Elinympäristölautakunta, kokous 4.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 91 Maanrakennus- ja kuljetuspalveluiden hankinta 1.12.2025 alkaen

HMKDno-2025-472

Valmistelija

  • Ari Vaahtera, maanrakennusmestari, ari.vaahtera@hameenkyro.fi

Kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Hämeenkyrön kunnan toimeksiannosta tarjouksia maanrakennus- ja kuljetuspalveluiden puitejärjestelystä. Sopimuskausi alkaa 1.12.2025 ja on voimassa toistaiseksi. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen neljän (4) vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä urakan hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 17.9.2025 ja hankinta-asiakirjat olivat saatavissa tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Hankinnassa on kaksi osa-aluetta; kuljetuskalusto ja työkoneet. Kuljetuskalusto osa-alue sisältää 7 erilaista konetyyppiä ja työkoneet osa-alue 15 konetyyppiä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 13.10.2025 12:00 mennessä 20 tarjoajaa.

·         Antin koneurakointi (2265109-0)
·         Eerola-Yhtiöt Oy (1885536-5)
·         Hietaniemi Infra Oy (2911527-4)
·         Hurrikaanit Tampere Oy (3086996-2)
·         Hämeen Kuljetus Oy (0154049-8)
·         JT-kuljetus (2252664-4)
·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         Kuljetus A.Härmä Oy (1522200-1)
·         Kuljetus Haapalehto Oy (3268162-1)
·         Lehtokorpi Oy (2760909-4)
·         Maanrakennus Lauhamo Oy (3011896-6)
·         Maanrakennus Pohjala oy (3147270-5)
·         Pimara Maanrakennus Oy (3317621-3)
·         Suomen Jätevesipalvelut Oy (3105951-5)
·         TKT-Urakointi Oy (3306977-6)
·         T:mi Maanrakennus Antti Molin (2141572-3)
·         Tmi Rony Kouri (2920370-9)
·         Tmi Tuomo Palomäki (2004404-3)
·         Traktorityö A Pitkänen (1741353-0)
·         Wattiway Oy (2459096-5)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 104 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjousmenettelyn ehdot.


Tarjousten vertailu

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään ainoastaan halvinta hintaa, koska laatu on otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa. Jokaiseen konetyyppiin valitaan enintään 5 sopimuskumppania halvimman tuntihinnan perusteella.

Tarjousten vertailu on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.

Konetyypeissä Kuorma-auto 4-akselinen, KKHt 21-25 ja Vesakkomurskain /-leikkuri jokaisessa kahdella tarjouksella oli sama vertailuhinta ja ne sijoittuivat viidennelle sijalle. Tasatilanteen ratkaisemiseksi konetyyppiin valittavan sopimuskumppanin valinta suoritettiin arvonnalla, jonka toteutti Tuomi Logistiikka Oy. Arvonnoista laadittiin pöytäkirjat, jotka toimitetaan erikseen tasatilanteessa olleille tarjoajille.

Tarjousvertailun perusteella seuraavat yritykset esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi ilmoitettuihin konetyyppeihin:

Kuljetuskalusto:

Kuorma-auto 3-aks.

Pimara Maanrakennus Oy
Kuljetus A.Härmä Oy
Tmi maanrakennus Antti Molin
JT-Kuljetus Oy
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

 Kuorma-auto 4-aks.

Kuljetus A.Härmä Oy
Wattiway Oy
Hämeen Kuljetus Oy
Pimara Maanrakennus Oy
Maanrakennus Lauhamo Oy

Kuorma-auto 5-aks.

Wattiway Oy
Pimara Maanrakennus Oy
Hietaniemi Infra Oy
Kuljetus Haapalehto Oy

Sorakasettiauto

Kuljetus A.Härmä Oy
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy
Wattiway Oy
Hämeen Kuljetus Oy
Lehtokorpi Oy

Imuauto

Suomen Jätevesipalvelut Oy
Tmi maanrakennus Antti Molin
Eerola-Yhtiöt Oy

Imupaineauto

Suomen Jätevesipalvelut Oy
Eerola-Yhtiöt Oy
Hurrikaanit Tampere Oy
Tmi maanrakennus Antti Molin

Traktorivetoinen imupaineyhdistelmä

Traktorityö A Pitkänen

Työkoneet:

 KKHt 00-05

Hietaniemi Infra Oy
Maanrakennus Lauhamo Oy
Pimara Maanrakennus Oy
Kuljetus A.Härmä Oy
Tmi Tuomo Palomäki

KKHt 08-11

Wattiway Oy
Pimara Maanrakennus Oy
Antin Koneurakointi
Tmi maanrakennus Antti Molin
Kuljetus Haapalehto Oy

KKHt 14-17

Kuljetus A.Härmä Oy
Pimara Maanrakennus Oy
Maanrakennus Pohjala Oy
Hietaniemi Infra Oy
Maanrakennus Lauhamo Oy

KKHt 21-25

Pimara Maanrakennus Oy
Kuljetus A.Härmä Oy
TKT-Urakointi Oy
Maanrakennus Pohjala Oy
Maanrakennus Lauhamo Oy

KKhp 08-10

Tmi Tuomo Palomäki

KKHp 13-19

Tmi Rony Kouri
Kuljetus A.Härmä Oy
Pimara Maanrakennus Oy
Hietaniemi Infra Oy
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

KUP 13-19

Tmi Tuomo Palomäki
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy
Hietaniemi Infra Oy

KUP 20-30

Wattiway Oy
Maanrakennus Pohjala Oy

Imulakaisukone

Tmi maanrakennus Antti Molin
Tmi Tuomo Palomäki
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

Imulakaisuauto

Tmi Tuomo Palomäki
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

Harjakone

Antin Koneurakointi
Tmi Tuomo Palomäki
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

Vesakkomurskain /-leikkuri

Maanrakennus Pohjala Oy
Lehtokorpi Oy
Tmi maanrakennus Antti Molin
Tmi Tuomo Palomäki
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

Tielana

Lehtokorpi Oy
Tmi Tuomo Palomäki
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

Painepesukalusto

Tmi Tuomo Palomäki
Antin Koneurakointi
Kiinteistöhuolto Ruuska Oy

THÖ 18-30

Antin Koneurakointi
Tmi Tuomo Palomäki

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen puitesopimuksen allekirjoittamista.

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen yritysten soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitetyt yritykset täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Kuljetus Haapalehto Oy:n on toimitettava tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen sopimuksen allekirjoitusta. Muiden valittavaksi esitettävien yritysten tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu ennen hankintapäätöstä.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Liitteet

Liite 1 Vertailutaulukko

Liite 2 Muutoksenhakuohjeet

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Sopimukset maanrakennus- ja kuljetuspalveluiden päätöksessä esitettyihin konetyyppeihin tehdään seuraavien tarjoajien kanssa:

·         Antin koneurakointi (2265109-0)
·         Eerola-Yhtiöt Oy (1885536-5)
·         Hietaniemi Infra Oy (2911527-4)
·         Hurrikaanit Tampere Oy (3086996-2)
·         Hämeen Kuljetus Oy (0154049-8)
·         JT-kuljetus (2252664-4)
·         Kiinteistöhuolto Ruuska Oy (0723797-5)
·         Kuljetus A.Härmä Oy (1522200-1)
·         Kuljetus Haapalehto Oy (3268162-1)
·         Lehtokorpi Oy (2760909-4)
·         Maanrakennus Lauhamo Oy (3011896-6)
·         Maanrakennus Pohjala oy (3147270-5)
·         Pimara Maanrakennus Oy (3317621-3)
·         Suomen Jätevesipalvelut Oy (3105951-5)
·         TKT-Urakointi Oy (3306977-6)
·         T:mi Maanrakennus Antti Molin (2141572-3)
·         Tmi Rony Kouri (2920370-9)
·         Tmi Tuomo Palomäki (2004404-3)
·         Traktorityö A Pitkänen (1741353-0)
·         Wattiway Oy (2459096-5)

Hankinnan arvioitu vuosiarvo on sitoumuksetta noin 50 000 euroa ja kokonaisarvo noin 200 000 euroa sopimuskauden aikana.

Sopimuskausi alkaa 1.12.2025 ja on voimassa toistaiseksi. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen neljän (4) vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta.

Hankintapäätös on Hämeenkyrön kuntaa sitova vasta, kun puitesopimukset on allekirjoitettu.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjoajat, Hämeenkyrön kunnan työryhmä, Eetu Uusinoka/ Tuomi Logistiikka, hankintapalvelut@tuomi.fi

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Hämeenkyrön kunnan kunnanhallitus.
Postiosoite: Hämeenkyrön kunta, Kunnanhallitus, Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Faxinumero: (03) 3714182
Puhelinnumero: (03) 565 23000
Kirjaamon aukioloaika: 9.00 - 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
     

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hämeenkyrön kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Faksinumero: (03) 3714 182
Puhelinnumero: (03) 565 23000
Kirjaamon aukioloaika: 9.00 - 15.00

 

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus
Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaamisesta, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituksella ei kuitenkaan voida hankintalain 146 §:n mukaisesti saada käsiteltäväksi hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  • yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  • sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla; tai
  • sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.


Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamisen hankintajärjestelmän hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on hankintalain 146 §:n perusteella esitettävä, minkä vuoksi markkinaoikeuden tulisi myöntää käsittelylupa asiassa.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300

Oikeusministeriön turvaposti (https://turvallisuusposti.om.fi) on markkinaoikeuden asiakkaille suositeltu tapa toimittaa markkinaoikeudelle salassa pidettävät ja arkaluontoiset asiakirjat. Palvelun käyttäminen on ilmaista.

Kun turvapostia lähetetään viraston virastopostiin, viestin otsikkoon, sisältöön sekä liitteisiin tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot (nimi, mihin asiaan posti liittyy jne.) siten, että viraston henkilöstö osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle, tietää mihin asiaan sähköposti liittyy sekä keneltä se on.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Postiosoite: Hämeenkyrön kunta, Kunnanhallitus, Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Faksinumero: (03) 3714 182
Hankintayksikön kirjaamon aukioloaika: 9.00 - 15.00

Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) sekä sen nojalla annetuissa asetuksissa.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hämeenkyrön kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Hämeenkyrön kunta, Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö
Sähköpostiosoite: kirjaamo@hameenkyro.fi
Faksinumero: (03) 3714 182
Puhelinnumero: (03) 565 23000
Kirjaamon aukioloaika: 9.00 - 15.00