Elinympäristölautakunnan lupajaosto, kokous 12.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 19 Suunnittelutarveratkaisu määräala 108-415-4-57, Rantala

HMKDno-2023-103

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sari Hietala-Karlsson, toimistopäällikkö, sari.hietala-karlsson@hameenkyro.fi

Kuvaus

Elisa Oyj on jättänyt suunnittelutarveratkaisuhakemuksen tukiaseman rakentamiselle kiinteistölle 108-415-4-57 (Siurontie 220). Tukiasema sisältää 81 metriä korkean ristikkomaston sekä laitetilan.
Samalla kuullaan osallisia tulevaa rakennuslupahakemusta varten. Hakemusaineisto on nähtävillä 8.3.-29.3.2023. Hankkeesta on mahdollista jättää lausuntoja 29.3.2023 mennessä.

Suunnittelutarveratkaisun naapurinkuulemisten yhteydessä on esille nousut mm. seuraavat asiat:
- Mastolle kulkevan tien kestävyys rakennusaikana
- Elisan velvollisuus korjata käytettävä tie
- Kuka varmistaa kulun tukiasemalle ympäri vuoden, eli pääasiassa auraus
- Varmistaako Elisa sähkön riittävyyden kaikille kotitalouksille, vai vedetäänkö mahdollisesti uusia linjoja

Lausuntona elinympäristölautakunta toteaa, että Hämeenkyrön kunnan kannalta nämä kaikki esiin nousseet seikat on sovittava maanomistajien ja Elisan kesken tehtävässä kirjallisessa sopimuksessa.
Kunta ei vastaa tienkäytöstä aiheutuvista ongelmista eikä kesä- ja talvikunnossapidosta. Myös sähkön saantiin liittyvistä kysymyksistä on maanomistajien keskusteltava Elisan kanssa.

Sähkö- ja telekaapeleiden sijoituksesta kuntaan maanrakennusmestarille pitää toimittaa suunnitelmaehdotukset päätöksenteon tueksi.

Päätöksen peruste hallintosääntö §112

Päätösehdotus

Esittelijä

Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Elinympäristölautakunta hyväksyy lausunnon.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Anna-Maria Niilo-Rämä, kaavasuunnittelija, anna-maria.niilo-rama@hameenkyro.fi

Kuvaus

Rakennuspaikka:
Hämeenkyrö (108), Lemmakkala (415), Rantala 4:57, määräala

Osoite: Siurontie 220, 39130 Sasi

Koordinaatit: 23517470, 6827289

Määräala sijaitsee Lemmakkalan Ravonmaalla Siurontien ja Mahnalanselän välisellä mäellä. Kiinteistön pinta-ala on 4,49 hehtaaria, josta määräalan pinta-ala on noin 0,3 hehtaaria. Kiinteistö on rakentamatonta metsää, määräalan kohdalla puusto on osittain hakattu.

Rakennushanke:
Uusi matkaviestintukiasema, joka käsittää 81 metrin korkuisen ristikkomaston ja 8,5 m2 suuruisen laitetilan. Kulku kiinteistölle tapahtuu Siurontieltä nykyisestä liittymästä.

Hakijan perustelut ja erityinen syy:

’Uusi matkaviestintukiasema käsittäen harustetun ristikkomaston h=81m ja laitetilan A=8,5m2. Tukiasema rakennetaan vuokratulle määräalalle. Alueelle ei ole asemakaavaa. Hakija pyytää kuntaa kuulemaan tarvittavat naapurit samalla kertaa poikkeus/suunnittelutarve ja lupavaiheista.

Rakentaminen kaavoittamattomalle alueelle. Alueelle tarvitaan tukiasema tuottamaan langattoman verkon palveluita asukkaille, yrityksille ja liikenneväylien käyttäjille lain vaatimalla tavalla. Tukiaseman tilavaade on hyvin vaatimaton, eikä tukiasema rajoita ympäröivän alueen käyttöä lainkaan. Pidämme poikkeamista vähäisenä.

Matkaviestintukiasema: 1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle 2) ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista 3) ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista 4) ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin ei aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.’

Tieyhteys Siurontieltä on suunniteltu jatkettavan määräalalle kiinteistöjen 108-415-4-108 ja 108-415-4-115 läpi kulkevan tien kautta, jolle kiinteistöllä on tieoikeus.

Rakentamisrajoitus:
MRL 16 §:n ja kunnan rakennusjärjestyksen 32-33 §:n mukainen suunnittelutarvealue.

Lausunnot:  
Hankkeesta on julkaistu yleinen kuulutus 8.3.2023. Kunta on kuullut 2.3.2023 lähetetyllä kirjeellä naapurikiinteistöt 108-415-4-56 Rantahalme, 108-416-1-220 Leinakkala, 108-415-4-108 Kortehalme, 108-415-4-57 Rantala, 108-415-4-59 Laine, 108-415-4-110 Kairavuo, 108-415-4-111 Vanhapirtti, 108-415-4-112 Nurminiittu, 108-415-4-113 Ravonkallio ja 108-415-4-115 Haukkarinne. Hankkeesta saatiin kolme huomautusta, joista kaksi tuli naapurikiinteistöiltä. Naapurit kiinnittivät huomiota kulkutien kestävyyteen, rakentamisen ja toiminnan aikaisten vaurioiden korjaamiseen, kunnossapitoon ja kustannustenjakoon, sähkön riittävyyteen sekä turvalliseen koulukyydin odottamiseen. Osayleiskaavatyön yhteydessä tehtyjen luontoselvitysten ei katsota puoltavan maston rakentamista alueelle. Kolmannessa huomautuksessa tuotiin esille, että alue on valtakunnallisesti arvokasta kulttuurimaisema-aluetta, johon korkea masto ei sovi, että lähellä on luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeitä alueita ja kyseenalaistettiin maston luvan hakeminen kulttuurimaisema-alueella, jossa rakennusluvan saaminen asuinrakennuksillekin on mahdotonta.

Hankkeesta on pyydetty lausunnot Pirkanmaan ELY-keskukselta, Pirkanmaan maakuntamuseolta, Puolustusvoimilta, Nokian kaupungilta, elinympäristölautakunnalta ja ympäristötarkastajalta. Hakija on erikseen pyytänyt Fintrafficilta lentoestelausunnon, jonka mukaan esteellä ei ole vaikutuksia lentoasemien EASA-ilmailumääräyksen mukaisiin korkeusrajoituspintoihin. Este on varustettava päivämerkinnöin ja lentoestevaloin. Esteen korottaminen tai sijaintipaikan muuttaminen edellyttää uutta lentoestelausuntoa. Pirkanmaan ELY-keskus katsoi, että suunniteltu rakentaminen ei ole sopivaa maisemalliselta kannalta eikä siten täytä MRL 137 §:n edellytyksiä rakennusluvan myöntämiselle. ELY-keskus esitti vaihtoehtoisten sijaintipaikkojen tutkimista valtakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen ulkopuolelta, läheisten luontokohteiden huomioimista sekä liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen huomioimista mahdollisen puunkaadon yhteydessä.

Pirkanmaan maakuntamuseo katsoi, että hanke ei merkittävästi heikennä Hämeenkyrön kulttuurimaiseman arvoja ja että sillä ei ole huomautettavaa maisema-arvojen osalta. Tukiaseman ja suunnitellun tielinjan osalta tulee laatia arkeologinen inventointi, jonka jälkeen maakuntamuseo voi ottaa kantaa suunnitelmaan. Suunnittelutarveratkaisupäätökseen tulee sisällyttää mahdollisten arkeologisten kohteiden säilymisen turvaavat ehdot.

Nokian kaupunki totesi, että hankkeella ei ole olennaisia vaikutuksia kaupungille, joten siitä ei sinällään ole huomautettavaa. Hankkeen sijoittuessa valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle on kuitenkin varmistuttava sen asettamista rajoitteista.

Hämeenkyrön ympäristötarkastaja lausui, että operaattorin on selvitettävä väestön altistuminen radiotaajuiselle säteilylle ennen kuin ottavat käyttöön uuden tukiaseman.  Altistuminen ei saa olla raja-arvoja suurempi paikoissa, mihin ihmisillä on vapaa pääsy. Toiminta on sen verran kapea-alaista, että masto ei estä luonnonsuojeluarvojen toteutumista alueella.

Hämeenkyrön elinympäristölautakunta lausui, että Elisan ja maanomistajien on sovittava maanomistajien esille nostamat seikat kirjallisessa sopimuksessa. Kunta ei vastaa tienkäytöstä aiheutuvista ongelmista eikä kesä- ja talvikunnossapidosta. Myös sähkön saantiin liittyvistä kysymyksistä on maanomistajien keskusteltava Elisan kanssa. Sähkö- ja telekaapeleiden sijoituksesta kuntaan maanrakennusmestarille pitää toimittaa suunnitelmaehdotukset päätöksenteon tueksi.

Koska ELY-keskuksen ja maakuntamuseon näkemys hankkeen maisemavaikutuksista poikkesi toisistaan, järjestettiin asiasta työneuvottelu 6.9.2023, jossa oli läsnä ELY-keskuksen, maakuntamuseon, kunnan ja hakijan edustajat. Neuvottelun jatkotoimenpiteinä todettiin, että hakijan tulee tehdä vaihtoehtotarkasteluja ja tutkia niiden vaikutukset maisema-, kulttuuri- ja luontoarvoihin, jolloin pystytään näkemään, onko vaihtoehtoinen paikka löydettävissä. Mikäli maston sijainti muuttuu, tulee hakemusta täydentää sijainnin mukaisesti ja kuulla osallisia uudelleen.

Kaavatilanne:

Pirkanmaan maakuntakaava 2040: 

Suunniteltu rakennuspaikka sijoittuu maakuntakaavassa maaseutualueeksi merkitylle alueelle. Merkinnällä osoitetaan alueet, jotka on ensisijaisesti tarkoitettu maa- ja metsätalouden ja niitä tukevien elinkeinojen käyttöön. Suunnittelumääräys: Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa voidaan alueelle osoittaa vaikutuksiltaan paikallisesti merkittävää maankäyttöä.

Suunniteltu rakennuspaikka on myös valtakunnallisesti arvokkaaksi esitettyä maisema-aluetta (Hämeenkyrön kulttuurimaisema). Suunnittelumääräys: Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä tulee turvata ja edistää luonnon- ja kulttuuriympäristön arvojen säilymistä. Avointen maisematilojen säilymiseen ja uusien rakennuspaikkojen sijaintiin on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Vireillä olevassa vaihemaakuntakaavassa ei ole merkintöjä alueelle.

Hämeenkyrön strateginen yleiskaava 2040 (oikeusvaikutteinen, hyväksytty 2.11.2015):

Strategisessa yleiskaavassa alue on osoitettu valtakunnallisesti tai maakunnallisesti arvokkaaksi maisema-alueeksi. Alueen tarkemmassa suunnittelussa on edistettävä maisema-alueen sekä kulttuuriympäristön arvojen säilymistä.

Osayleiskaava:

Alueella ei ole voimassa olevaa osayleiskaavaa. Alueella on vireillä Sasi-Mahnala-Laitila-Metsäkulma osayleiskaava, jonka tarkistettu kaavaehdotus on ollut nähtävillä keväällä 2023. Kaavaehdotuksessa alue on osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi, jolla on erityisiä ympäristöarvoja (MY): Merkinnällä on osoitettu maisemaa rajaavia metsänreunoja sekä rantamaiseman metsät, joilla on laajempaa maisemallista merkitystä. Maankäyttö- ja rakennuslain 72§:n mukaisella ranta-alueella on kielletty muu kuin maa- ja metsätaloutta varten tarpeellinen rakentaminen. Ranta-alueella ja mitoitetuilla kyläalueilla rakennusoikeus on maanomistajakohtaisesti siirretty AO-1, AM-1, RA-1 ja RA-2 -alueille. Alue kuuluu myös valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen: Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot säilyvät. Avointen maisematilojen säilymiseen ja uusien rakennuspaikkojen sijaintiin on kiinnitettävä erityistä huomiota. Lisäksi määräalan koillispuolelle on osoitettu luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue (luo-1): Metsälain 10§ mukaisten erityisen tärkeiden elinympäristöjen alueilla ja lähiympäristössä ei saa tehdä metsätaloustoimia, jotka heikentävät näiden suojeluarvoja. Alueelle ei saa rakentaa rakennuksia (MRL 43.2 §). Osayleiskaava on tarkoitus viedä hyväksymiskäsittelyyn alkuvuoden 2024 aikana.

Alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa.

Rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella (MRL 137 §):

1) Rakentaminen ei saa aiheuttaa haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle:

Alueella ei ole voimassa olevaa osayleis- tai asemakaavaa. Hankkeen vaikutus maakuntakaavan valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen on käsitelty kohdassa 3). Osayleiskaavatyön yhteydessä tutkittu emätilan rakennusoikeus on käytetty, mutta tukiasema ei muodosta uutta rakennuspaikkaa. Tukiaseman edellyttämä tilavaraus on pieni eikä sen sijoittaminen haja-asutusalueelle aiheuta haittaa kaavoitukselle.

2) Rakentamisen tulee olla sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta:

Laitetilaan ei ole esitetty vesipistettä. Rakennukset liitetään sähköverkkoon. Kiinteistön kaakkoiskulmaan on Siurontieltä tieoikeus kahden naapurikiinteistön kautta. Tielinja on suunniteltu jatkettavaksi metsän poikki rakennuspaikalle, uuden huoltotien pituus on noin 200 metriä. Suunniteltu masto laajentaa teleoperaattoreiden 2G/3G/4G/5G matkaviestintukiasemien matkapuhelinkuuluvuuden aluetta ja lisää erityisesti datakapasiteettia ja laatua laajemmalle alueelle kuin tähän asti.

Naapurit nostivat huomautuksissaan esille kulkutien kestävyyden, rakentamisen ja toiminnan aikaisten vaurioiden korjaamisen, kunnossapidon ja kustannustenjaon, sähkön riittävyyden sekä turvallisen koulukyydin odottamisen. Hakijan mukaan mahdolliset rakentamisaikaiset rasitukset tielle tulee korjatuksi Elisa Oyj:n toimesta. Valmistumisen jälkeen kohteessa käydään pakettiautolla ja rasitus tielle on normaalia. Elisa Oyj hoitaa sähköt paikalliselta verkkoyhtiöltä, joka vastaa sähkönsiirrosta ja muista siihen liittyvistä asioista. Tämä ei hakijan mukaan vaikuta muiden käyttäjien sähköihin. 

3) Rakentamisen tulee olla sopivaa maisemalliselta kannalta sekä eikä se saa vaikeuttaa erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämiseen eikä virkistystarpeiden turvaamista:

Asemapiirroksen mukaan masto ja laitetila sijoitetaan metsän ympäröimälle paikalle noin 330 m etäisyydelle Siurontiestä ja 650 m etäisyydelle Mahnalanselän rannasta. Rakentamispaikan maanpinnan korkeus on noin 111 metriä merenpinnasta eli maanpinta on noin 50 metriä järven pintaa ja noin 30 metriä Siurontietä korkeammalla. Maston korkeus on 81,5 metriä maanpinnasta, masto tulee olemaan väriltään lentoestovärityksellinen ja varustettu lentoestevaloilla. Korkeaan maastonkohtaan sijoitettuna masto näkyy laajalti ympäristöönsä, joka on suurelta osin valtakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta. Alueella vuonna 2018 tehdyssä maisemaselvityksessä todetaan, että Ravonmaan ja Mustikkavuoren-Alhonvuoren metsäiset rinteet muodostavat tärkeän säilytettävän taustan arvokkaille näkymille. Maakuntamuseo on lausunnossaan todennut, että hanke ei merkittävästi heikennä Hämeenkyrön kulttuurimaiseman arvoja. Ely-keskus puolestaan on katsonut, että hanke ei ole sopiva maisemalliselta kannalta.

Hakija on selvittänyt vaihtoehtoisia sijaintipaikkoja mastolle yhteensä kahdeksassa eri paikassa Mustikkavuoren, Alhonvuoren, Kotinvuoren ja Pukinvuoren alueilla. Näissä paikoissa maanomistajilla ei ole ollut halukkuutta maa-alan vuokraukseen ja toisaalta maston näkyvyys maisemassa ei merkittävästi vähenisi. Tukiasemaverkon kattavuuden, kuuluvuuden ja maaston muotojen kannalta mastoa ei voida viedä kauemmas tutkituista sijainneista. Näin ollen maston sijainti on alkuperäisen hakemuksen mukainen. Maakuntamuseon lausunnon mukaan korkea neulamainen masto on havainneaineiston perusteella maisemissa melko huomaamaton ja hanke ei merkittävästi heikennä Hämeenkyrön kulttuurimaiseman arvoja. Maisemassa masto näkyy kauas, mutta viranomaisverkon toimintavarmuuden ja matkapuhelinkuuluvuuden varmistamiseksi masto voidaan katsoa tarpeelliseksi.

Alueelle on laadittu Lemmakkala Ravonmaa arkeologinen tarkkuusinventointi, Heilu Oy. Inventoinnin maastotyöt tehtiin marraskuussa 2023 ja raportti valmistui tammikuussa 2024. Inventoinnin mukaan suunnitellun maston suunnittelualueelta ei tunnettu entuudestaan muinaisjäännöskohteita, eikä sellaisia havaittu myöskään maastotöiden yhteydessä.

Rakennuspaikan pohjoispuolella noin 100 metrin etäisyydellä on metsälain 10§:n mukainen erityisen tärkeä elinympäristö, lähde ja (metsälehmus) -lehto. Maston luoteispuolella alarinteessä on noin 150 metrin etäisyydellä lounas-koillinen -suuntainen liito-oravien kulkureitti ja maston lounaispuolella noin 250 metrin etäisyydellä liito-oraville sopivaa elinympäristöä. Lähin papanapuu on noin 500 metrin etäisyydellä mastosta länteen. Ravonmaan alueella on useita petolintujen pesimähavaintoja. Tiedot perustuvat vireillä olevan osayleiskaavan luontoselvityksiin. Hankealue on päätehakattu, joten puuston säilymiseen ei hankkeella ole tieyhteyttä lukuun ottamatta merkittävää vaikutusta. Ympäristötarkastajan lausunnon mukaan rakentamisella ei ole vaikutusta lähialueen tiedossa oleviin luonnonsuojeluarvoihin.

Rakennuspaikan läheisyydessä ei ole virkistysalueita tai reitistöjä.

Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia:

Pistemäisen maston rakentaminen ei johda merkittävään rakentamiseen alueella. Maisemassa masto näkyy kauas, mutta viranomaisverkon toimintavarmuuden ja matkapuhelinkuuluvuuden varmistamiseksi masto voidaan katsoa tarpeelliseksi. Masto tulee palvelemaan Elisan lisäksi myös muita teleoperaattoreita. Pirkanmaan maakuntamuseo on lausunnossaan todennut, että hanke ei merkittävästi heikennä Hämeenkyrön kulttuurimaiseman arvoja. Rakentamisella ei ole vaikutusta naapurikiinteistöjen rakennusoikeuteen eikä se vaikeuta muuta rakentamista alueella.

Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat noin 210 metrin etäisyydellä mastosta. Masto suunnitellaan Eurokoodi-normiston ja säteilyturvakeskuksen ohjeistuksen mukaisesti. Määräysten mukaisesti toteutettuna matkaviestitukiasemat antenneineen eivät ole vaaraksi ihmisille.

Edellisen tarkastelun perusteella rakentamisluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella (MRL 137 §) täyttyvät. Sille ei ole myöskään estettä MRL 136 §:n perusteella.

Sovelletut lainkohdat: MRL 16 §, 136 §, 137 §
Hämeenkyrön kunnan rakennusjärjestys: 9 §, 32 §

Yhteenveto:

Hanke täyttää MRL 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella eikä sille ole estettä MRL 136 §:n perusteella, joten enintään 81 metrin korkuisen maston ja 8,5 m2 kokoisen laitetilan rakennuslupa määräalalle on mahdollista myöntää. Maston malli ja väritys tulee olla lentoesteturvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen mahdollisimman hyvin maisemaan sopeutuva. Hakijan on sovittava kulkutien käytöstä ja kunnossapidosta maanomistajien kanssa. Rakennuslupa on haettava kahden vuoden kuluessa päätöksen voimaantulosta.

Hallintosäännön 113 § mukaan poikkeamisluvan ratkaisuvalta on lupajaostolla.

Liitteet:             asemapiirustus, ympäristökartta, maston julkisivupiirros, kuvasovitteet, arkeologinen inventointi

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Leena Lahtinen, kaavoituspäällikkö, leena.lahtinen@hameenkyro.fi

Hanke täyttää MRL 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella eikä sille ole estettä MRL 136 §:n perusteella, joten enintään 81 metrin korkuisen maston ja 8,5 m2 kokoisen laitetilan rakennuslupa määräalalle on mahdollista myöntää.

Lupajaosto hyväksyy hakemuksen seuraavilla ehdoilla:

-       Maston malli ja väritys tulee olla lentoesteturvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen mahdollisimman hyvin maisemaan sopeutuva.

-       Hakijan on sovittava kulkutien käytöstä ja kunnossapidosta maanomistajien kanssa.

 

Lupajaosto toteaa, että Pirkanmaan ELY-keskukseen lähetettävän päätöksen liitteeksi laitetaan kartta vaihtoehtoisista sijainneista.

 

Päätös

Hyväksyttiin.

Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 15.03.2024 ja viimeinen muutoksenhakupäivä on 14.04.2024

Päätös on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun se on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava tässä ajassa rakennuslupaviranomaiselta. Tämän päätöksen lainvoimaiseksi todistettu ote on liitettävä rakennuslupahakemukseen.

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Päätöksestä peritään elinympäristölautakunnan 5.4.2022 hyväksymän Hämeenkyrön kunnan rakennusvalvonnan viranomaistehtävien maksutaksan mukainen maksu: 500 €/hakemus (+ lisäksi mahdolliset kuulemiskustannukset).
 

Pöytäkirja on ja julkaistu Hämeenkyrön kunnan yleisessä tietoverkossa (www.hameenkyro.fi) kuntalain 140 §:ssä säädetyllä tavalla 13.03.2024.

Tiedoksi

hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, kunnanhallitus, rakennustarkastaja, toimistosihteeri KK (lainvoimaisuustodistus), lausunnon ja huomautuksen jättäneet

Muutoksenhaku

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Valitusoikeus on:

  1. viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
  2. sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
  3. sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
  4. sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
  5. kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
  6. toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
  7. viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 564 2269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika
Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituskirjelmän on valittajan tai valituskirjelmän muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Jos ainoastaan laatija on allekirjoittanut valituskirjelmän, siinä on mainittava myös laatijan ammatti, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Valituskirjelmään on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja, julkinen oikeusavustaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, on liitettävä valitukseen valtakirja.

Valituskirjelmän toimittaminen
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksua (tuomioistuinmaksulaki 1455/2015).