Kunnanhallituksen henkilöstöjaosto, kokous 30.4.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 8 Sopijajärjestöjen luottamushenkilöiden vapaa-ajalla tehdyn perehtymisen korvaaminen

HMKDno-2025-87

Valmistelija

  • Jyri Lammela, henkilöstöpäällikkö, jyri.lammela@hameenkyro.fi

Kuvaus

Kunta- ja hyvinvointialan työnantajat ja pääsopijajärjestöt (KT, JAU, JUKO ja SOTE) ovat sopineet uuden tasopalkkajärjestelmän käyttöönotosta. Järjestelmä korvaa 2000-luvun alussa käyttöön tulleen tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmän. Muutos koskee palkansaajia, jotka noudattavat kunta-alan suurinta sopimusta, Kunta-alan yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Lisäksi uutta järjestelmää sovelletaan varhaiskasvatuksen opettajiin (OVTES osio G). Uusi palkkausjärjestelmä tuli voimaan 1.2.2025. Työnantajille on annettu siirtymäaika, jonka mukaan järjestelmä tulee ottaa käyttöön 30.9.2025 mennessä.

Siirtyminen uuteen tasopalkkajärjestelmään vaatii sopijajärjestöjen luottamushenkilöiltä aiheeseen perehtymistä omalla ajalla. Luottamusmieskorvaus tai pääluottamusmiehelle annettava kiinteä vapautus eivät riitä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Hallintosäännon 65 § mukaan hallituksen henkilöstöjaosto päättää virka- ja työehtosopimusten täytäntöönpanon ja soveltamisen periaatteista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Johanna Rannanjärvi, kunnanjohtaja, johanna.rannanjarvi@hameenkyro.fi

Henkilöstöjaosto päättää, että

  1. neuvotteluihin osallistuvien sopijajärjestöjen luottamushenkilöiden vapaa-ajalla tehdystä tasopalkkajärjestelmään perehtymisestä korvataan 35 euroa/tunti
  2. korvausta maksetaan ajalta 1.4.-31.5.2025
  3. henkilöstöpäällikkö tekee päätökset korvausten maksamisesta luottamushenkilöiden hakemuksesta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pääluottamusmiehet Anttila, Kallio, Luoma ja Rantanen, henkilöstösuunnittelija Viitanen

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:
-    se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
-    kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on toimitettava Hämeenkyrön kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä, kello 15.00 mennessä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hämeenkyrön  kunnan kunnanhallitus.

Postiosoite:  Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelinnumero:  03 - 565 23000          

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hämeenkyrön kunnan kirjaamosta kirjaamon aukioloaikana ma-pe klo 9.00 - 15.00.
Hämeenkyrön kunta
Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
kirjaamo@hameenkyro.fi
Puhelin: (03) 565 23000