimääriä, jolla varaudutaan yksittäisiin suuriin hankkeisiin. Normaalitoiminnan määrät eivät kasva nykyisestä. Lupa myönnettiin myös jätteenkäsittelykentän laajentamiseen määräalalle tilasta Pieksa (108-409-12-6) n. 0,5 ha. Laajennusalueen rakentamisen kestoksi on arvioitu 3-4 vuotta. Laajennusaluetta tullaan käyttämään välivarastointialueena.  

Viimeisen muutoshakemuksen täydennyksenä ollut melumallinnus osoittaa meluvallien toimivuuden asuinrakennusten suuntaa sekä haketuksen/murskauksen läheisyydessä sijaitsevien varastokasojen merkityksen laajennusalueen pohjoispuolella olevan loma-asunnon suuntaan. Lisäksi lupamääräyksin varmistetaan, ettei toiminnasta aiheudu missään vaiheessa meluhaittaa naapureille. Melun leviämistä melulle altistuvien kiinteistöjen suuntaan voidaan tehokkaasti vaimentaa melutorjuntatoimin niin, että luvassa määrätyt melurajat alittuvat melulle altistuvissa kohteissa. Kun vielä otetaan huomioon ympäristöluvassa määrätyt meluavien toimintojen toiminta-aikarajoitukset, melusta ei voida katsoa aiheutuvan kohtuutonta rasitusta lähiympäristön asutukselle, kun lupamääräyksiä noudatetaan. Kyseessä on toiminnassa oleva käsittelylaitos, joka toiminnan muutoksella pyrkii varautumaan valtakunnallisten kierrätystavoitteiden saavuttamiseen ja kehittämiseen paikallisella tasolla. 

Valituksessa esitetään muutosta seuraaviin lupamääräyksiin: 

  1. Meluavien työvaiheiden toiminta-aika rajoitetaan arkisin 7.00 – 16.00 väliselle ajalle alkuperäisen luvan mukaisesti. 

  2.  Lupaa on tarkennettava siten, että murskaus/haketuspaikan välittömään läheisyyteen on rakennettava kiinteät meluesteet varastokasojen lisäksi, koska se on ainoa tapa varmistaa, että melueste on koko ajan paikalla. Alueelta poistettu kaikki puusto, luvan edellyttämä 10 m leveä kasvillisuus/puuvyöhyke on myös poistettu (25.1.2022). 

  3. Alkuperäisen luvan vaatimus hallin rakentamisesta ja rakennuspurkujätteen käsittelystä sisätiloissa olisi samalla keino vähentää ympäristöön kulkeutuvaa melua.

Päätösehdotus

Esittelijä

Noora Kalliomäki, ympäristötarkastaja, noora.kalliomaki@hameenkyro.fi

Lupajaosto antaa vastineensa Vaasan hallinto-oikeudelle JST Kuljestuspalvelut Oy:n ympäristöluvasta tehdystä valituksesta seuraavasti: 
 
Valittajat ovat valituskirjelmässään esittäneet seuraavat vaatimukset/toteamukset: 

1. Meluavien työvaiheiden toiminta-aika rajoitetaan arkisin 7.00 – 16.00 väliselle ajalle alkuperäisen luvan mukaisesti.  

Hakija on ympäristölupahakemuksessaan hakenut laitoksen toiminta-ajaksi arkisin klo 7:00 - 22:00, lauantaisin klo 7:00 - 18:00. Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä laitos on suljettu. Melua aiheuttavat toiminnot kuten murskaus ja haketus toteutetaan vain arkisin klo 7:00 - 20:00 ja talviaikaan 1.10. - 31.3. tarvittaessa lauantaisin klo 8:00 - 16:00. 

Lupajaosto on lupapäätöksessä päättänyt toimintaa koskevissa yleisissä määräyksissä kohdassa 2 seuraavasti:  
Laitos saa olla toiminnassa ja avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 7-21 ja lauantaisin klo 8-15. Arkipyhinä laitoksella ei saa olla toimintaa. 

Puu- ja energiajätteen hakettamista voidaan suorittaa enintään viiden viikon aikana vuodessa maanantaista perjantaihin klo 7.00-19.00 välisenä aikana. Murskaus on kielletty 1.6.-31.7. välisenä aikana. 

Betoni- ja tiilijätteen murskausta voidaan suorittaa enintään viiden viikon aikana vuodessa klo 7.00-19.00 välisenä aikana. Murskaus on kielletty 15.6.-31.7. välisenä aikana.

Puu- ja energiajätteen hakettamista ja betonin murskausta ei saa suorittaa samanaikaisesti ja yhteensä enintään 10 viikkoa.  

Lupajaoston vastine: 
Lupamääräyksin annettua kellonaikaa ei ole tarpeen muuttaa. Uusimpien lupamääräysten mukaan meluavia toimenpiteitä saa tehdä vain viitenä viikkona talviaikaan. Alkuperäisessä luvassa (2012) ei ollut muita aikarajoituksia muuta kuin kellonajan osalta. Nyt meluavia toimenpiteitä saa tehdä vain 5 viikon aikana ja on kiellettyjä 1.6.-31.7. välisenä aikana. 

2. Lupaa on tarkennettava siten, että murskaus/haketuspaikan välittömään läheisyyteen on rakennettava kiinteät meluesteet varastokasojen lisäksi, koska se on ainoa tapa varmistaa, että melueste on koko ajan paikalla. Alueelta poistettu kaikki puusto, luvan edellyttämä 10 m leveä kasvillisuus/puuvyöhyke on myös poistettu (25.1.2022).  
 

Lupajaosto on lupapäätöksessä päättänyt toimintaa koskevissa yleisissä määräyksissä kohdassa 20 varastointikentän rakentamisesta ja betonimurskeen ja tuhkan hyödyntämisestä kentän rakenteessa seuraavasti:
Varastointikentän rakentaminen on aloitettava meluvallin (vähintään viisi metriä korkea ja pohjastaan 20 metriä leveä) rakentamisella alueen pohjoisosaan ja edelleen suunnitelman mukaisesti alueen ympärille. Laitosalueen ympärille meluvallin ulkopuolelle on jätettävä näkösuojaksi vähintään 10 metriä leveä kasvillisuus-/puuvyöhyke käsittelemättä. Lisäksi laitosalueen ympärillä oleviin ja rakennettaviin meluvalleihin tulee vallin valmistumisen jälkeen viipymättä istuttaa puustoa. Meluvallien rakenteessa saa käyttää vain puhtaita pintamaita alueelta. Mikäli alueen pintamaat eivät riitä, saa rakenteeseen käyttää muualta tuotuja puhtaita maa-aineksia, joiden puhtaudesta on esitettävä todisteet sekä tieto alkuperästä ja määristä. 
 
Varastointikentän rakentaminen eri vaiheissaan tulee dokumentoida valokuvin. Kentän osa-alueiden valmistumisesta on ilmoitettava lupaviranomaiselle sekä koko kentän valmistuttua on suoritettava lupaviranomaisen tarkastus. Käsittelyalueen ja uuden laajennusalueen välistä meluvallia ei saa kokonaisuudessaan poistaa ennen kuin uusi meluvalli on rakennettu varastointialueen ympärille. Mikäli meluvalli alueiden välistä joudutaan työteknisesti poistamaan ennen uuden meluvallin valmistumista, ei laitosalueella saa suorittaa haketusta tai murskausta.  

Lisäksi lupajaosto on lupapäätöksessä päättänyt toimintaa koskevissa yleisissä määräyksissä kohdissa 21 – 24 Melu ja tärinä seuraavasti:
Laitosalueen normaalista toiminnoista aiheutuva melutaso ei saa päiväaikaan ylittää lähimmillä asumiseen käytettävillä alueille ekvivalenttitasoa 55 dB (LAeq) eikä loma-asumiseen käytettävillä alueilla ekvivalenttitasoa 45 dB (LAeq). Poikkeuksellisissa tilanteissa melutasot eivät saa yöaikaan ylittää VNp 993/1992 2 § 2 momentin arvoja.  

Melun leviämistä on rajoitettava meluvalleilla tai vastaavilla melua vaimentavilla esteillä sekä varastointikasoilla siten, että lupamääräyksessä 21 määrätyt melun raja-arvot eivät ylity. Mikäli melutaso ylittyy, tulee toiminnanharjoittajan ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin meluhaitan vähentämiseksi. 

Luvan saajan on selvitettävä laitoksen melutasot lähimpien asuin- ja lomakiinteistöjen piha-alueella, kun laajennusalueen meluvalli on rakennettu. Selvityksen on katettava meluavimmat työvaiheet kuten haketus, murskaus (betonin pulverointi), jätteiden lajittelu, purku ja lastaus jne. Melumittaukset on tehtävä ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 'Ympäristömelun mittaaminen' mukaisesti. 

Toiminnanharjoittajan tulee ilmoittaa tiedotekirjeellä tai tekstiviestillä lähimmille naapureille kolme vuorokautta ennen alueella suoritettavia haketusjaksoja.  

Lupajaoston vastine:
Hakija on esittänyt rakentavansa laajennusosan pohjoislaitaan 6 m korkean meluvallin, jota parhaillaan rakennetaan sekä myös alueen muita meluvalleja parannetaan parhaillaan. 

Tehtyjen leviämislaskelmien perusteella merkittävin yksittäinen tekijä melun leviämisen kannalta ovat varastokasat. Kun murskaustoiminta tehdään varastokasojen lähellä ja takana, ehkäistään melun leviämistä haluttuun suuntaan erittäin tehokkaasti ja näin ollen on mahdollista päästä melun raja-arvoihin myös loma-asutuksiksi luokitelluilla kiinteistöillä. Kiinteät meluvallit eivät yksistään ole riittävät melusuojauksen kannalta. Lisäksi alueen pohjoisosaan istutettava 10 m leveä suojakaista ja meluvalleihin istutettava puusto antavat näkösuojaa. Meluntorjuntatoimenpiteiden riittävyys on varmistettava meluselvityksellä laajennusalueen meluvallin valmistuttua. Varastointialue ja koko toiminta-alueen meluntorjuntatoimet tullaan tarkistamaan valmistumisen jälkeen, että melun leviämisen ehkäisytoimet ovat tehty niin kuin määräyksissä on määrätty.  

Yleisissä määräyksissä kohdassa 20 on vaadittu laitosalueen ympärille meluvallin ulkopuolelle jätettävä näkösuoja, vähintään 10 metriä leveä kasvillisuus-/puuvyöhykealue, on tietokatkoksen johdosta tullut metsänhakkuun yhteydessä hakatuksi 21.1. – 24.1.2022 välisenä aikana.  

Hakkuusta on saatu selvitys Metsänhoitoyhdistys Pirkanmaalta 24.1.2022: 
Hakkuusopimuksessa sovittiin alueen avohakkuusta. Tieto vaadittavasta 10 metrin suojakaistasta alueen reunalla ei tavoittanut hakkuun suorittajaa. Kirjallista ohjetta kyseisestä suojakaistasta hakkuun teettäjä ei ole saanut. Myöskään maanomistajalla ei ole kirjallista dokumenttia tarvittavasta suojavyöhykkeestä. Asiasta on puhelimitse keskusteltu ja asia on jäänyt muistin varaan. Tarkkoja ohjeita ei ole annettu.  

Tästä tiedonkulun katkoksesta johtuen tarvittavaa suojavyöhykettä ei ole jätetty. 

Kuitenkin hakkuussa poistettu 10 metrin suojakaista tullaan metsittämään tulevana keväänä istutuskauden alkaessa. 

3. Alkuperäisen luvan vaatimus hallin rakentamisesta ja rakennuspurkujätteen käsittelystä sisätiloissa olisi samalla keino vähentää ympäristöön kulkeutuvaa melua. 

Lupajaosto on lupapäätöksessä päättänyt toimintaa koskevissa yleisissä määräyksissä kohdassa 7 seuraavasti: 
Jätteiden vastaanotto, lajittelu ja käsittely on toteutettava tiiviillä (esim. asfaltti) pohjalla tai asfaltoidulla alueella, jonka vedet on ohjattu vesien käsittelyjärjestelmään. Purkubetonin ja valmiin betonimurskeen varastointi voidaan suorittaa murskepohjalla. Rakennuspurkujätteen ja kierrätyspolttoaineiden leviäminen laitosalueella on estettävä tehokkaasti. Estämisessä voidaan vaihtoehtoisesti käyttää peittämistä, kattamista ja tiivistä aitaamista, hallirakennetta, paalaamista, pakkaamista tai varastointia peitetyillä lavoilla.  

Lupajaoston vastine:
Halli hankaloittaa toimintaa, eikä itsessään pidätä melua. Siksi vaihtoehto vaatimukset, jotka ovat mainittu muutosluvassa (lupajaosto 15.12.2021 § 25 lupamäärysten kohta 16 Varastointi): Peittäminen, kattaminen ja tiivis aitaaminen, hallirakenne, paalaaminen, pakkaaminen tai varastointi peitetyillä lavoilla ovat riittäviä toimia. Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnossa (5.5.2021) mainitaan varastokasojen tärkeydestä, mitkä ovatkin kaikkien tehokkaimpia melun leviämisen estämiseksi meluvallien ja puuston suojavyöhykkeen lisäksi, jotta melu tasot pysyvät sallitulla tasolla laajennuksenkin jälkeen. Melu tasoa tulee tarkkailla jatkuvasti ja ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin, mikäli sallitut melurajat ylittyvät.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Janika Kanto, ympäristötarkastaja

Kuvaus

JST Kuljetuspalvelut Oy on hakenut ympäristönsuojelulain 89 §:n mukaista olennaista muutosta Länsi-​ja Sisä-​Suomen aluehallintoviraston 21.9.2011 myöntämään ympäristölupaan. Hämeenkyrön Kalkunmäellä osoitteessa Sarantie 28, 39100 Hämeenkyrö sijaitsevalla kiinteistöllä vastaanotetaan rakentamis- ja purkutoiminnasta syntyvää erilaista käsittelemätöntä jätettä, kuten rakennusjätettä, purkupuuta ja puuteollisuuden sivutuotteita, jotka lajitellaan, käsitellään mekaanisesti murskaamalla, välivarastoidaan ja toimitetaan energia- ja materiaalihyötykäyttöön tai käsiteltäväksi toisiin laitoksiin. JST Kuljetuspalvelut hakee ympäristöluvan muutosta koskien tuhkan ja betonimurskeen hyötykäyttöä käsittelylaitoksen varastokentän rakenteessa sekä toiminnallista muutosta vastaanotettavien ja käsiteltävien jätteiden määrässä. Lisäksi muutosta haetaan käsittelylaitoksen meluvallin rakenteiden osalta siten, että alueen meluvallissa tullaan käyttämään kokonaisia auton renkaita vallin rakenteessa sitovana ja tukevana rakenneosana. Käsittelylaitoksen varastokenttää laajennetaan viereiselle tilalle Räminkorpi 2 RN:o 108-409-12-93. 

Samalla haetaan toiminnan aloittamista muutoksenhausta huolimatta ympäristönsuojelululain 199 §:n mukaisesti.


Lupahakemus on kuulutettu Hämeenkyrön kunnan ilmoitustaululla ja internetsivuilla 29.11.2023 - 8.1.2024. Asiakirjat ovat kuulutusajan olleet nähtävillä kunnan asiointipisteellä. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janika Kanto, ympäristötarkastaja

Elinympäristölautakunnan lupajaosto myöntää ympäristöluvan muutoksen sekä toiminnan aloittamisluvan muutoksenhausta huolimatta vakuutta vastaan (YsL 199 §) päätösliitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksytty.

Tiedoksi

hakija, Pirteva terveysvalvonta, Pirkanmaan ELY-keskus, muistutuksen jättäneet

Muutoksenhaku

Hallintovalitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

· asianosaisella;

· rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät;

· toiminnan sijaintikunnalla tai muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät;

· valtion valvontaviranomaisella sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella;

· muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

Valitusviranomainen

Valitus osoitetaan Vaasan hallinto-oikeudelle:

Vaasan hallinto-oikeus

Korsholmanpuistikko 43, 4. krs

PL 204, 65101 Vaasa Sähköposti: vaasa.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Tiedoksisaanti ja määräaikojen laskeminen

Päätöksen tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisajankohdasta. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaantipäivää ja muutoksenhakupäivää laskettaessa otetaan huomioon seuraavat määräaikalainsäännökset: - tiedoksiantopäivää, josta muutoshakuaika lasketaan alkavaksi, ei lueta määräaikaan

- jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, muutoshakemuksen saa tehdä ensimmäisenä arkipäivänä tämän jälkeen

- muutoshakemus on tehtävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Valituskirjelmän sisältö

Valitus tehdään kirjallisesti. Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta

- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero sekä mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan valittajalle toimittaa

- miltä osin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituskirjelmä on valittajan tai muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valituskirjelmään on liitettävä päätöstä koskeva, viran puolesta oikeaksi todistettu pöytäkirjanote ja tiedoksisaantia koskeva selvitys sekä asiakirjat, joihin vedotaan vaatimuksen tueksi.

Valitusasiakirjojen toimittaminen

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. Valitusasiakirjat toimitetaan aina omalla vastuulla. Valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.