Kunnanhallitus, kokous 17.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Hämeenkyrö-lippu, taksaportaiden vähentäminen

HMKDno-2018-633

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Kuvaus

Valtatie 3 joukkoliikenteessä linja-autoliikenteen käyttöasteen turvaaminen on välttämätöntä Pirkanmaan liikennejärjestelmän toimivuuden näkökulmasta. Tällä hetkellä raideliikennettä kehitetään voimakkaasti mm. junapilottihankkeella ja ratikan jatkosuunnittelulla useimmissa muissa Pirkanmaan työssäkäyntisuunnissa. Raideliikenne ei ole käytettävissä Hämeenkyrön ja Ikaalisten suunnassa ja siirtymäkauden sopimusten päättyessä linja-autoliikenteen läntisen seutulipun käyttömahdollisuus päättyy. Tilanne ei saa johtaa siihen, että luoteinen suunta jää jälkeen työssäkäyntiliikenteen palvelutasossa.

Kunnanhallitus on 21.1.2019 päättänyt jatkaa valmistelua omalla kuntakohtaisella lipputuotteella eli Hämeenkyrö-lipulla, jota kunta tukee palvelusetelimallilla. Kyseessä on Matkahuollon matkakortille ladattava lippu ja se ei ole liikenteenharjoittajakohtainen. Kuntakohtainen ja kunnan tukema lipputuote on valittu, jotta työssäkäynti- ja asiointiliikenne ei kallistu markkinahintaiselle tasolle seutulipun päättyessä. Jatkovalmistelu on tehty Länsilinjat Oy:n ja toimivaltaisen viranomaisen eli Pirkanmaan Ely-keskuksen kanssa.

Vuonna 2018 seutulipun peruslippuja myytiin 143 kpl, Tampereelle ulottuvia 482 kpl ja Tampere+TKL -laajennusta 117 kpl. Asiakastulojen osuus oli 85.528,70 euroa ja kunnan subventio 51.084,31 euroa. Seurantalomake on oheismateriaalina.

Kuntalaisille tarjottavana uutena lisähyötynä uudessa lipputuotteessa on sen soveltuvuus myös lyhyille alle 9 km ja alle 20 km matkoille. Linja-autoliikenteen pääliikennöitsijä reittiliikenteessä on Länsilinjat Oy, joka on luvannut ottaa kaikki pysäkit käyttöön Kyröskosken ja kirkonkylän välisellä osuudella. Lipputuote merkitsee siten Hämeenkyrön sisäisen liikenteen palvelutason paranemista. Lipputuotetta voivat hyödyntää kaikki liikenteenharjoittajat, joilla on Matkahuollon kortin lukulaite autossa. Hämeenkyrön kunta pitää tärkeänä, että Ely-keskuksen määrittelemä joukkoliikenteen palvelutaso vuosille 2017-2019 toteutuu yhtä korkeana myös uudessa tilanteessa (vuoroväli arkiruuhkassa alle 30 minuuttia).

Palvelusetelin ja asiakashinnan arvot:

km kokonaishinta palveluseteli asiakashinta
  9 90 40 50
 20 120 45 75
 30 150 60 90
 45 210 80 130
 60 240 100 140
 80 270 110 160
100 300 120 180

 

Kuten jo edeltävässä valmistelussa on todettu, palvelusetelillä tuetun kuntakohtaisen lipputuotteen lainsäädännöllinen asema on vielä epäselvä eikä valtio toistaiseksi osallistu mallin kustannuksiin. Asian käsittely liikenne- ja viestintäministeriössä siirtyy seuraavalle hallitukselle. Myös Ely-keskus ei toimivaltaisena viranomaisena ota kantaa palvelusetelimalliin. Toteutetut kuntakohtaiset lipputuotteet ovat siten pilottiluonteisia. Hämeenkyrön kunnan edunvalvonnassa tullaan nostamaan esiin palvelusetelin lainsäädännöllisen aseman ja valtion rahoituksen turvaaminen, koska sillä alennetaan asiakkaan lipun hintaa eikä tuki ole liikennöitsijäkohtainen.

Valmistelussa on tullut esiin, että Länsilinjat Oy voisi ajaa tämän liikenteen myös erittäin vähäpäästöisellä polttoaineella (Nesteen uusiutuvalla MY diesel), joka voisi lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta asiakkaiden valintaperusteena. Toistaiseksi polttoaineiden hinnanero estää kannattavan käyttöönoton. Päästövähennys olisi vaikutukseltaan merkittävä, sillä liikenteenharjoittajan liikennesuorite on kolmostiellä noin miljoona kilometriä. Vähäpäästöinen liikenne saataisiin aikaan nopeasti ilman kalliita kalusto- tai raideinvestointeja. Tältä osin valmistelua vielä jatketaan.

Esityslistan liitteenä on palvelusopimus.

Päätösehdotus

Esittelijä

Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Hallitus päättää

  1. hyväksyä Oy Matkahuolto Ab:n kanssa tehtävän palvelusopimuksen palvelusetelin ja lippujärjestelmän tuottamisesta
  2. hyväksyä sopimuksen kohdan 4 mukaisesti lippujen asiakashinnan ja palvelusetelin arvon
  3. hyväksyä lipputuotteen nimeksi Hämeenkyrö-lippu ja käyttöönottoajankohdaksi 1.5.2019.
  4. antaa kunnanjohtajalle oikeuden tehdä sopimukseen tarvittaessa teknisluonteisia muutoksia
  5. että sopimuksen palvelutasoa, kustannusvaikutuksia, palvelusetelin arvoa ja lainsäädännöllistä asemaa tarkastellaan vuosittain maaliskuun loppuun mennessä yhdessä liikenteenharjoittajan, Matkahuollon ja joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen kanssa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Kuvaus

Länsilinjat Oy esittää hinnankorotusta Hämeenkyrö-lippuun. 

Länsilinjat esittää, että 

  • sekä asiakashintaa, että kunnan maksuosuutta korotetaan taksaportaasta riippuen n. 11,8 %
  • palvelusetelin hinnan noususta johtuen kunnan vuosikustannus nousee keskimäärin 3 100 euroa/vuosi
  • alla esitys uusista asiakas- ja palvelusetelin arvoista.
     

Perusteluna hinnankorotukselle 

  • matkustajamäärät ovat edelleen jäljessä koronaa edeltävästä tasosta
  • polttoaineen hinta on noussut normaalia kustannusrakennetta enemmän
  • palveluiden ja tarvikkeiden hinnat ovat nousseet.
     

Liitteenä on taulukko hinnanmuutoksista. Länsilinjat Oy esittää kahta vaihtoehtoa. 

Ensimmäisessä kunta nostaa palvelusetelin arvoa samassa suhteessa kuin asiakashinta nousee. Vaihtoehtona on, että kunta ei nostaisi palvelusetelin hintaa samassa suhteessa kuin asiakashinta nousee, jolloin korotus asiakkaalle olisi lähes 20 %.

Kunta pitää tärkeänä joukkoliikenteen kannattavuutta kolmostien suunnassa ja valitsee siksi vaihtoehdon yksi, jossa kunta nostaa palvelusetelin arvoa samassa suhteessa kuin asiakashinta nousee. 

Hämeenkyrö-lippu on Matkahuolloin lipputuote, jossa asiakashintaa alennetaan palvelusetelillä eikä se ole sidottu mihinkään liikenteenharjoittajaan. Kunnanhallitus on päättänyt Hämeenkyrö-lipun hinnoittelusta ja käyttöönotosta 1.5.2019 alkaen eikä siihen ole tehty korotuksia sen jälkeen. Asiakashinta riippuu asiakkaan matkustaman matkan pituudesta ja lippu soveltuu myös lyhyille 9 km ja 20 km matkoille kunnan sisäisessä liikenteessä. Lipputuote otettiin käyttöön silloin kun seutulippu poistui käytöstä.

Seutulippun käytöstä kunnan kustannus oli lähes 60.000 euroa vuodessa, johon valtio osallistui noin 27.000 eurolla. Kun palveluseteliä otettiin käyttöön, sen vuosittaiseksi kustannukseksi arvioitiin 55.000 - 57.000 euroa vuodessa. Vuonna 2022 palvelusetelin kustannus elokuun loppuun mennessä on ollut 18.015 euroa ja suosituin on ollut 45 km lippu (58 % lipun ostaneista. Kokonaismäärä 210 lippua)

Vuodelta 2020 palvelusetelin kustannus oli 31.525 euroa ja vuodelta 2021 kustannus oli 23.096,67 euroa.

Asiasta on tehty ennakkovaikutusten Eva-arvio sekä yritysvaikutusten arvio.

Päätösehdotus

Esittelijä

Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Hallitus hyväksyy

  1. Länsilinjat Oy:n hinnankorotusesityksen vaihtoehdon 1 mukaisesti eli kunta nostaa palvelusetelin arvoa samassa suhteessa kuin asiakashinta nousee
  2. taulukon mukaiset hinnat voimaan 1.11.2022 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Korjattiin liitteeseen oikea korotuksen alkamispäivä 1.11.2022. 

 

Valmistelija

Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Kuvaus

Matkahuollon kausi- ja sarjaliput ostetaan jatkossa Reitit ja Liput -sovelluksen kautta. Uudistuksen myötä viimeisetkin paperiset liput digitalisoidaan. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyisin matkakorteilla olevat liput siirtyvät maksuttomaan Reitit ja Liput -mobiilisovellukseen vaiheittain vuoden 2023 aikana. Kaikki Matkahuollon liput siirretään sovellukseen kesäkuun 2023 loppuun mennessä. Matkakorttien myynti ja lisälataaminen päättyy asemilla, asiamiehillä, R-kioskeilla ja busseissa 30.6.2023. Poikkeuksena ovat peruskoululaisten liput, jotka säilyvät vielä toistaiseksi matkakorteilla. Lippuostojen lisäksi sovelluksesta näkee jatkossa suoraan kausi- ja sarjalipuilla jäljellä olevat päivät ja matkat sekä niiden voimassaoloajan. Bussissa sovellus toimii matkustusoikeuden varmentajana kuljettajalle.

Lippujen digitalisointi koskee myös palvelusetelituotteita eli Hämeenkyrö-lippua ja Matkahuolto on pyytänyt, että samalla Hämeenkyrölipun matkaportaita vähennettäisiin. Mobiililippu saadaan tällä tavalla helpommin ostettavaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi. Länsilinjat Oy on selvittänyt Hämeenkyrö-lipun matkaportaiden käytön ja esittää, että Hämeenkyrö-lipun taksaportaita vähennetään nykyisestä kuudesta neljään.

Vuoden 2022 tilaston perusteella matkat jakautuvat portaittain näin:  

Kilometri Matkojen lukumäärä 2022 Matkojen prosenttiosuus
6 60 1
9 918 9
20 1266 12
30 1418 14
40 188 2
45 6340 62
yhteensä 10 190 100


Esitetyn muutoksen jälkeen jäljelle jäisivät 9, 20, 30 ja 45 km liput. 

Oheismateriaalina on eri taksaportaiden hinnat, joihin ei tule muutoksia tässä vaiheessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Hallitus

  1. merkitsee tiedoksi Matkahuollon lippu-uudistuksen
  2. hyväksyy Hämeenkyrö-lipun taksaportaiden vähentämisen kuudesta neljään selosteosan mukaisesti
  3. hyväksyy muutoksen tulemaan voimaan 1.4.2023. 

Päätös

Hallitus siirsi yksimielisesti asiasta päättämisen.  Asiasta tehdään vielä lisäselvityksiä. 

Valmistelija

  • Tiina Paloranta, talous- ja hallintojohtaja, tiina.paloranta@hameenkyro.fi

Kuvaus

Hallitus siirsi yksimielisesti asiasta päättämisen kokouksessaan 6.3.2023. Mobiililipusta on saatu Matkahuollolta lisätietoa, jonka mukaan myynnin yhteyteen tulee maininta, että lipputuotteen voivat ostaa hämeenkyröläiset ja vähintään matkan lähtö- tai lopetuspaikan tulee olla Hämeenkyrössä. Matkahuollon käyttöraporteilta nähdään myynnit ja matkustukset kappaleina ja matkustukset liikennöitsijöittäin. Tarvittaessa on erikseen selvitettävissä myös tehdyt matkat linjoittain ja vuoroittain. Tämä raportointi riittänee tässä vaiheessa mobiililipun seurantaan.

Matkahuolto on kertonut, että viimeistään vuoden loppuun mennessä on toteutettavissa myös tietyllä koodilla ostettava lippu, jossa asiakkaat syöttävät saamansa koodin sovellukseen, jonka jälkeen Hämeenkyrölippu ilmestyy ostettavaksi. Ilman koodia lippua ei voi ostaa. Koodin hankinta pitää kuitenkin järjestää paikallisesti ja siinä yhteydessä todistetaan henkilöllisyys. Se kannattaako koodilipun toteuttaminen riippuu käytännössä saatavista kokemuksista ja mahdollisesta tarpeesta. Ostamisen tarkka sääntely haittaa ostamista ja vähentää todennäköisesti kysyntää.

Länsilinjat Oy kanssa on keskusteltu joukkoliikenteen edistämisestä ja vuorotarjonnasta. Kolmostiellä liikennöivässä kalustossa on 44-50 istumapaikkaa. Maaliskuussa tarkastelluilla viikoilla vuorokohtainen matkustajamäärä vaihtelee huomattavasti. Muutamat aamun ja koulujen päättymisen ajankohdan vuorot ovat lähes täysiä, mutta kaikilla muilla vuoroilla käyttöaste on alhainen (jopa alle 10). Yksi vuoro päivässä ajetaan kahdella autolla. Yhtiö suunnittelee lisävuoron sijoittamista klo 17- 21 väliseen ajankohtaan vähintään kokeiluluonteisesti. Myös kesäkampanja käyttöasteen ostamiseksi on mahdollista toteuttaa.

Kunnan järjestämä joukkoliikennekysely on päättynyt ja raporttia sen tuloksista koostetaan. Vastauksia saatiin 146 kpl ja 57 % vastaajista on työssäkäyviä ja 14 % opiskelijoita. Kolmannes vastaajista ilmoittaa käyttävänsä joukkoliikennettä muutaman kerran viikossa tai viikoittain. Hämeenkyrölippu, nuorisolippu tai sarjalippu oli 15 %:lla vastaajista. Tyytyväisintä ollaan arkiaamujen ja arkipäivien yhteyksiin Tampere-Hämeenkyrö välillä. Tyytymättömyyttä on selvästi arki-iltojen ja viikonloppujen yhteyksiin. Kyselyn tuloksia ei ole vielä käsitelty liikenteenharjoittajan kanssa.

Joukkoliikenteen lipputuoteiden ostaminen mobiililippuna Reitit ja Liput -sovelluksella kannattaa toteuttaa, jotta se helpottaa ostamista. Lipun käyttöaste on joukkolikenteen käyttäjien keskuudessa vielä alhainen. Mitä enemmän käyttöastetta saadaan nostettua sitä enemmän se mahdollistaa myös vuorotarjonnan parantamista. Hämeenkyrölippu on kunnan osittain rahoittama palveluseteli ja vuosikustannus on viime vuosina ollut 23.000 - 32.000 euroa. Kunnan tulee varatua kustannusosuuden nousuun entisen seutulipun tasolle (60.000 euroa), jos joukkoliikenteen palvelutasoa halutaan nostaa kuntalaisten toivomalle tasolle. Kunnan tulee myös varautua liityntäpysäköintimahdollisuuksien ja polkupyöräpysäköintien järjestämiseen liikenteen solmukohtiin. 

Pirkanmaan liitto on juuri julkaissut Joukkoliikenteen vaihto- ja solmupysäkit Pirkanmaalla -julkaisun. Se sisältää luettelon Pirkanmaan tärkeimmistä joukkoliikenteen solmupysäkeistä (kolme pysäkkiluokkaa) sekä tiedot niiden nykytilasta, puutteista ja kehittämistoimenpiteistä. Hämeenkyröön selvityksessä sijoittuu sekä kuntien keskustason solmupysäkki että muu solmupysäkki. Kehittämistarpeita on havaittu myös näillä pysäkeillä. Solmupysäkeillä palvelutason täytyisi olla muita pysäkkejä korkeampi. Maanteiden linja-autopysäkkien pieniä kehittämistoimenpiteitä voidaan tehdä valtion väylänpidon perusrahoituksella. Kuntien katuverkolla olevien solmupysäkkien kehittämiseen on mahdollista anoa valtionavustusta mm. pyörien liityntäpysäköinninn parantamiseen. Selvitys solmupysäkeistä on oheismateriaalina.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antero Alenius, kunnanjohtaja, antero.alenius@hameenkyro.fi

Hallitus

  1. merkitsee tiedoksi Matkahuollon lippu-​uudistuksen
  2. hyväksyy Hämeenkyrö-​lipun taksaportaiden vähentämisen kuudesta neljään selosteosan mukaisesti
  3. hyväksyy muutoksen tulemaan voimaan 1.5.2023. 
     

Hallitus katsoo, että elinympäristön palvelualueen tulee käsitellä solmupysäkkien palvelutason kehittäminen vuosien 2023 ja 2024 aikana. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Matkahuolto Oy, Länsi-Linjat Oy, elinympäristöpalvelut