Elinympäristölautakunta, kokous 6.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 58 Hämeenkyrön kunnan talotekniikkatöiden puitejärjestely 2023-2027

HMKDno-2023-223

Valmistelija

  • Jari Luoma, yhdyskuntatekniikan päällikkö, jari.luoma@hameenkyro.fi
  • Harri Jääskeläinen, tilapalvelupäällikkö, harri.jaaskelainen@hameenkyro.fi

Kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Hämeenkyrön kunnan toimeksiannosta tarjouksia talotekniikkatöiden puitejärjestelyyn toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen neljän (4) vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta.

Hankinnan kohteena ovat Hämeenkyrön kunnan kiinteistönhoitoon ja -kunnossapitoon liittyvät pääasiassa akuuttia korjausta ja huoltoa vaativat talotekniikkatyöt. Puitejärjestelyn sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon alittava urakka. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 26.04.2023 ja hankinta-asiakirjat olivat saatavissa tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Hankinta on jaettu yhdeksään (9) osa-alueeseen työlajeittain:
Osa-alue 1. Sähkötyöt
Osa-alue 2. Putkityöt
Osa-alue 3. IV-työt
Osa-alue 4. Peltisepäntyöt
Osa-alue 5. Kiinteistöautomaatiotyöt
Osa-alue 6. Paloilmoitinlaitetyöt
Osa-alue 7. Pellettipoltin ja -järjestelmätyöt
Osa-alue 8. Lukitusjärjestelmätyöt
Osa-alue 9. Remontointityöt

Tarjouksen jättivät määräaikaan 24.05.2023 klo 12:00 mennessä seuraavat kahdeksantoista (18) tarjoajaa osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1. Sähkötyöt

·         Consti Talotekniikka Oy (1841342-8)
·         Epilän Sähkökone Oy (0211473-0)
·         Hämeenkyrön Sähköpalvelu Oy (3169422-8)
·         LVI-Kurikka oy (3021983-9)
·         Sähköpeltoniemi Oy (0203804-5)

Osa-alue 2. Putkityöt

·         Antilan Vesi ja Lämpö Oy (0832850-2)
·         Consti Talotekniikka Oy (1841342-8)
·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         Kyrön Kiinteistötekniikka Oy (2959609-8)
·         LVI-Kurikka oy (3021983-9)
·         Remppa Peetu Oy (3266700-2)

Osa-alue 3. IV-työt

·         Cervi Talotekniikka Oy (2607385-7)
·         Consti Talotekniikka Oy (1841342-8)
·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         Kyrön Kiinteistötekniikka Oy (2959609-8)
·         LVI-Kurikka oy (3021983-9)
·         RK-Puhdistus Oy (3259607-2)
·         RKV-Tekniikka Oy (2410118-0)
·         TMP-Ilmastointi Oy (2559889-7)

Osa-alue 4. Peltisepäntyöt

·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)

Osa-alue 5. Kiinteistöautomaatiotyöt

·         Adconsys Oy (0865636-2)
·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         LVI-Kurikka oy (3021983-9)

Osa-alue 6. Paloilmoitinlaitetyöt

·         FireSec Oy (2997154-8)
·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         Sähköpeltoniemi Oy (0203804-5)

Osa-alue 7. Pellettipoltin ja -järjestelmätyöt

·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         Kyrön Kiinteistötekniikka Oy (2959609-8)

Osa-alue 8. Lukitusjärjestelmätyöt

·         Kankaanpään Lukkokeskus Oy (3193334-8)
·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         LukkoLuket Oy (1086127-7)

Osa-alue 9. Remontointityöt

·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         Remppa Peetu Oy (3266700-2)
·         RKV-Tekniikka Oy (2410118-0)
·         Tampereen Insinööriurakoitsijat Oy (1538160-0)

                     

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 104 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

 

Tarjousten vertailu

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous.

Vertailtava hinta muodostuu tarjouksella ilmoitetun tuntityön hinnasta.

Jokainen osa-alue vertaillaan erikseen ja jokaiseen osa-alueeseen valitaan neljä (4) sopimuskumppania. Mikäli osa-alueeseen tulee vähemmän kuin neljä tarjousta, sopimuskumppaneita valitaan vähemmän.

Tarjoajien vertailuhinnat osa-alueittain löytyvät tämän päätöksen liitteestä ”Liite 1 Tarjousvertailu”.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 400 000 euroa. Hankintasopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta.


Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen yritysten soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Yritykset täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on hyväksytysti tarkastettu.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii sopimuskaudella tilaajan puolelta Tilapalvelupäällikkö Harri Jääskeläinen

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Talotekniikkatöiden puitejärjestelyn sopimuskumppaneiksi toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi valitaan osa-alueittain liitteeseen ” Liite 1 Tarjousvertailu” merkityt yritykset.

Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen neljän (4) vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta.

Hankintapäätös on Hämeenkyrön kuntaa sitova vasta, kun hankintasopimukset on allekirjoitettu. Elinympäristölautakunta valtuuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan yksittäiset sopimukset valittujen puitesopimuskumppanien kanssa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään pöytäkirjaan, että Jarmo Kalliola jääväsi itsensä ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, Tuomi Logistiikka, yhdyskuntatekniikanpäällikkö, maanrakennusmestari, tilapalvelupäällikkö.

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus
Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki) annetun lain mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon[1].

I   Oikaisuohje
Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132-134 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö
Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite
Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot
Hankintaoikaisuvaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle viranomaiselle.

Sähköpostiosoite:
kirjaamo@hameenkyro.fi
Postiosoite:
Hämeenkyrön kunta, kirjaamo
Härkikuja 7
39100 Hämeenkyrö

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen
Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai hankintalain 51 §:ssä tarkoitettua dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.           

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.
Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö
Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen
Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät 1.1.2016 voimaan tulleen tuomioistuinmaksulain (1455/2015) mukaan. Uusia maksuja peritään 1.1.2019 jälkeen vireille tulevista asioista.

Riita-asian, muutoksenhakuasian ja muun lainkäyttöasian käsittelystä peritään markkinaoikeudessa oikeudenkäyntimaksua 2.050 euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 euroa.

Yksityishenkilön oikeudenkäyntimaksu markkinaoikeudessa on 510 euroa.

Hankinta-asioissa peritään 2.050, 4.100 tai 6.140 euron sijasta 500 euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Markkinaoikeudessa hakemuksesta vireille tulevista muista kuin markkinaoikeudellisista asioista peritään vuoden 2019 alusta lukien hakemusmaksua 260 euroa.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai 51 §:ssä tarkoitettua dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

[1] Kansallisen kynnysarvon suuruus on:

1) 60 000 euroa tavarahankinnoissa, palveluhankinnoissa ja suunnittelukilpailuissa, jollei 3—4 kohdassa toisin säädetä;

2) 150 000 euroa rakennusurakoissa;

3) 400 000 euroa hankintalain liitteen E 1—4 kohdassa tarkoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja koskevissa hankinnoissa;

4) 300 000 euroa hankintalain liitteen E 5—15 kohdassa tarkoitettuja muita erityisiä palveluja koskevissa hankinnoissa;

5) 500 000 euroa käyttöoikeussopimuksissa.